loratadine

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met loratadine (hooikoortsmiddel) tijdens de zwangerschap.

mocht je dit gebruiken of juist niet?

en als je dit gebruikt hebt, is de zwangerschap dan goed verlopen of niet?



ben hier heel nieuwsgierig naar, aangezien ik nu 2 keer een ma gehad heb, na gebruik van dit middel.

ik lees op meerdere plekken dat je dit ook helemaal niet mag gebruiken tijdens je zwangerschap, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

hopelijk willen jullie die met me delen!

Ellen,…



eigenlijk wil ik hier helemaal geen antwoord op geven…

dit is gewoon oneerlijk…



maar op je vraag terug te komen,

heb je ze op advies van je huisarts gekregen?



Op het www lees je idd zoveel verschillende dingen,

hoe moeilijk het is, en onwerkelijk,

zou ik gewoon even dit met je huisarts overleggen…



anders krijg je misschien wel straks helemaal de verkeerde info,

en gedachten…



Natuurlijk wil je weten waarom?

waarom mocht dit mooie lieve gewenste frutseltje niet bij jullie blijven?



maar ben voorzichtig met zoeken…



dikke knuf voor je… :hug:

bedankt voor je reactie meis.

en ik weet dat ik voorzichtig moet zijn met zoeken, maar mijn ha is niet meer bereikbaar, en de apotheker was er ook niet meer, dus vandaar dat ik het hier maar eens vroeg.

ben gewoon benieuwd naar ervaringen van andere, of dat het gewoon stom toeval geweest is. juist omdat je op het www zoveel verschillende dingen leest, wat ik benieuwd naar ervaringen van mensen…



maar bedankt voor je waarschuwing hoor! en misschien moet ik ook helemaal niet op zoek gaan naar de waarom vraag, dit medicijn zal ik toch nooit meer slikken tijdens een evt. volgende zwangerschap, maar wilg ewoon weten of de ha het wel echt voor had mogen schrijven, en de apotheker het af had “mogen” geven…

ook hier een :hug:



heel logisch denk ik dat je toch zoekt naar antwoorden op deze vraag… al zal je waarschijnlijk nooit een eenduidig antwoord gaan vinden.



Zelf had ik na jouw eerste berichtje ook al even lopen googlen en de eerste link die ik vond gaf aan dat het nog niet officieel op de veilige lijst van antihistimanica staat, maar wel steeds vaker veilig gebruikt is en wordt door zwangere vrouwen.



Wel stond er als algemene waarschuwing dat antihistimanica in het eerste trimester het liefst zo min mogelijk gebruikt dient te worden.



Maar er staat zo ontzettend veel (elkaar tegensprekende) info op het web…



:hug:

Alleerst een grote :hug:. Ik heb van de huisarts begrepen dat je tijdens de zwangerschap in principe niets van hooikoortsmedicatie mag gebruiken (je hebt wel een neusspray en oogdruppels die wel mogen). Maar ik weet niet of het miskramen kan veroorzaken…?

Hier allereerst een dikke :hug:



Ik gebruik normaal Aerius, wat ik ook via de HA voorgeschreven krijg (nu kreeg). Op het moment dat ik stopte met de pil gaf ik dit ook aan de HA door. Gelijk kreeg ik toen te horen dat ik moest stoppen met de Aerius zodra ik zwanger zou zijn. Dit heb ik dus ook gelijk gedaan.



Nu was de HA hier van de week en we hadden het over anticonceptie maar ook mijn allergieën (heb er nogal wat). Ik vroeg dus of ik de Aerius weer mocht gebruiken nu ik BV gaf. Zijn letterlijke antwoord was “Tijdens zwangerschap en BV mag je enkel plaatselijk de symptomen bestrijden”. Ofwel, ik ga door met mijn neusspray (Budesonide) en oogdruppels (Allergo-Com). De rest mag volgens mijn HA niet.



Het middel wat jij noemt ken ik wel (vandaar dat ik dit topic ook ging lezen). Maar ik weet niet wat het effect is van dergelijke medicatie (ik ben helaas geen arts). Ik durf ook niet te zeggen dat het daar aan ligt, maar kan je enkel vertellen wat mijn HA mij heeft verteld. Sterkte!

nee mag niet

http://www.farmacotherapeutischkompas.nl

Bij Loratadine vind je:

Zwangerschap/Lactatie
Teratogenese: Bij de mens, onvoldoende gegevens. Bij dieren geen aanwijzingen voor schadelijkheid bij therapeutische doseringen. Advies: Gebruik ontraden.
Overgang in de moedermelk: Ja. Advies: Gebruik ontraden.

Overigens kan je huisarts/ verloskundige etc. contact opnemen met het Teratologie Informatie Service Centrum, zie link hieronder.
Dit infocentrum heeft overzicht over alle onderzoeken die er gedaan zijn naar het geneesmiddel (in combinatie met zwangerschap) wereldwijd.
Zij kunnen bijvoorbeeld ook precies voor je nazoeken of er miskramen zijn gemeld bij dit middel, en of dit wetenschappelijk onderbouwd is.
Helaas kun je er zelf niet heen bellen.

http://www.rivm.nl/preventie/zwangerschap/Teratologie_Informatie_Service.jsp

Veel sterkte!

