luizencontrole

Hier op school kammen ze in de week na de vakantie altijd standaard luizen :thumbup:

Maar omdat AS het nu een paar keer heeft gehad (onuitroeibaar zo’n beetje toen), zit ik dus aan het einde van de vakantie een uur met dochter in bad preventief te kammen en kijken of ik misschien wat zie :oops:

Doen jullie dat ook? AS vindt het heel stom, maar ze heeft zoveel haar dat ik het gewoon gedaan wil hebben voordat de luizenmoeders kammen…

Ik doe dat nooit, maar tigo heeft (nog) nooit luizen gehad…

Ik denk dat ik het dan ook zou doen hoor.

Stond laatst wel in de schoolkrant of we alsjeblieft geen gel meer in de haren willen doen de dagen na de vakantie ivm met die luizencontrole. Nooit bij stilgestaan dat het dan een beetje lastig wordt voor de luizenmoeders met die koppies vol met gel… maar omdat ze er 3 dagen voor uittreken en ik niet weet op welke dag het in tigo zijn klas gebeurt gaat tigo nu 3 dagen met haar zo plat als een pannekoek naar school :?

Ik deed dat eerst ook altijd zelf al preventief kijken, maar aangezien de kinderen er hier al die jaren steeds tussendoor gefietst zijn als er luizen heerste in de groep doe ik het eigenlijk nooit meer.

Ik ben zelf luizenkammoeder op school en ik betrap mezelf erop dat ik Indy ook van tevoren al nakijk…

Lydia,

Ik doe dat ook hoor!

sinds Milou het gehad heeft, kijk ik haar altijd de dag van tevoren na, dan kan ik haar ook nog behandelen voordat ze naar school gaat.

Is al standaard geworden hier trouwens.

Pfff, ik heb vannacht gedroomd dat mijn kinderen ónder de luizen zaten…Straks maar even extra controleren, haha!

@Fleur wrote:

Pfff, ik heb vannacht gedroomd dat mijn kinderen ónder de luizen zaten…Straks maar even extra controleren, haha!

Oe, dat droom ik na iedere vakantie, haha.

ik doe dat ook

hier ook na iedere vakantie luizen moeders die de kinderen haar controleren

Ik heb net van Hub gehoord dat Milou en Yannick schoon zijn.

Als luizenkam moeder zou ik willen dat alle moeders dat deden :mrgreen: Ik doe het ook niet voor mijn lol hoor, iedere keer na de vakantie al die koppies afzoeken :lol: maar ik weet wel dat het echt de enige manier is om ze uit te roeien… Dus aub geen gel, kleine vlechtjes of ingewikkelde staarten op luizenkamdagen :wink:

@mamaartje wrote:

Als luizenkam moeder zou ik willen dat alle moeders dat deden :mrgreen: Ik doe het ook niet voor mijn lol hoor, iedere keer na de vakantie al die koppies afzoeken :lol: maar ik weet wel dat het echt de enige manier is om ze uit te roeien… Dus aub geen gel, kleine vlechtjes of ingewikkelde staarten op luizenkamdagen :wink:

ja, haha daar moet ik ook steeds mezelf aan herinneren. Geen ingewikkelde kapsels.

Dat had ik de allereerste keer wel gedaan, toen wist ik die regel nog niet.

Kwam Milou helemaal ingevlochten, met frutsels en prutsels op school, haal ik haar op na schooltijd, is het helemaal door de war, haha.

Hier nog een luizenmoeder, wij kammen niet maar controleren met de vingers (ander protocol). Hier kijk ik ook altijd de avond tevoren even de koppies thuis na en zet ze onder de douche.

