Lui oog...

Er staat al een vraag bij dreumesvraagjes hierover, maar omdat Esmee al een stuk ouder is vraag ik het toch ook nog maar hier.



Esmee heeft sinds een paar maanden een brilletje, omdat haar rechteroog slecht is.

Nu zijn we vanmiddag bij de orthoptist geweest, en schijnt dat ze al een diep lui oog heeft, ze ziet met rechts zo goed als niks :frowning:

Ze kijkt niet scheel, je merkt ook totaal niet aan haar dat ze zo slecht ziet.



Maar ja, nu moeten we dus gaan afplakken.

Ik wilde het vanmiddag al proberen, maar dat was dus echt een drama.

Ze trekt ze er gelijk vanaf, want : Ik kan zo niks zien!

En dat kan ik me dus helemaal voorstellen.

Maar hoe krijg ik haar nou zover dat ze dat wel gaat doen?

Ik heb het haar al uitgelegd, en dan zegt ze : Mijn oog is al beter hoor, hoeft niet meer.

Afleiden helpt even, dan leidt ze mij af en hup dat ding is eraf :roll:

Ze moet (liefst vanaf maandag al) elke ochtend 4 uur lang dat ding op.

Ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat lukken :?



Wie heeft hier ook al wat oudere kinderen die moesten plakken?

En hoe pak je dat aan, zonder dat het echt hele drama’s worden?

Ik weet dat het pas de 1e dag is vandaag, maar zoals ik het nu zag zijn alle tips welkom!

Hoi,



Mijn zoontje moet al vanaf zn 1e jaar afplakken en een bril dragen en hij wilde daar ook niets van weten, toen heb ik een tijdje de pad over het glas geplakt om te laten wennen en dat wilde bij hem wel werken.

Hij vind het nu nog steeds niet leuk maar hij weet dat het maar voor eventjes is.



Succes meid. :-*

Bedankt voor je antwoord!

Haar bril draagt ze wel goed, ze merkt zelf wel dat ze dan beter kan zien.

Dus om het op haar bril te plakken kan ik wel proberen :thumbup:

Misschien dat het helpt idd. :mrgreen:

Hoop het wel want ze hebben het echt nodig.

Geen ervaring mee met kinderen, maar het eerste wat in me opkwam was belonen. Iedere peuter vindt positieve beloning motiverend. Dus misschien belonen voor ieder half uur, later ieder uur, later iedere halve dag, en daarna iedere dag dat haar oog af is geplakt? Met kleine dingetjes die ze echt héél leuk vindt? Ik roep maar iets hoor… hoop dat je de ultieme tip gaat vinden. Sterkte! Overigens heb ik laatst op tv gezien dat er pads bestaan met stoere piratenmotief, of lieve prinsessenopdruk. Misschien dat ze dat wat leuker vindt :think: ?

Ze heeft echt leuke pleisters, met hartjes, dolfijntjes en paardjes :mrgreen:



Ik had net met haar afgesproken dat ze een kwartier moest ( gewezen waar de wijzer dan zou staan), dat ze dan een stickertje op haar hoofd kreeg van me.

Pleister op brilletje, ze zat wel soms eroverheen te spieken, maar vooruit :wink:

Na 20 minuten zei ze: mama, ik heb al heel lang op!

Ik heb haar helemaal de hemel ingeprezen hoor :inlove:

Morgen weer hebben we afgesproken, dan ga ik een half uur proberen.

Dat het maandag 4 uur moet eigenlijk, laat ik me nu maar even niet door leiden denk ik…langzaam opbouwen lijkt me beter nu he?



Bedankt voor de reacties!

Ik moet eigelijk ook een half uurtje, maar eer dat ik die sticker erop heb zitten kan ie er weer af dus ik laat hem soms een uur, twee uur zitten en de oogarts zei dat dat alleen maar goed is.



Ben benieuwd morgen of ze het weer zo goed doet :-*



En ze hebben leuke motiefjes ja, ik heb de jongens printjes hihihi!

Vliegtuigjes en auto’s enzo

Ja, wij hebben uiteraard het meisjesdoosje gekregen he :mrgreen:

Ze vindt het wel leuk om er eentje uit te kiezen, dat scheelt weer.

Ik hoop ook dat het morgen weer lukt hoor!



Begrijp ik nu goed dat Luuk al 2 jaar aan het plakken is? :think:

Ik vroeg me nl wel af wanneer er vooruitgang te zien is, of wanneer duidelijk is dat het helemaal niet helpt.

Ik zou er een spelletje van maken. Alles wat je kan verzinnen:

Kijken of ze kan tekenen met maar 1 oog

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet (met 1 oog)

Kijken of ze je kan vinden als je je verstopt (of iets wat je verstopt hebt)

Etc. (ik ben nu even niet zo creatief, maar je weet zelf ook het beste wat ze leuk vindt).

Alles wat ze leuk vindt en waar je een uitdaging van kan maken.

En dan samen veel lachen.

Mijn broer was al bijna vier toen ze het ontdekte en hij wilde zijn oog ook niet afplakken. Op zijn bril mocht toen niet, omdat hij dan nog probeerde langs de randjes te kijken en af en toe zijn bril afzette.



Mijn moeder maakte er elke morgen een feest van door een mooie tekening te maken op een nieuwe pleister. Of ze plakte een sticker op de pleister die hij zelf mocht uitzoeken. Dan wilde hij de pleister wel op zijn oog en moest ie natuurlijk wel een paar keer in de spiegel kijken. En zijn knuffel moest natuurlijk ook een pleister op zijn oog.

Ik kan nog weleens proberen of het helpt de knuffels ook een lui oog te geven :think: :wink:

( die pleisters gaan er wel rap doorheen zo!)



Vandaag was het weer helemaal niks.

Op haar bril wil ze nog net ( idd omdat ze er dan nog een beetje overheen kan kijken), maar op haar oog is het meteen eraf trekken, of huilen :?

Ze ziet dan ook gewoon bijna niks, dus ik kan me zo goed voorstellen dat ze niet wil.

Ik weet het niet hoor…voorlopig zie ik het nog niet lukken…

Mijn oudste zoon heeft van zijn 4e tot zijn 6,5e (dus 2,5 jaar) moeten plakken. We spraken echter duidelijk met hem af van tot wanneer de pleister moest (alleen de ochtend, of toen hij scheel begon te kijken als we de pleister verwijderde, na schooltijd tot bedtijd) en dat ging prima. Leuk heeft ie het nooit gevonden, maar mijn ervaring is dat het beter gaat als je het op het einde van de dag doet.

hoe gaat het nu? houd ze de pleister nu wel op?

mijn oudste wilde de pleister ook niet ophouden, helaas kan ik het hem ook niet uitleggen en er ook geen spelletje van maken.

nu hoeft hij ook niet meer te plakken.

ik hoop dat het bij jou ondertussen wel is gelukt.