Maat fietsen

Noortje is bijna jarig. Ze heeft vorig jaar van Sinterklaas een fiets gekregen in de maat 16". Nu is die alweer aan de kleine kant. Klasgenootjes fietsen nu op een 18"-fiets. Ik wil haar nu voor haar verjaardag een andere fiets geven, maar liever een 20" geven, anders blijf ik aan de gang. Maar nu zit ik net te kijken op marktplaats, maar die fietsen lijken zo groot.

Ik vond deze maattabel.

Leeftijd Wielmaat in inch

2 – 3 jaar 12 inch

4 – 5 jaar 16 inch

5 - 7 jaar 20 inch

6 – 8 jaar 22 inch

7 - 10 jaar 24 inch

9 – 12 jaar 26 inch

Wat denken jullie? Misschien gewoon maar doen en accepteren dat ze er misschien pas over een paar maanden goed op kan? Op welke leeftijd hadden jullie kinders welke maat fiets? En is het kind groot of klein van stuk?

Graag jullie advies.

wat mij opvalt is dat meisjes sneller over kunnen op een grotere fiets als jongens.

Simpel… vanwege het aanwezig zijn van een stang bij de meeste (zo niet alle?) jongensfietsen vanaf 16 inch :wall: (echt ik pleit nog steeds voor stangloze fietsen voor iedereen :wink: ).

Als ze goed kan fietsen en dus een klein stukje kan steppen en een noodstop kan maken door voor het zadel te springen kan een meisje al best naar een grotere maat als ze maar goed bij de pedalen kan natuurlijk.

Jongens hebben de ruimte niet om uitgebreid te steppen, laat staan om te springen :o en moeten dus gewoon echt redelijk ruim met de voeten bij de grond kunnen om een veilige noodstop/sprong te maken.

Zelf zou ik na 16 echt niet over gaan op 18 inch nog.

Misschien een 20 inch met een wat lager frame zoeken? Dat maakt namelijk ook echt per merk uit.

Onze oudste fiets wel op 18 inch, maar die groeide zo hard van zijn 12 inch af destijds dat hij gewoon ook direct te groot was voor een 16 inch…

Anne heeft voor haar 5e verjaardag een 20inch fiets gekregen.

We hebben het rubberhoesje dat onder het zadel zit eruit gehaald en het zadel toen zo laag mogelijk doorgedrukt. Eerst even wenne, en nu fietst ze er super op. Anne is ongeveer 1.15m. Anne heeft een Alpina Girlpower met 3 versnellingen gekregen. Per mekr verschilt de hoogte ook iets, dus daar kan je ook even naar kijken. Als we dat rubber hadden laten zitten kon ze er nog niet op, we hebben het bewaard voor als het zadel weer wat omhoog kan. Onze meid zit op dit moment in een groeispurt, dus mooi op tijd gekocht :smiley:

Merijn is nu 1.22 en heeft sinds de zomervakantie een 20" fiets. in het begin ging het nog wat moeilijk met op en af stappen, vanwege de stang!, zoals Mamamarije zegt, maar verder gaat het prima

Mijn oudste kreeg de 20inch met zn vijfde verjaardag geloof ik. Hij is wel lang voor zijn leeftijd.

Die fiets werd gestolen en daarna kreeg hij meteen een 24 inch. Zn broertje kreeg toen een 22 inch (vond het zo zonde om nog eventjes een 20inch te kopen).

Als je net als wij doen fietsen doorschuift naar het volgende kind zou ik wel voor de 18 inch gaan. Zeker bij zulke kleine kinderen is het veiliger als de fiets niet net te groot is, als ze in het verkeer gaan fietsen. En als je dan de fiets toch door kan schuiven maakt het ook niet zoveel uit. Vinden wij dan. Dus geen knalroze maar een leuk uniseks model vinden :wink: Best lastig, maar ze zijn er wel. Ook makkelijker ivm de stang idd!

melissa heeft op haar 5e verjaardag een 18 inch gekregen… 20 inch ws echt te groot… ze is ook heel klein voor haar leeftijd

Hmm, genoeg om over na te denken :think: , dank jullie wel zover :-* :thumbup: .

Over uniseks en doorschuiven had ik nog niet nagedacht…

Denk dat het ook even uitproberen is per fiets.

Lienke heeft voor haar verjaardag (juli) een nieuwe fiets gekregen en omdat ze behoorlijk lang is voor haar leeftijd was een 16 inch echt aan de kleine kant en heeft ze een 18 inch gekregen. Was een paar weekjes wennen want van 12 naar 18 is wel een heel verschil maar na een paar weken gaat het echt prima, ook het op- en afstappen.

@Deerntje wrote:

Over uniseks en doorschuiven had ik nog niet nagedacht…

Dat scheelde hier weer… de oudste had een grotere fiets nodig… en tja nog 2 broertjes eronder, dus kan wel een echte jongensfiets zijn.

Al is het niet extreem mega jongen jongen, meisje uit zijn klas wou hem ook hebben :lol:

Nou is het even afwachten of de fiets nummer 3 gaat halen… als de 2e net zo zuinig is als de oudste dan moet het lukken. Vroeger bij ons thuis haalden een heleboel dingen nummer 3 vaak net niet.

Kan ze al goed fietsen zonder zijwieltjes? Wil ze perse met de voeten bij de grond kunnen, of is dat niet meer nodig? Dat zou ik toch mee laten spelen…

Wij hebben een 18 inch gehad als tussenmaat, Laura kon toen nog niet zo goed fietsen (had toen nog zijwieltjes). Nu fietst ze wel goed, en ze is alweer een stukje gegroeid, dus ze zit nu op een 20 inch.

Het ene merk is trouwens ook het andere niet, dus het is toch een kwestie van zelf ‘passen’ ook.

Mocht je geinteresseerd zijn, dan is onze 18 inch fiets ook te koop, misschien is dat nog wel een goede tussenoplossing (eerst een goedkope tweedehands fiets 18 inch, en dan later een grotere).

Hier halen fietsen ook de derde niet meer idd… (hoewel we wel vaak tweedehands fietsen kopen, bijv van Batavus en dan een die zo goed als nieuw is).

Dus alleen de eerste fietsjes waren uniseks en nu rijden ze echt stoere jongensfietsen.

Ik zou altijd kiezen voor een fiets waarbij de voeten bij de grond kunnen. Ook als ze al goed kunnen fietsen, het is gewoon link en een heel algemeen advies, een goede fietsenmaker verkoopt ook liever niet een te grote fiets.

Naast wielmaten heb je ook frame-maten: dus altijd een kwestie van proberen als ze erop zitten. Met de voeten aan de grond kunnen is hier ook een belangrijk item!

Nog even het resultaat. We hebben toch gekozen voor een 20"-fiets. Merk weet ik zo niet eens :oops: :eh: . Noortje kan er nu nog niet op, maar dat is dan maar zo. Ze is er wel blij mee, we hebben een meisjeskleur gekozen.