Ik ben apothekersassistente, het enige wat mag tijdens zwangerschap is natriumcromoglicaat.

Neusspray of druppels.



Maar denk dat je er goed aan doet om een afspraak te maken bij je huisarts :hug:

bedankt voor jullie reacties!

en ook al heb ik er niets meer aan, ik wil gewoon graag meer hierover weten, dus ga maandag zeker in gesprek met de apotheek

Een paar weken terug belde ik de dokter,omdat ik waarschijnlijk ook hooikoorts heb en het opeens zat was, dat niesen en dichte neus, dus ik vroeg of ik er iets tegen kon krijgen. Later belde de assistente me terug, ze had de dokter gesproken, en ik mag helemaal niks tijdens mijn zwangerschap, geen enkele neusspray of pilletjes. Als ik het echt niet vol zou houden, dan moest ik even op het spreekuur komen, maar zelfs dan was de kans klein dat hij iets voor me kon doen.

Ik zelf gebruik het niet, maar een vriendin van mij gebruikte het.

Nu is ze weer zwanger en ziet ze van het gebruik af, omdat ze

toen ze het wel gebruikte een aantal keer een MA/MK heeft gehad.

Haar huisarts, raad zwanger zijn en dit medicijn gebruik af.



Helaas dus ook net als jij, apotheek die zei dat het goed was, en vervolgen is het na een goede echo alsnog mis gegaan met 11w en 5 dagen.

ik ben helaas bang dat het de oorzaak is je mag het idd niet gebruiken tijdens

de 1e weken van de zwangerschap



ik heb andere tabletten gekregen die wel mogen maar niet de 1e 12 weken



zo oneerlijk :cry: ze hadden je beter moeten helpen bij de apotheek en de arts ook

ik kreeg tavegyl en er stond een moeder met dikke buik op en een baby met een kruis

dus ik heb gebeld en gezegt dan mag je het toch niet nemen ja wel hoor

ik zeg wat betekend die sticker dan nou ja dat het wel gevaarlijk kon zijn de 1e 3 maanden



ik zou er werk van maken :hug:

aan de ene kant wel fijn dat je dan dus zwanger kan zijn en het de volgende keer goed

moet blijven gaan maar aan de andere kant zo vreselijk oneerlijk dat Frutsje

er nog had kunnen zijn :cry:





:kaars: :kaars:



sterkte :hug:

Ach jeetje meis wat triest dat het weer mis is gegaan :frowning:

Ik lees een beetje mee bij de okt. mama’s omdat een vriendin van mij daar ook bij zit. Veel sterkte de komende tijd. :hug:



Ik ben even aan het zoeken gegaan en kwam een artikel tegen in het pharmaceutisch weekblad wat o.a. over dit medicijn gaat.

Misschien heb je er wat aan :hug:

De link naar het artikel en een stukje eruit geknipt hieronder.



http://www.pw.nl/archief/2008/2008-14/2008pw14p44.pdf



Ook loratadine (categorie A) hoeft in het eerste trimester niet afgeraden te worden. Van dit middel is inmiddels meer ervaring gedocumenteerd

dan van de meeste oude voorkeursmiddelen.




:-* Amaya.

Lieve naamgenoot



Ook ik heb geen hooikoortsmiddelen mogen gebruiken bij mijn eerste zwangerschap (inmiddels 3 jaar geleden)… En sindsdien heb ik er geen last meer van gehad.



Maar weet je. Je gaat op zoek naar antwoorden op iets waarvan je de werkelijke reden nooit zult weten. Ik las je topic en dacht: och meisje toch… je maakt jezelf kapot… :hug:



Toen ik mijn ma had (voor mijn dochter) heb ik mijn verstandskiezen laten trekken en in de week dat ik ‘bevrucht’ zou zijn, heb ik nog van die bruiszakjes pijnstillers gebruikt. Ook heb ik in die prille periode dat ik niet wist dat ik zwanger kon zijn een röntgenfoto gehad van mijn knie. Ik ‘denk’ nu ook dat het misschien wel door die dingen is gekomen, maar je weet het gewoon niet. Je maakt jezelf kapot door op zoek te gaan naar oorzaken waar je zelf het antwoord niet op kan vinden.



En ik weet het: ik heb makkelijk praten. Jouw frutseltje is er niet meer en die van mij wel (hoop ik… want ook ik ben onzeker op dit moment door alles wat er bij de oktobermama’s gebeurt) maar toch… Natuurlijk moet je wel even contact opnemen met je huisarts om zijn/haar verhaal te horen, maar probeer je niet nog verdrietiger en onzekerder te maken dan je al bent meiske. Het is al zwaar genoeg voor jullie nu…



Hoop niet dat je mijn berichtje verkeerd oppakt, maar het is zo moeilijk om op een forum precies te zeggen wat je bedoelt…



Dikke knuf. X

lieve ellen, ik pak je berichtje niet verkeerd op hoor… :-*

en nu, na een weekend vol afleiding emt de lieve, naaste familie, ben ik er ook weer iets rustiger over geworden.

Ik wil het wel aankaarten bij de gyn, en de apotheek nog bellen, maar ben er nit meer continu over aan het malen