Loverboys

Ned. 3

21:25 - 22:50





documentaire

Deze thema-avond gaat in op een nieuwe generatie loverboys. Via internet weten loverboys tot wel drie keer sneller het vertrouwen te winnen van meisjes dan vroeger via het schoolplein. Veel jonge meiden zijn actief op internet en de anonieme werkwijze maakt contact erg gemakkelijk. Maar hoe weet je of die aardige en geïnteresseerde jongen een loverboy is?





Wie kijkt ook ?

Heftig hoor !

Ben niet aan het kijken,maar denk dat je het als ouder niet zo makkelijk echt ziet. Hooguit onderbuikgevoelens hebben.

Uiteindelijk zal je als moeder het gedrag van je kind als eerste goed in de gaten moeten hebben. Daarnaast hopen/vertrouwen op de band die je hebt met haar. Openheid creeren. Het gevoel geven dat wat er ook is, je er altijd voor haar bent,zonder te veroordelen.

Aan de jongen zal het lastig te zien zijn,maar misschien kunnen omstandigheden wel een lichtje doen laten branden.

Hoe oud, zit hij ook op school, woont hij in de buurt, ken je zijn familie/ouders/achtergrond,e.d.

Daarnaast een schoolgaande jongen met veel te dure spullen en discutabele bezigheden en hobby’s zijn misschien ook een reden voor alarmbellen.



Het begint misschien toch allemaal bij het meisje. Je kan natuurlijk niet in de situatie komen,waarin je je dochter altijd en overal maar moet controleren,maar weten wat er speelt,wat ze doet en met wie is misschien al stap 1.



Ik heb geen dochters,maar kan me wel alles voorstellen bij hoe kwetsbaar jonge meisjes zijn (zeker meisjes met problemen thuis).

Ik hoor een hoop over Loverboy-praktijken. Misschien is een goed en duidelijk statement dan wel dat je niet te snel “ver van mijn bed” moet denken. Het heeft niets te maken met rangen of standen. Niets met bepaalde steden of wijker (ofwel sociaal milieu). Ik denk dat het meer afhankelijk is van de sociaal-emotionele toestand van het slachtoffer. Waarom “trapt” de een er wel in en de ander niet? Omdat deze niet benaderd kan worden? Via i-net kan alles en overal.

Stukje bewustzijn…



Verder, geen idee. Lijkt me best moeilijk om een puberdochter te hebben of misschien zelfs wel een puberzoon met verkeerde vrienden…

Ik ken deze al.

Ik wil Luna vertrouwen geven in zichzelf, en hopen dat ze nooit slachtoffer word enz. Ik weet inhoudelijks even niets te zeggen…

Ik kende hem ook al…

Ik denk trouwens wel dat het wel om een bepaald type meisje gaat dat slachtoffer wordt van zoiets. Het zijn toch vaak macho jongens met dikke auto, veel geld, etc. Ik val daar bijvoorbeeld totaal niet op, ook niet toen ik 16 was.



Maarja ik weet het niet zo goed verder. Heb er gelukkig geen ervaring mee en ken ook niemand in de buurt. Maar als ik dochters krijg ooit, zal ik ze ook wel mee geven dat je niet zomaar met een jongen mee naar huis gaat en dat soort dingen en dat ze met alles bij je aan kunnen kloppen als ouder.

In sommige gevallen denk ik ook dat de ouders veel te laks zijn geweest.

Neem nou dat meisje Vera van pas geleden.

Op d’r hyves stond iets van gangsterloverboys ofzo, als je zo een iemand in je dochters lijst ziet staan dan ga je daar toch vragen over stellen.



Ik weet ook echt niet hoe ik het allemaal ga aanpakken met waarschuwen en voorlichten, maar ik denk dat we samen maar wat docu’s en films moeten gaan kijken vlak voor ze naar de middelbare school gaat.



Verder hoop ik alleen maar dat ze mij genoeg vertrouwd dat ze ten alle tijden naar me toe durft te komen met alles.

En dat we gewoon een open relatie krijgen waarin ze alles wil bespreken.

(helaas lijkt Sharon nogal op d’r pa, dus dit word nog wel een leuke uitdaging de komende 8 jaar.)



Hoe zit het trouwens tegenwoordig met voorlichting op scholen over dit onderwerp?

Ik begreep uit het programma dat die vrouw die er ook een rap over heeft gemaakt, ook naar scholen gaat en voorlichting geeft hierover.