Soms bij de bovenbouwers zitten er echt koppies tussen die de kraan al een paar dagen niet hebben gezien :naughty: , dan heb ik toch liever een schone bol van een kleutertje onder handen (zelfs met vlechtjes en speldjes)

vraag tussendoor maar waarom de :naughty: ?

die vind ik een beetje raar staan :eh:

het is echt niet nodig om iedere dag in bad/douche te gaan, ons zoontje mag ivm exceem maar 1x per week (gezicht en handjes en de onderkant wassen we natuurlijk wel :wink: )

@mamaartje wrote:

bij ons is het een verrassing wanneer ze komen. Ergens in de eerste week na de vakantie, kan maandag zijn maar ook vrijdag of alles wat er tussen zit 8)

Bij ons bellen ze je op als er luizen zijn, eerder kreeg het kind een brief mee (en die heeft AS bij de kleuters best vaak meegehad…) en dat valt erg op. We zijn nog niet gebeld dus ze is luizenvrij :thumbup:

Fren, ik laat mijn dochter niet elke dag douchen of in bad gaan hoor… Droge huid, niet handig. Wat Elisaatje ook al zegt…

Maar jouw zoontje is dan toch een uitzondering?

Als je als ouder van een kind van een jaar of tien (met beginnende roos en vette bol) weet dat er luizencontrole is stop je je kind dan toch even vantevoren in de douche?

Wij horen trouwens ook meestal van de ouders/juf wel of een kindje berg of exceem ofzo heeft, zodat we niet “schrikken” bij de controle. Maar nogmaals, dat vind ik iets anders als slechte persoonlijke verzorging.

Ik heb trouwens geen hekel aan gelkoppies, mits ze opgedroogd zijn. Kun je lekker doorheen “bladeren”

Lydia: hier is het altijd op maandag na de vakanties, dus dat is inmiddels bij iedereen bekend (behalve bij de kleuters natuurlijk), dus in principe hoeven ze dan maar 1 keer te douchen (zelfs per zes weken).

Oudste doucht hier ook niet iedere dag, maar wel steeds na het sporten (en dat is vier keer per week in haar geval)

Hier altijd de vrijdag na de vakantie. Dan wordt de hele school gekamt. alle kamouders staan klaar in de koffiekamer, een klas naar binnen en kammen maar. Vorige keer had ik een meisje met prachtig ingevlochten haar… Ik vond het zo erg om eruit te halen, maar ik kon zo echt niets zien :frowning: Vooral sommige oudere kinderen hebben wel erg vet haar hoor, dat vind ik dan weer minder leuk :?

Ik doe mijn dochter juist pas in de douche om haren te wassen na luizencontrole op school.

Mocht ik in mijn eigen controle iets gemist hebben, moet ik haar behandelen, en ze mag niet te vaak douchen door haar eczeem. Oh en luizen vinden schone haren zoo fijn, ik vind het dan fijner om een echte gelbol te hebben, dan is het risico nog weer een stuk kleiner.

Hier is het altijd de eerste woensdag na de vakantie, dus over 3 kwartier ben ik de kinderen aan het kammen. De meeste ouders houden er gelukkig rekening mee en doen de kinderen geen gel en ingewikkelde kapsels. De hele school (36 klassen) wordt tegelijk gecontroleerd!

Fren, waarom kammen jullie met de handen? Wij hebben gewoon 22 kammetjes en na ieder kind doe je het gebruikte kammetje in een plastic zak.

Fleur, dat is hier protocol van de GGD (?) Conroleren door kammen werd hier afgeraden, hoewel ik jullie systeem met de kammetjes wel goed vind klinken. Wij kijken op de huid en in de haren en ontsmetten daarna onze handen met desinfectie-gel (en af en toe wasen, want dat spul plakt)

Aan de rest: ik heb het misschien niet duidelijk opgeschreven, want ik lees reacties over het douchen en exceem enzo. Van mij hoeft echt niet iedereen te douchen tevoren, zeker de kleintjes niet.

Maar als je een pre-puber met een vette bol met roos-aanleg hebt dan ga ik daar liever niet met de handen in zitten als dat niet pas gewassen is. En ja, die lopen er genoeg rond in groep 7 en 8. Ik doe het ook maar vrijwillig. Trouwens, ik denk dat een kapster zo’n kind ook voorstelt om de haren eerst te wassen voor het knippen :wink: (op zo’n manier dat het feestelijk klinkt)