Luistert niet of hoort ook echt niet goed?

Als baby heeft Aukje natuurlijk een gehoortest gehad. Ik weet nog dat het bij 1 oor heel lang duurde voor deze groen werd maar ze was goedgekeurd. De arts zei toen nog: “Ze hoort prima maar het geeft natuurlijk geen garantie dat ze ook luistert!” :wink:



Nou, dat laatste hebben we geweten hoor. Aukje luistert inderdaad een stuk minder goed dan haar grote broer. Ze is ook wat meer lang-leve-de-lol en is een stuk ondeugender. Ach, het is een fase, duidelijke regels stellen en, belangrijker nog, daar ook consequent in zijn.



Sinds enkele weken heb ik toch echt het idee dat Aukje echt niet goed kan horen. Ze reageert niet of pas na een aantal keer herhalen. Ze kan me glazig en niet begrijpend aankijken als ik toch echt een heel duidelijke vraag heb gesteld. Ze kijkt veel naar mijn mond als ik praat.



Vanavond bij het naar bed brengen ben ik vlak naast haar bed gaan zitten (wat ik altijd doe) en bewust zachter maar nog steeds (voor ons) goed verstaanbaar. Ze bleef maar een beetje vragend kijken, komt rechtop zitten (vlakbij mijn gezicht) en vraagt luid: “Mama, waarom praat je zo zacht?!!!”



Vervolgens stel ik haar de vraag: “Wat gaat Mats morgen doen?”

(Mats gaat morgen naar een feestje, daar hebben we het aan tafel nog over gehad)

Ze kijkt me aan: “Wat gaan we doen?”

Ik: “Wat gaat Mats morgen doen?”

Aukje: “Wat doet Mats?”

Ik: “Waar gaat Mats morgen heen Aukje?”



Ze komt niet met een antwoord. Is wel geïnteresseerd (dus niet afgeleid).



Als ik het vervolgens een stuk harder zeg, zegt ze meteen “Naar een feestje!!”



Later vraag ik haar het autootje dat ze vasthoudt en wat ze vervolgens in haar mond stopt op de rand van haar bed te zetten.



“Waarom praat je zo zahacht???!!!”



“Aukje, zet je auto maar even op de rand van je bed”



Geen reactie.



Ik pak het autootje van haar af. Ze zegt meteen: “Ik doe het niet meer in mijn mond!”



Ik geef het autootje terug. “Zet het maar op de rand van je bed”.



Niks.



Nu iets harder en bovendien wijs ik naar de rand van haar bed. Direct doet ze wat ik van haar vraag.



En zo zijn er nog een aantal voorbeelden sinds ik er op let.







Aukje heeft een enkele keer een oorontsteking gehad maar verder nooit iets gemerkt van (h)oorproblemen.



Ik wil maandag sowieso een afspraak maken met de huisarts en donderdag moet ze naar het cb waar ik het ook zal aangeven.



Is dit voor iemand herkenbaar? Zou ze misschien iets van buisjes moeten o.i.d?

Herken het niet direct, casper heeft wel bij vlagen gehad dat het luisteren,horen dus echt minder goed ging. Gelukkig niets ernstigs maar hij schijnt een wat nauwere gehoorgang oid te hebben of teveel oorsmeer aan te maken waardoor er propjes in komen. En hoppa gelijk is het gehoor stukken slechter. De oplossing is gelukig hier simpel, onder de douche een een grote spuit zonder naald of course met daarin lauwwarm water en voorzichtig uitspuiten. Merk je zelf wel verschil in perioden of is het fulltime slechter qua gehoor? Sowieso kan de huisarts altijd goed in oren kijken. Die kan zelfs zien of er iets speelt achter het trommelvlies en of buisjes helpen of dat er iets speelt dat nog simpeler op te lossen is.

Ja, herkenbaar. Niet zo zeer bij mijn zoon. Maar mijn broer had dit ook. Exact hetzelfde. Hij was doof, of althans zijn 1e gehoortest was ook positief. Hij ontwikkelde volgens mij vocht achter z’n oren. Hij heeft een paar keer (meende ik, helemaal 100% zeker weet ik het niet) buisjes gehad. En sindsdien is zijn gehoor op een gegeven moment goed gekomen. Toen ze het ontdekte was hij ruim 5/6 jaar.



Als ik dat zo lees, is een bezoekje aan de HA nog niet zo gek.

Inderdaad herkenbaar en Marijne heeft nu buisjes :wink:

Ze hoorde het allemaal echt niet en kon dat zelf ook goed aangeven. Via de huisarts doorgestuurd naar audiocentrum voor gehoortest. Daar bleek matig gehoorverlies uit, dus niet eens mild maar echt behoorlijk.

Buisjes waren de oplossing en dat was eigenlijk al bekend want mijn man’s hele familie heeft ze al gehad.

Nu hoort ze prima!

Bij het cb konden ze er hier niet veel mee, omdat ze niet door kunnen sturen oid. Ik denk dat je meer aan de huisarts hebt.

even langs de huisarts en een doorverwijzing vragen naar een audiologisch centrum voor een gehoortest. Zou best kunnen dat er vocht aan het trommelvlies ziet en de KNO kan dan beslissen buisjes te plaatsen als het vaker voor komt. Ik heb hier gemerkt dat ze wel iets huiveriger zijn mbt buisjes in vergelijking met vroeger (het kan eventueel beschadigingen opleveren, zeker bij vaker buisjes plaatsen) maar als ze echt niet goed hoort, is het wel de beste oplossing.



Dit staat dan trouwens los van de gehoortest die de kinderen bij hun geboorte krijgen, want die test meet aangeboren afwijkingen (of als er op dat moment vocht zit, maar vocht kan komen en gaan)

Klopt Marijne had ook een perfecte gehoortest, maar dat zegt niks. Die meet volgens mij alleen of er beweging zit in het trommelvlies. Dat zegt niks over later :wink:

De gehoortest meet of er geluid door de gehoorgang komt, dus filtert de test bij de geboorte het grootste gedeelte van de aangeboren afwijkingen eruit maar het meest voorkomende probleem bij kinderen is vocht en dat is tijdelijk, dat komt en gaat. bij de gehoortest bij de geboorte kan er vocht zitten en dan krijg je dus een ‘onvoldoende’ resultaat. Een herhaling zal ervoor zorgen dat je een voldoende krijgt omdat het vocht dan hoogstwaarschijnlijk weg is.



Maar goed zoals gezegd vocht komt en gaat en het kan best dat een kind daar later weer (en soms heeeeeel vaak) last van krijgt en een beetje vocht een keer is niet erg, maar het moet niet het gehoor zovaak gaan belemmeren dat een kind er last van krijgt natuurlijk!

huisarts / consultatiebureau nog gesproken? ben benieuwd hoe t gaat nu…

Vorige week poging 1 gehad om de oren uit te laten spuiten na een week druppelen. Dit lukte niet.

Vandaag teruggegaan na nog een week druppelen en na een poging of 15 is het gelukt.

Enorme proppen. Volgens de dokter moet zij echt heel slecht gehoord hebben.

Haar oren waren van binnen geïrriteerd omdat de proppen zo vastzaten maar zijn wel schoon nu.

Nu afwachten of het verbetert. Volgende week nog wel een keer laten kijken of er ook nog vocht zit.

hopen dat het het gewenste effect heeft! Spannend weer hoor.