M-toets

Een vraagje voor de leerkrachten op het forum, of gewoon ouders die het weten :wink:



Mijn zoon zit in groep 2 en vanmorgen hoorde ik van de juf dat ze gisteren de M-toets bij hem heeft afgenomen. Ik begreep dat dit was voor de kinderen die al iets kunnen lezen.

Hij heeft het niet helemaal gehaald. Ze merkte dat hij goed kan analyseren, maar dat de synthese nog niet altijd goed verloopt. Hij herkent de ene keer de letter wel en de andere keer niet. ?

Ze vermoedt dat hij in beelden denkt.



Het was nogal hectisch in de klas, dus niet alle mogelijkheid gehad om meer uit te vragen, dus hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen over deze toets en over het in beelden denken. Is dat erg?! :think:

Geen ervaring me de M-toets, heb er ook nog nooit van gehoord, maar wel ervaring met in beelden denken. Is niet erg, soms wel lastig, omdat de wereld nogal ‘talig’ is, maar soms ook juist een uitkomst omdat je dingen vaak snel overziet en makkelijker kunt onthouden.



Weet je zeker dat de toets de M-toets heette of kan ze ook bijvoorbeeld een toets uit het Citoleerlingvolgsysteem bedoeld hebben (daar komen bv. termen als M2 in voor)?



Ik zou een gesprek met de juf aanvragen, zodat ze het op een rustig moment allemaal eens uit kan leggen.

is niet de woordtoets afgenomen die hem evt kan in laten stromen in het tweede deel van groep drie? of met de moeilijke leren lezen versie?



Ik ken geen M toets, dacht ff googlen, ik weet ook niet alles, maar daar vind ik het ook niet.



cito is niet alleen amar analyseren ed, dat is ook veeeel meer bij elkaar.

Bij ons maken ze 2x per jaar cito. M1 en E1. Staat voor Midden groep 1 en Eind groep 1. Ze kunnen scoren van I tot V (romeins) Misschien dat dit die M verklaart? Al snap ik dan de tijd van het jaar weer niet want de M maken ze hier in januari en de E in juni…

@Sis wrote:

Bij ons maken ze 2x per jaar cito. M1 en E1. Staat voor Midden groep 1 en Eind groep 1. Ze kunnen scoren van I tot V (romeins) Misschien dat dit die M verklaart? Al snap ik dan de tijd van het jaar weer niet want de M maken ze hier in januari en de E in juni…




precies en omdat ze specifiek benoemd dat het om lezeng aat dacht ik aan een woordentoets die hoort bij de leesmethode.

Die scores kunnen ook weergegeven worden in cijfers, 1-5 of in letters, a-e

@konijn wrote:

is niet de woordtoets afgenomen die hem evt kan in laten stromen in het tweede deel van groep drie? of met de moeilijke leren lezen versie?




Ik denk dat dat het is!
Ze had het over dat hij wel iets voorloopt, maar hij nog niet helemaal door kon ofzo en nog wel mee moest blijven doen
Dat laatste leek me eigenlijk logisch...hij heeft nog nooit leesles gehad :?