@Noekie wrote:

Ik denk trouwens wel dat het wel om een bepaald type meisje gaat dat slachtoffer wordt van zoiets. Het zijn toch vaak macho jongens met dikke auto, veel geld, etc. Ik val daar bijvoorbeeld totaal niet op, ook niet toen ik 16 was.



Maarja ik weet het niet zo goed verder. Heb er gelukkig geen ervaring mee en ken ook niemand in de buurt. Maar als ik dochters krijg ooit, zal ik ze ook wel mee geven dat je niet zomaar met een jongen mee naar huis gaat en dat soort dingen en dat ze met alles bij je aan kunnen kloppen als ouder.


Dit is ook he, dat bepaalde meisjes hier meer het slachtoffer van worden.

Erg triest, en die loverboys weten ze echt eruit te pikken!



Plus het feit, kijk eens naar hyves etc. de foto’s die sommige meisjes er op plaatsen openbaar dan.

Die snakken toch ook naar een soort aandacht, op een niet al te positieve manier.

In en in triest, vooral als je als ouder - verzorger hier niks mee doet.

Even over die lakse ouders hè…



Natuurlijk is het een extra risico als de ouders weinig betrokken zijn, maar écht…vergis je hier niet in. Ook dochters van de meest intelligente, sensitieve en betrokken ouders vallen in handen van loverboys.



Zo’n meid wordt onhandelbaar, terroriseert je hele gezin. Krijgt woedeaanvallen, loopt weg, is boos en wil nergens meer over praten.

Zoekt constant de confrontaties op en zoekt ruzie.



En daar zit je dan, met je goedbedoelde liefdevolle kwaliteiten. Ouders zitten met hun handen in het haar, want hoe kan het in godsnaam dat hun voorheen lieve, doodnormale dochter zich zo gedraagt?



En dit zijn dan de gevallen waarin de loverboy nog de tijd neemt. Tegenwoordig maken ze contact via hyves of een chatbox, en binnen 2 dagen zit zo’n meisje met een pistool in haar rug achter het raam. Bedreigd, want ze wordt constant in de gaten gehouden. Want, als ze ook maar iets probeert, of haar mond open doet, ze haar zusje zullen pakken.



Vergeet het beeld dat alleen dochters van ‘een bepaald soort ouders’ dit gebeurt. Loverboys vinden overal hun weg en passen hun strategie op de bevolkingsgroep waar het meisje uit komt aan.



Oplossing; Voorlichten, voorlichten, voorlichten. Geen geromantiseerde films, gewoon de keiharde waarheid. Want het is grof, enorm gewelddadig en ongelooflijk beschadigend. Ze worden geslagen, mishandeld, bedreigd en meerdere keren per dag verkracht (excuse the language, maar ‘misbruik’ dekt echt de lading niet). Ze worden volgestopt met drugs en elke vorm van eigenwaarde, zelfbescherming en contacten met veilige personen wordt compleet kapot gemaakt. En ze wachten echt niet meer tot een meisje 17 of bijna 18 is. Tegenwoordig zijn deze meisjes 13 of 14 jaar. Het valt niet voor niets onder ‘mensenhandel’.

@Lily2006 wrote:

Even over die lakse ouders hè…



Natuurlijk is het een extra risico als de ouders weinig betrokken zijn, maar écht…vergis je hier niet in. Ook dochters van de meest intelligente, sensitieve en betrokken ouders vallen in handen van loverboys.



Zo’n meid wordt onhandelbaar, terroriseert je hele gezin. Krijgt woedeaanvallen, loopt weg, is boos en wil nergens meer over praten.

Zoekt constant de confrontaties op en zoekt ruzie.



En daar zit je dan, met je goedbedoelde liefdevolle kwaliteiten. Ouders zitten met hun handen in het haar, want hoe kan het in godsnaam dat hun voorheen lieve, doodnormale dochter zich zo gedraagt?



En dit zijn dan de gevallen waarin de loverboy nog de tijd neemt. Tegenwoordig maken ze contact via hyves of een chatbox, en binnen 2 dagen zit zo’n meisje met een pistool in haar rug achter het raam. Bedreigd, want ze wordt constant in de gaten gehouden. Want, als ze ook maar iets probeert, of haar mond open doet, ze haar zusje zullen pakken.



Vergeet het beeld dat alleen dochters van ‘een bepaald soort ouders’ dit gebeurt. Loverboys vinden overal hun weg en passen hun strategie op de bevolkingsgroep waar het meisje uit komt aan.



