Maat fiets ?

Mijn dochter kreeg voor haar 3de verjaardag een 16 inch fiets, eigenlijk nog wat te groot. Met 4,5 kon ze er goed op fietsen.

Nu willen we voor onze jongste dochter (bijna 3) ook een fiets aanschaffen en dachten aan 14 inch, maar die maat is bijna nergens te krijgen in fietsenwinkels.



Ben dus benieuwd voor welke maat fiets jullie zijn gegaan als 1ste fiets en bij welke leeftijd ?

De jongens zijn allebei begonnen op een 16 inch fiets met zijwielen. En konden beide ergen op hun 5e zonder zijwielen fietsen.



Noortje is op haar 2e begonnen met een loopfets, heeft met haar 3e verjaardag een 12inch fiets gekregen en fietst nu al vanaf voor dat ze 3,5 was zonder zijwielen op die 12 inch fiets.

Voor haar 4e verjaardag zal ze dus 1 of 2 maatjes groter krijgen. Net hoe lang ze op dat moment is.

De oudste kreeg voor zijn derde verjaardag een 16 inch fiets met zijwielen. Veel te groot. Hij durfde absoluut niet. Daarom heb ik later nog tweedehands een 12 inch gehaald, daar paste hij prima op (en hij is altijd lang geweest), maar nog durfde hij niet.

Daarom hebben we beide fietsen een tijd lang in de garage laten staan, en sinds een week of 4 de grootste van 16 inch tevoorschijn gehaald, en hij fiets zich helemaal moe met zijwielen. Zonder zijwielen lukt helemaal nog niet, dat zal vast nog een tijd duren. Misschien dat zonder zijwielen nog beter zal gaan op die van 12 inch, daar kan hij echt goed met zijn (platte) voeten op de grond.



Ik zou dus voor 12 inch gaan. En als je oudste toch al een 16 inch heeft, dan kan die mooi doorschuiven als de 12 inch te klein wordt voor je jongste.



Mijn jongste wil het liefst nu meteen ook op een grote fiets, maar die kan nog niet eens op een normale loopfiets, zo klein is ze. Dus helaas, die moet nog minimaal een jaar wachten :smiley:

Ik denk ook namelijk dat ze sneller kunnen/leren fietsen zonder zijwieltjes met een 12 inch. Mijn dochter van 5 vind het nog ontzettend eng om zonder zijwieltjes te fietsen en wil het liefste fietsen met zijwielen.



Maar ik was vorige week op een verjaardag en kindje kreeg een 12 inch fiets, en die vonden we toch echt aan de kleine kant.

Hier met 3 een 12inch fietsje, maar onze dame is erg klein. Haar 16inch fietsje staat sinds die tijd al op zolder, maar daar past ze, inmiddels 4,5, nog steeds niet op. Met 3,5 reed ze zonder zijwielen, haar 16 inch fietsje krijgt zevoor haar 5e verjaardag, hopelijk kan ze er dan op, want ze trapt zich eennongeluk op die 12 inch als we bv naar school fietsen, verder gaan we niet omdat we anders niet terug komen :wink:

Denk dat ik voor zoonlief, die wel groot is, voorzn 3e verjaardag toch ook een 12 inch fietsje koop. Vind t ideaal als ze zonder zijwielen gaan fietsen dat ze goed bij de grond komen, maar misschien durft hij met 5 pas zonder te fietsen :lol: dan kan i ook op 16 inch wel bij de grond.

Hier krijgt Indy voor haar 4e verjaardag een nieuwe paarse 12 inch fiets. Ze heeft nu ook een 12 inch (jongensmodel maar ze wou toen graag een rode brandweerfiets hihi) en daar fiets ze nu op zonder zijwielen. Als ze met dr billen op de zadel zit komt ze net met dr tenen op de grond (en dan staat hij op zn laagst) . Indy is dan ook klein en zit in mt 86 kleding.



Ligt eraan hoe groot je meisje is en hoelang dr beentjes zijn…

ZL. is begonnen op een 12 inch met zijwielen, daarna zonder, hij was te groot voor zijn 12inch maar juist dat was even goed om te leren.

Hij fietst nu op een 16inch.

Hier met drie jaar met een 16-inch met zijwieltjes begonnen. Toen ze vijf werd, is ze over gegaan op een 20-inch.

wij hebben nu een 12-inch voor Manoël (wordt 3 in augustus), maar daar past hij nog net niet op. Matteo is 6 en die heeft nu 16 inch en Milan is bijna 8 en die heeft nu 18 inch!

Beide een twaalf inche om het te lerenadien toen ze goed fietste een nieuwe fiets gedaan, ze heeft nu een 18, maar is ook te klein. Volgend jaar zomer krijgtze een ander, anders blijven we fietsen, kopen. Voor de verre afstanden gaat ze achterop, dan moet ze zelf wel.fietsen.



M heeft een kleine 12 inch, hij kan niet met de voeten bij de grond,maar hij retd zich er prima.mee. Overigens heeft hij een, loopfietsje, dat is echt ook.fantastisch!

Bij de oudste op 3 jaar 16 inch. Eigenlijk nog te groot.

Daarom hebben we voor de jongste bij 2 jaar een 12 inch gegeven en bij 3 jaar een loopfiets.

De jongste wordt bijna 4 en die 12 inch voldoet nog prima

Roan krijgt een 12 inch. 16 inch is echt veeeel te groot.

We zijn vanmiddag even langs een fietsenwinkel geweest en onze dochter een stukje laten fietsen op een 12 inch. En het was een beetje een twijfelgeval, volgend jaar heeft ze zeker een 16 inch nodig. Ze was nu te klein voor een 16 inch, maar twijfelachtig over 12 inch, we zouden in ieder geval het zadel al omhoog moeten zetten.



2de hands wil ik niet voor een verjaardagscadeau, en van de prijzen word ik ook niet echt blij :oops: 200 euro voor een fiets dat we 1 a 1,5 jaar gaan gebruiken :doh:



Twijfel dan toch om gewoon een 14 inch te bestellen via internet, ook al schijnen die kwa kwaliteit wel een stuk minder te zijn. Maar jammer dat ze niet ergens op een 14 inch fietsje kan zitten.

We zijn toch voor een 14 inch gegaan. Zou het zonde vinden als ze er volgend jaar al niet meer op kan fietsen omdat hij eigenlijk te klein is.