maak me zo zorgen

Ons meisje is vorige week flink ziek geweest. Braken tot haar galblaas kapot was, zo zielig. Daarna krabbelde ze er wel weer wat bovenop maar ze niet meer helemaal de oude geworden. Eten gaat moeizaam en drinken ook. Vriend is dinsdag in de namiddag naar de ha geweest omdat ik het niet vertrouwde, was bang voor uitdroging: weinig echte plasluiers, slecht drinken en enorm dreinerig wat ik niet van haar gewend was.

De ha heeft gekeken en het zag er allemaal goed uit, we hoefde ons geen zorgen te houden.

Maar inmiddels is de urine flink gaan ruiken, ze heeft vanmorgen wel een hele boterham op en een beker melk, heb haar een stukje meloen aangeboden wat ze gegeten heeft en ze heeft een tuinbeker diksap bijna helemaal leeg. Niet slecht voor de tijd van de dag denk ik dan, maar ze is zo enorm moe, heb haar nu alweer voor haar 2e slaapje vandaag in bed liggen en ze heeft nu 37,7 temp.

Heb net het cb gebeld voor advies, maak me zo zorgen of alles wel goed met haar gaat.

Iemand tips wat ik nog meer kan doen dan ik nu doe?

wat bedoel je met een kapotte galblaas???

Ik denk dat het positief is dat je meisje weer wat drinkt en eet…

hier zijn de kids ook ziek en moe, ik geef gewoon toe aan hun vemoeidheid, en leg ze wat vaker weg op de dag… nu zijn we een eekje verder, en lijken ze al weer op te knappen.

dat de urine sterk ruikt, kan te maken hebben met het feit dat het geconcentreerd is, immers, ze is ziek, drikt matig, en er moeten een hoop afvalstoffen uit.

Advies:

gewoon lekker meegaan in de behoeften (eten, drinken, slapen, hangen) van je kleintje, en de ha bellen als je het niet vertrouwd, en bij een temp boven de 41,3

kapotte galblaas: ze was op een gegeven moment bruin bloed aan het spugen. Ik heb toen de hap gebeld en die wisten, gezien de symptomen en het verloop te vertellen dat ze dan al haar galsappen had uitgespuugd en vervolgens de galblaas wat kapot was gegaan van het braken, maar was geen drama, gelukkig is het bij 2 keer bruin/rood braken gebleven daarna hield het op.

Zoals je adviseert, zo doe ik het ook, toegeven aan haar vermoeidheid en lekker in bedje als ze moe is (zo doe ik het overigens altijd) en van de urine was me idd ook wel bekend, maar omdat ik weet dat kindjes soms ineens zo snel uit kunnen drogen ben ik gewoon erg bezorgt.

Tis ook de eerste keer dat ze ziek is, dus ben het ook gewoon niet gewent :shifty: en dan heb ik allemaal rare enge verhalen in mijn hoofd en maak mezelf helemaal gek.

je kunt uitdroging zelf testen, door op het handje een huidplooi te pakken, als deze blijt staan, dan is je kindje uitgedroogd, als de huid weer terugveerd, dan niet…

goh, die galblaas klinkt rot, hoop niet dat ze er veel last van heeft gehad.

kan me voorstellen dat de ziekte van je meisje je onzeker maakt hoor, hie zijn we inmiddels wel wat gewend, en dat scheelt enorm.

wellicht dat je meisje het wel lekker vind om waterijsjes te eten?? dan krijgt ze wat meer vocht binnen…

hmm zo’n waterijsje kan ik wel eens proberen idd, zal wel een kliederzooi worden haha maar alles wat ze binnenkrijgt is meegenomen.

Had trouwens ook bedacht voor het avondeten wat extra appelmoes, krijgt ze ook weer wat meer vocht mee binnen he.

Nou,had dus idd de ha gevraagd hoe ik zelf kon testen op uitdroging, maar dat vond hij toch niks om ouders uit te leggen (snap ik ook wel), in het zkh deden we altijd het buikje en vriend zei dat ha de buik en beentje deed, en ik teste net maar bleef niks staan, maar toen dacht ik ook, het zijn zo’n spekbeentjes, vraag me af óf daar wel eens ooit blijft staan, maar handje kan ik idd ook eens proberen of ander plekje zoeken waar wat minder spek zit.

Die nacht van het braken was echt zielig, ze hing echt als een zielig hoopje mens in vriends armen me helemaal hulpeloos aan te kijken, we hebben haar uiteindelijk lekker bij ons in bed genomen waar ze op de borst van vriend in slaap viel waarna het spugen eindelijk over was.

Tja en ook ik zal er aan moeten wennen, dit zal echt niet de enige keer zijn dat ze ziek wordt in haar leven, maar ja ben gewoon een overbezorgde mama zoals zovele hier, soms denk ik wel eens, was wel handig als ik zo kon denken als vriend. Die vond het nml niet nodig eergister naar de ha te gaan en uiteindelijk bleek ook dat er niets ergs was, maar goed ik zei ook tegen hem, ík wil gewoon geruststelling want het zit me niet lekker…

Thx voor je tips fietje, ik ga meteen een diksapwaterijsje in de vriezer gooien!

fietje… de huidplooi is niet meer een goede plek omte kijken of ze zijn uitgedroogd, het is verplaatst naar de buik, dus een plooi bij de navel.

Ik gebruikte vroeger nooit ors oid, maar nu ik weet dat ze met ors absoluut niet snel kunnen uitdrogen, dat geven! gewoon ff halen, ff theelepelen en klaar!

Als ze zo ziek zijn geweest is veel slapen ook logisch! het lichaam moet flink herstellen! laat maar lekker slapen, dan knapt ze het snelst weer op. Maaaar als je het niet vertrouwd, altijd aan de bel trekken!

beterschap :hug:

Ach wat sneu. Vaak moeten ze even herstellen als ze zo ziek zijn geweest. Emma is eigenlijk nog nooit echt ziek geweest (klop dus nu af…), maar 1 of 2 keer een dagje en ook dan moet ze altijd even herstellen. Slaapt dan wat meer en eet slechter. Zou idd lekker veel laten slapen als ze dat wil en zoveel mogelijk drinken aanbieden. Een beker melk en een beker diksap is in principe genoeg, ze moeten geloof ik minimaal 300 cc per dag binnen krijgen om uitdroging te voorkomen.

Succes en beterschap!!

als je bang bent voor uitdroging kun je haar ook zelf een ors maken, ipv suiker kun je ook appelmoes nemen, het moet ongeveer net zo zout zijn als je traanvocht. onze zoon wilde geen ors drinken, maar met appelmoes ging het wel.

sterkte

zat ik dan dus toch goed bij het buikje? nou dat ziet er toch goed uit nog.

Dat van die ors is misschien wel een goed idee.

Ze had overigens net een hele mooie volle plasluier :dance:

En ligt nu weer lekker in bedje.

Ow en wien haha dan is dana nu dus ook niet echt ziek, was nml maar 1 nachtje flink overgeven en nu een week aan het herstellen. Maar ik vind haar toch wel ziek hoor, zo zie je maar hoe je dingen anders kan ervaren he.

Wat zielig voor de kleine :hug:

In het ziekenhuis hebben ze n minimale intake van 600 cc aan vocht per 24h en daar valt dus

al t drinken, pap, fruit ook onder. Fieke heeft, helaas, al vaak in t zh gelegen en je kijkt naar de

natte luiers en hoeveel intake dat ze hebben.

Bied ze aan waar ze zin in heeft of in kan hebben. Al eet ze n hele dag pap dat maakt niet uit als ze

maar iets binnen krijgt :wink:

Heel veel sterkte meid :thumbup:

ons meisje was vandaag helemaal de oude gelukkig. Weer op en top vrolijk, eten en drinken nog niet als vanouds maar dat komt vast ook weer goed. Dat vrolijk snoetje doet me veel en geeft me weer vertrouwen.

Thx voor jullie tips en meedenken :-*

Ik kreeg een tijdje geleden de tip door dat je ipv ORS (dat toch zo vreselijk smaakt) bijv. AA-drank te geven. En huilen met tranen is eveneens een goed meetmiddel (huilen zonder tranen duidt op uitdroging, zolang er nog tranen vloeien is het goed).

Sterkte met je zieke meisje. Ze moet natuurlijk nu ook weer op krachten komen en dat kost tijd. Beterschap!