Oplossing; Voorlichten, voorlichten, voorlichten. Geen geromantiseerde films, gewoon de keiharde waarheid. Want het is grof, enorm gewelddadig en ongelooflijk beschadigend. Ze worden geslagen, mishandeld, bedreigd en meerdere keren per dag verkracht (excuse the language, maar ‘misbruik’ dekt echt de lading niet). Ze worden volgestopt met drugs en elke vorm van eigenwaarde, zelfbescherming en contacten met veilige personen wordt compleet kapot gemaakt. En ze wachten echt niet meer tot een meisje 17 of bijna 18 is. Tegenwoordig zijn deze meisjes 13 of 14 jaar. Het valt niet voor niets onder ‘mensenhandel’.






Ik zeg toch :mrgreen:… we moeten een topic aanmaken… je geeft zulke goede adviezen… :thumbup:

:oops: Thanks…



Ik denk dat dit soort topics me aantrekken omdat ik me zó goed kan herinneren hoe geschokt ik was toen ik al die informatie leerde. Dan denk je er wel wat van te weten, maar het blijft zó heftig. Ik heb bij 2 verschillende banen 2x exact dezelfde training gehad en ik was de 2e keer nog net zo geschokt als de eerste keer…En met hulpverleners is men bij de voorlichtingen nou eenmaal niet zo ‘lief’ als op tv. Gewoon de keiharde waarheid op tafel. Zouden ze met ouders en pubers ook moeten doen :thumbup:



Oh en nog wat; Vergéét het idee dat loverboys doorgaans getinte jongens zijn en van (deels) buitenlandse afkomst.



NIET waar. Minstens de helft is zo wit als maar zijn kan.



Er zijn wel degelijk loverboyprofielen, slachtofferprofielen en óók helder opgezette adviezen voor ouders. Alleen snap ik niet waarom die niet op grote schaal de maatschappij ingaan, ipv alleen besproken worden wanneer het al te laat is en wij die radeloze ouders alweer aan tafel hebben :thumbdown:

Vergeet het beeld dat alleen dochters van 'een bepaald soort ouders' dit gebeurt. Loverboys vinden overal hun weg en passen hun strategie op de bevolkingsgroep waar het meisje uit komt aan.


Thanks Lily. Ik vond het al zo apart dat de reacties op mijn bericht dat het IEDEREEN kan overkomen, zo tegengesproken werd. Nogal een gevaarlijke gedachten lijkt mij.

Ten eerste (even kort door de bocht) dat de mensen (of het beeld van de mensen/meisjes die wij er mee bedoelen) zichzelf juist niet zo zien. Ik denk dat niemand van zichzelf vind dat ze "zo" zijn of hun dochter "zo'n" type kan zijn. Dat weet je niet.
Het gevaar van intelligente meiden uit een (laat ik het even plat zeggen) een goed milieu hebben misschien juist des te meer te verbergen als ze in zo'n val zitten. Daarnaast zijn ze daar juist slim genoeg voor.
Ook kinderen uit een liefdevol gezin kunnen op school, zonder dat de ouders dat ooit zullen weten, door een he*l gaan,vanwege pesten,uitsluiting e.d.
Ook die meisjes zijn gevoelig voor aandacht of iemand die meent ze te begrijpen.
Het zijn echt niet alleen de "minder slimme" meisjes.

De puberteit en bijbehorende emoties en problemen treft iedereen,waar ze ook vandaan komen.

Ben blij dat er nu zoveel aandacht aan besteed wordt in de media.

Heb een dochter van 15 jaar maar bij haar ook school zijn er speciale loverboy trainingen naast zelfverdediging en gesprekken.



Daarnaast houd ik haar Hyves enz. Goed in de gaten qua text en foto,'s en hoop dat ze goed oplet.

Maar we praten gelukkig over alles en ze weet dat ze alles kan zeggen tegen ons.



Maar toch vindt ik het maar een enge tijd waar onze pubers in terecht komen.

@Lily2006 wrote:

Even over die lakse ouders hè…



Natuurlijk is het een extra risico als de ouders weinig betrokken zijn, maar écht…vergis je hier niet in. Ook dochters van de meest intelligente, sensitieve en betrokken ouders vallen in handen van loverboys.



'.




Ik wilde precies hetzelfde zeggen - heb ajb nooit boter op je hoofd tav dit onderwerp en dat het jou en je dochter niet gaat overkomen.



Ik heb een keer een ondewerp bij Oprah gezien van een gezin wiens dochter vermoord was door een gozer. Hij was twee keer zo oud als het meisje maar had zich een weg naar binnen gekletst via internet.



