maar 1 wenmiddag

Het duurt nog even, maar…mijn zoon gaat op 28 sept naar de basisschool. Nu hoorde ik van de week dat er op school maar 1 wenmiddag is, en wel op de laatste dinsdagmiddag van de maand. In het geval van mijn zoon betekent dat dus dat hij gaat wennen op 25 augustus en dan een maand later naar school gaat! Ik was er wel een beetje verbaasd over. Zijn er meer scholen die op deze manier werken en hoe hebben jullie dat ervaren (en jullie kinderen uiteraard) :smiley:

Op zich heeft men hier 4 of 5 wendagdelen. Maar mijn oudste is van 5 jan. en toen heb ik het advies gekregen niet van de wendagen gebruik te maken omdat eind nov./dec te roerige tijden daarvoor zijn. Die is dus gewoon na de kerstvakantie begonnen zonder wendagen. Het plan was aanvankelijk de eerste week hem alleen de ochtenden te laten gaan maar meneertje wilde zo graag 's middags ook en is dus van begin af aan gewoon hele dagen gegaan.

Een ander dochter is van 16 sept. Die mocht gelijk met hde start van het schooljaar beginnen half aug. Het was die keus of haar pas half oktober te laten beginnen want men wilde de eerste twee maanden geen instroom van nieuwe kinderen en dus ook geen wendagen.

Onze Lucas had maar 1 wenmiddag voor de zomervakantie dus ergens in juni en hij werd de laatste dag van de zomervakantie 4 en mocht daarna gewoon komen. Dus ook nog eens 6 weken vrij er tussen.

Hij heeft een behoorlijke tijd moeten wennen daardoor.

En in september wordt onze 2e zoon 4 en dat is precies hetzelfde verhaal, die wordt 2 dagen voordat de vakantie afgelopen is 4 :?

Wat raar? Jayden wordt eind aug 4, en gaat in sept naar school. Maar ik ga ervan uit dat hij de eerste week alleen de ochtenden gaat, en de week erop gewoon mee kan draaien. Vanaf 4 jaar zijn ze toch nog niet leerplichtig? Waarom moeten ze dan full time meedraaien?

Ik vond het ook geen optie om hem voor de zomervakantie te laten wennen, want dan zouden er 6 weken tussen zitten, en dan fulltime mee draaien? Nee, de direkteur vond het ook een beter idee gewoon na de zomervakantie te starten… Als Jayden het leuk vindt én het allemaal aan kan, kunnen we altijd nog kijken of hij de tweede dag wel de hele dag doet…

op de school waar ik werkte was er ook maar één wenmiddag en binnen twee weken mochten ze komen op school

Indy is van 9 december. Zij mocht pas na de kerstvakantie naar school (in december nemen ze geen nieuwe leerlingen aan ivm de drukte). Zij heeft dus nooit gewend en is meteen hele dagen naar school gegaan. Kes is eergisteren 4 geworden en heeft vorige week 3 ochtenden gewend (mocht 4 maar donderdag kon ik hem niet ophalen) en vandaag is hij ook meteen met hele dagen begonnen.

hier is het wennen 1 ochtend en nog een uurtje met mama/papa, meer niet.

mijn kindje begon na de zomervakantie en heeft helemaal niet gewend.

voor de zomerakantie vond ik (en de school ook) nog veeeel te ver weg voor hem.

het ging meteen heel goed trouwens. was meteen duidelijk, elke dag, de hele dag enzovoort. soms ontstaat er nog al is verwarring als kinderen een dagje komen wennen en dan weer een dag niet enz.

was er wel blij mee dat het zo ging :lol:

Ok, onze school is geen uitzondering dus :smiley: ik ga 'm wel een middagje laten wennen, hij is er nl nu al vol van dat hij naar school gaat als hij 4 wordt. Voordat hij naar school gaat hebben we 3 weken vakantie, waarvan de eerste 2 weken weg en de laatste week thuis…ik heb altijd op de 2 dagen dat ik werk een goeie backup van mijn oppas nu, dus mocht 't zwaar voor 'm worden kan zij hem altijd eerder ophalen. 't is gewoon afwachten hoe hij 't oppakt begrijp ik :wink:

Mik gaat per 1 nov dit jaar naar school en deze school kent 10 wendagdelen. Dus 10 ochtenden of 10 middagen.

DWZ dat hij na de grote vanakntie elke woensdagmorgen (mijn voorkeur) naar school gaat en dan per 1 nov alle dagen.

Thomas ging voor de zomervakantie een keer kijken, en toen had ik een gesprek met de juf. En na de vakantie ging hij gewoon. Zonder wennen vooraf. En het ging vanaf het begin perfect! :thumbup:

Alyssa is 2 ochtenden en 2 middagen wezen wennen.

Ze zijn hier in groep 1 en 2 de woensdag altijd vrij en om de week ook de vrijdag.

hier hebben ze 3 wendagdelen ochtend of middag.

voor kinderen die net voor of in de zomervakantie 4 worden is er gezamelijk 1 wenochtend.vaak is dit nieuwe klas die in het loop van het schooljaar aangevuld wordt met nieuwe kleuters.

de hele school heeft deze laatste schoolochtend kennismaking met hun nieuwe juf/meester.

Merijn wordt in de zomervakantie 4, hij zal dus meteen na de vakantie naar school gaan.

De klas is zo vol in juni dat ze geen kindjes laten wennen in die periode. Dus hier wordt in ons geval niet echt gewend.

We hebben afgesproken dat Merijn de eerste paar weken wat middagjes thuis blijft om zo in het ritme te komen. Even kijken hoe hij het oppakt.

Onze dochter heeft 5 dagdelen wennen gehad (ze ging ook nog naar de psz)

Een paar keer 's morgens en een paar keer 's middags!

Nu is ze afgelopen weekend 4 geworden, nu gaat ze elke dag naar school maar nog halve dagen.

Ze wil vanaf volgende week hele dagen.

Even kijken hoe dat gaat!

Onze oudste was in de zomer vakantie jarig en heeft dus ook nooit wendagen gehad. Na de zomervakantie gelijk hele dagen naar school. Is echt nooit een probleem geweest. Hij is in dat eerste jaar hooguit 3 keer 's middags thuis gebleven. De jonste wordt de eerste dag van de schoolvakantie vier maar die laat ik wel " wennen" . Hij wil zo graag naar school net als zijn grote broer.

mijn dochter is vandaag de eerste dag en vorige maand werd me vertelt dat ik gebeld zou worden om te wennen maar dat is dus niet gebeurd nu is ze vandaag dus voor het eerst meteen de hele dag .

heb er wel wat van gezegd ik kreeg te horen dat er geen plaats was omdat het zo druk was,vond het een beetje lullig.

hier is ook maar 1 wen ochtendje. Ginger is de donderdag ochtend wezen wennen en de maandag meteen fulltime begonnen.

Hier geen wendagen/ochtenden, maar mijn zoontje gaat zelfs met 3 jaar en 10 maanden meteen volledig meedraaien bij de start van het nieuwe schooljaar :shock:. Mijn man en ik hebben al besloten dat we in ieder geval de eerste 2 weken hem 's middags thuis gaan houden en te kijken hoe het gaat.