Ik lig nu dus al 3 nachten wakker van het brandend maagzuur. De laatste weken heb ik er elke keer al wel last van, maar het wordt me nu toch echt te gortig. Ook overdag begint het op te spelen.
Ik heb Rennies in m’n nachtkastje, en die helpen wel even, maar niet voor lang, waarna ik dus weer wakker word.
Nu heb ik wel zo’n fles gaviscon (heet dat zo?) gehaald, dus straks maar beginnen met na elke maaltijd en voor het naar bed gaan. Maar brr…zie op tegen de eerste slok, lijkt me zo ranzig om te drinken. Maar wie weet helpt het beter.
Maar goed, nu m’n vraag. Ik moet nog een week of 13, en ik heb geen zin in 13 weken geen slaap hierdoor.
Wat zijn nou etenswaren en dranken waar je extra last van maagzuur door krijgt?
Of bij welke dingen hebben jullie dat ervaren?
Ik merk wel dat als ik vet eet (veel fritessaus bijv.) dat het echt mis gaat.
Vet eten inderdaad, dingen met koolzuur, zoals frisdrank en ‘zurige’ dingen zoals vruchtensap.
Bij mijn zwangerschap had ik ook ontzettend last van maagzuur.
In begin hielp dat drankje nog wel maar naderhand ook niet meer.
Ik kon er uiteindelijk niet meer van slapen en heb 1 week lang wakker gelegen, en ben ik naar de HA geweest en heb ik medicijnen gekregen die je maar een aantal dagen achter elkaar mocht slikken. die hielpen wel erg goed maar ze raden me aan om ze niet te lang te slikken.
*Eet 6 kleine maaltijden per dag in plaats van drie kleinere
*Ga niet liggen na het eten.
*Voorkom drukte tijdens het eten. Neem de tijd.
*Probeer geen hartig, vettig of kruidig voedsel te eten.
*Gebruik minder smaakversterkers.
*Drink minder koffie.
*Eet niet voordat je naar bed gaat.
*Vraag je dokter of apotheker om een medicijn wat je ook tijdens de zwangerschap kunt gebruiken. (bv Tagamet, Pepcid, Zantac, Gaviscon) Vloeibare middelen helpen vaak beter.
*Drink wat witte azijn, het neutraliseert de zuren die het brandende gevoel veroorzaken. Eet een pepermuntje of kauwgumpje tegen de smaak.
*Als je het hoofdeinde van je bed een klein beetje hoger kan zetten help het misschien tijdens het slapen
*Cola wil ook nog wel eens helpen
*Drink minder terwijl je eet. Verspreid eten en drinken over de dag.
*Drink geen verse jus d`orange
Ik kreeg ook heel erg maagzuur van tomatensoep.
Vanille vla helpt ook wel eens een uur voordat je naar bed gaat een klein bekertje daarvan eten ofzo.
Maar ik moest ook echt niets eten voordat ik naar bed ging dan had ik het des te erger.
sterkte ermee het is echt heel vervelend :hug:
Koffie (bij mij heeeel erg) en pepermunt zijn ook dingen waar je maagzuur van krijgt.
Hopelijk helpt de Gaviscon.
Ik heb buiten de zwangerschap al veel last van maagzuur, dus 't zal mij benieuwen hoe het nu zal gaan.
hier begint het bij mij nu al op te komen een glas melk of idd de vanille vla helpen hier ook geen grote hoe veel heden maar een klein beetje
koffie
jus orange
andere vruchtensappen
pittig eten
vet eten…
:thumbdown:
bij mijn vorige zwangerschap had ik het van drop, als ik er 1 at had ik er de hele dag last van
JAKKES, wat is dat VIES! :sick:
Zo’n dikke slijmerige pepermunt-achtig-brandend drankje.
Brrrr…het mag wel heel goed helpen zeg, want hier gruwel ik echt van.
Maar goed, als het blijkt te helpen dan heb ik het er natuurlijk wel voor over.
Bedankt voor alle tips! :thumbup:
Het zijn wel dingen/producten die ik zowieso al niet echt neem, dus wat dat betreft ‘doe’ ik het goed.
Helaas krijg ik op het moment zelfs van een half glas water een zuuraanval :roll: .
Antagel is echt top!! Alleen bij de apotheek te verkrijgen, maar wel zonder recept!
Hmmm…dan is dat de volgende optie. Dank je :thumbup: . Ik herinner me ineens dat iemand van mijn vorige zw-gym daar ook erg over te spreken was.
De gaviscon werkt nu in ieder geval nog voor geen meter, maar misschien kan dat ook niet na één keer gebruiken?
:hug:
Hopelijk krijg je wat minder last als het kindje gaat indalen.
Ik lees mee, heb sinds gisteren ook last!
ik krijg het heel erg van thee en paprika.
ook hier is het alweer heel erg aanwezig.
bij mijn vorige zwangerschap hilpen de rennies toch het beste en kleine slokjes vanille-yoghurt…
sterkte meid
druiven :sick:
tomaten :sick:
thee :sick:
@~Claudia28~ wrote:
Antagel is echt top!! Alleen bij de apotheek te verkrijgen, maar wel zonder recept!
Idd, Antagel, zat al te denken hoe heet t spul nou ook al weer.
Ik heb al jaren last van maagzuur, maar tijdens de zwangerschap van Jana werd ik er helemaal gek van. Alles geprobeerd, van zantac, rennies, rennie vloeibaar en gaviscon hielp voor geen meter.
Toen kreeg ik hier ook de tip antagel te gebruiken, wat een opluchting zeg :shock: :thumbup:
Ook die zoute stokjes werkten bij mij best goed, alleen mocht ik ze niet te veel ivm de hoge bloeddruk
Vannacht heerlijk geslapen, na 3,5 nacht prut.
Ik heb nu Antagel, en dat lijkt toch goed te helpen.
Bedankt voor de tips!
Speculaas, dat weet ik nog van de vorige keer en is nooit weer overgegaan…
-sowieso na 18 uur niks meer eten
-rauwkost (vooral paprika, maar ook komkommer)
-dranken met koolzuur
-vruchtensappen
-pepermunt
-vet eten
-erg gekruid eten
-koffie, donkere thee
-jonge aardappels
-tomaten
waar krijg je niet zoveel zuur van (= lichtverteerbaar)
-rijst (vooral zilvervliesrijst)
-macaroni
-wortels
-sperziebonen
-kipfilet
-bloemkool/brocolli (alle ander kolen veroorzaken juist veel zuur)
-getoast witbrood
-crackers
-kamille thee
-melkproducten (maar dit kan ook juist zuur veroorzaken, is per persoon verschillend)
-handje amandelen
En voor het eten bewegen (brengt je spijsvertering op gang) en na het eten ook weer (wat rustiger aan doen). Blokje om na het eten helpt om het wat sneller te laten zakken.