Die moeder zei ook van wij zijn echt een heel normaal gezin, mijn dochter een goede scholiere ed, niets aan de hand maar vooral via internet zijn sommige in staat zich voor te doen als leuk, lief en gezellig en vooral pubers - wie wil er nou geen vriendje of vriendinnetje als je 15 bent. Wie wil er nu niet speciaal gevonden worden. Daar hoef je echt niet voor uit een gebroken gezin te komen. Dat is inspelen op een puber in het algemeeen.



Vooral internet en het niet kunnen zien van iemand is denk ik heel gevaarlijk - ik ga op geen enkele manier denken dat dit mijn kinderen niet kan overkomen.



Vooral hetzelfde geld denk je dat je dochter leuk kletst op een pony fora en zitten daar ook rare tiepes zich een weg naar binnen te lullen of zo.



Tip die men toen gaf was zet altijd de computer waar je kids achter zitten in de huiskamer. Zorg dat je altijd mee kan kijken en met ze kan mee blijven praten.



Nee ik ben een gewaarschuwd mens hoor en ga mezelf echt niet bestempelen als een gezin waar dit vast niet gaat gebeuren.

Inderdaad…Ik zou zelfs bijna zeggen, dat de gezinnen waarbij de ouders er vanuit gaan dat zoiets hen nooit zou overkomen, de hardste klappen krijgen omdat men niet de moeite neemt zich te verdiepen in het voorkomen.



En dan mag je dochter nog zo leuk op een konijnen (of pony :mrgreen:) forum zitten in de huiskamer, op school en bij vriendinnen thuis is dat toezicht níet gegarandeerd. En deze jongens werken zich overal naar binnen waar potentieel slachtoffers te ronselen zijn.



Loverboys kijken alleen maar naar of ze hen snel en veel geld gaat opleveren. Afhankelijk van de bevolkingsgroep passen ze hun werkwijze aan.



Btw…echt oprecht sorry als ik grof overkom, zeker voor kokkers met nare ervaringen in het verleden. Dit is helaas de realiteit en ik vind dat alle ouders hiervan doordrongen moeten raken. Dat gebeurt echt niet zolang iemand nog de kans krijgt zijn kop in het zand te steken… :frowning:



Bijvoorbeeld; een keurig netjes -christelijk/islamitisch/welk geloof dan ook- opgevoed meisje. Deze jongen wordt het beste vriendje wat zo’n meisje zich maar in kan denken. Lief, respectvol, enz. Maar als ze alleen zijn rekt hij haar grenzen langzaam op, totdat ze toch met hem naar bed gaat (voor het huwelijk!). En dan heeft hij haar in de tang en zal dreigen aan iedereen te vertellen dat ze een hoer is die met iedereen seks heeft, als ze niet doet wat hij zegt. En het ergste is nog dat hij de waarheid zou spreken. Dit meisje zal zich zo verschrikkelijk schamen en bang zijn voor de gevolgen (eerwraak!), dat ze nooit haar mond open zal doen. Het is tenslotte haar eigen schuld?



En daar heb je een onhandelbare dochter met ouders die van toeten nog blazen weten die binnen enkele weken hun dochter moeten gaan zoeken op de dichtsbijzijnde afwerkplek. ‘Stoephoeren’ zijn de laagste rang onder de prostituées, dus op hulp of steun hoeft zo’n meisje echt niet te rekenen.



Confronteer jezelf eens met dát beeld (niet te lang want dan grijpt het je echt naar de keel…), en niemand zal zichzelf nog vertellen dat dat hen nooit zal gebeuren maar in plaats daarvan zich voornemen er alles aan te doen om zoiets te voorkomen. Want zo’n meisje wordt zelden nog het meisje wat ze was.

Het kan echt wel iedereen gebeuren, dat is zo. Die Mandy(?) was toch ook een normaal meisje uit een goed gezin, of niet?

Weet ik zo even niet.



Maar mijn ervaring (met mijn werkveld) is dat hier merendeels meisje met een verstandelijke beperking er het slachtoffer van worden.

Ook mbt mijn zus haar werk, komen bepaalde meisjes toch meer aan het licht dan andere meisjes in dit soort zaken.

Natuurlijk is het zo dat die extra risicomeisjes waaronder laagbegaafde meisjes, meisjes in de jeugdhulpverlening in het algemeen en meisjes uit risicogezinnen een des te gemakkelijker prooi zijn, maar wat voorkomen moet worden is dat mensen denken dat het hun ‘wel niet zal overkomen’ omdat ze een ‘normaal’ gezin zijn…

ja dat klopt :thumbup: