luchtvochtigheid

hallo,

De kamer van mijn dochter is heel droog.

?Nu probeer ik de luchtvochtigheid te verhogen, maar hoe kan ik dit het beste doen.

De traditionele bakjes aan de verwarming werken uiteraard het beste als de cv aan is, maar die staat bij ons op de slaapkamers niet aan.

Hebben jullie tips?

Groeten,

Ingrid

Overdag (als je thuis bent) raam goed open zetten en 's nachts op een klein kiertje?

dat schijnt de luchtvochtigheid niet te verhogen maar alleen de lucht te verfrissen…en juist de vochtigheid te verlagen omdat die lucht droog en fris is…

een goudvissen kom (ook met visjes) op haar kamer zetten…

heb ik hier ook voor zoon lief…

en die bakjes voor de verwarming…

emmer water, maar dat vindt ik gevaarlijk met kleine kindjes…

@Gab wrote:

een goudvissen kom (ook met visjes) op haar kamer zetten…

heb ik hier ook voor zoon lief…

en die bakjes voor de verwarming…

emmer water, maar dat vindt ik gevaarlijk met kleine kindjes…

Die bakjes schijnen niet optimaal te werken als de cv niet aan staat, maar ik heb ze er wel aangehangen, dus ben benieuwd.

Goudvissen kom hihi wat grappig. Heb alleen heel weinig ruimte. Maar daar ga ik eens naar kijken.

Emmer water moet kunnen, ze ligt nog in een ladykant en kan er niet uit klimmen. Zet ik de emmer iniedergeval zo neer dat ze er hoe dan ook niet bij kan…

Een luchtbevochtiger kopen? Niet goedkoop, maar als de CV niet aanstaat is het heel lastig de vochtigheid omhoog te krijgen…

Of vlak voor ze gaat slapen een bak dampend heet water neerzetten (en daarna weer weghalen natuurlijk :wink: )

@Mandala wrote:

Een luchtbevochtiger kopen? Niet goedkoop, maar als de CV niet aanstaat is het heel lastig de vochtigheid omhoog te krijgen…

Of vlak voor ze gaat slapen een bak dampend heet water neerzetten (en daarna weer weghalen natuurlijk :wink: )

Die zijn me echt te duur…dan probeer ik het eerst liever met goedkopere middelen…

die bak dampend water ga ik zeker neerzetten.

En na het douchen de deur open laten naar de slaapkamer toe…

denk dat ik niet veel meer kan doen…

Hier ook erg droge lucht en die kregen we toch alleen goed met een luchtbevochtiger. Eentje (ondertussen 2) gekocht via Philips, zo’n kinderkamer versie, was niet al te duur rond de 30/40 euro en dat is het wel waard; de vochtigheidsgraad is nu altijd goed en Ian is minder ziek! :thumbup:

Ik kan je de investering dus wel aanraden… (maar kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk :shifty: )

Volgens mij is het beste wat je kunt doen, overdag na het wakker worden (tijdens het ontbijt bv) de ramen vol open gooien. Daarmee ververs je de lucht. Als je daarna toch even de radiatoren door laat lopen en meeverwarmen (das relatief natuurlijk want de thermostaat zal in je woonkamer hangen :wink: ) kunnen de bakjes ook hun werk doen, een uurtje zou genoeg moeten helpen. Radiatoren weer dicht zodat het niet te warm blijft en voila. Het lijkt me trouwens dat hoe dan ook die bakjes wel zouden moeten werken of je nu wel of niet verwarmt. Het zal ietsjes langzamer gaan maar verdampen gebeurd ook wel zonder de warmtestoot van een radiator. :think: Ik denk zelfs dat hoe meer je verwarmt hoe droger de ruimte zou worden.

Hoelaag is de luchtvochtigheid dan?

Hier ook een droge keel na het slapen, maar toen we de luchtvochtigheid gingen meten was deze 60% en dat is volgens mij prima

ik zat te denken om even flink de strijk te gaan doen in je dochters kamer met een stoomstrijkijzer.

Of zal dat niet helpen?

Misschien helpt het om een paar plantjes (evt. boven op een kast) in de kamer te zetten?

de was er te drogen zetten aan een rekje, haha, bij ons moet ik alles uit de kast halen om daardoor het vocht UIT het huis te halen… :smiley:

@flow wrote:

de was er te drogen zetten aan een rekje, haha, bij ons moet ik alles uit de kast halen om daardoor het vocht UIT het huis te halen… :smiley:

wij drogen nu alles in huis aangezien buiten drogen zo nutteloos is :wink: maar hebben eigenlijk helemaal geen last van vocht in huis.

Maar nu lucht/ventileer ik hier wel veel/ zo goed als de hele dag, dus misschien dat dat nog iets helpt?

En voor meer vocht in een kamer… volgens mij zijn er bepaalde planten die ook de boel beter reguleren, misschien eens op onderzoek uit?

Wij hebben dit ook, en hebben dus flesjes water met een grote bloem ofzo… bovn opd e kast gezet enz.

Ook in de woonkamer hebben we water in vazen …

Ik zag bij de Kruidvat een luchtbevochtiger staan, ik geloof 5 euro, misschien is dat iets? het is een klein bolletje die je vult met water…

Edit: Ik zie hem in het Kruidvat foldertje staan, nu voor 2,99 en hoeft niet aan de verwarming gehangen te worden :thumbup: