Lonsdale

Wie helpt me even?



Ik dacht nl dat ik gek werd. In Nederland is ooit iets in de media geweest over Lonsdale-jongeren. Rechts-extremistische jongeren, gabbers, gekleed in dit kledingmerk.



Nu woon ik bijna een jaar in Engeland en zie regelmatig iemand in Lonsdale lopen en dan m.n. gekleurde mensen!



Ik dacht ben ik nou gek? Toch vreemd dat in NL een extremistische groep zich in kleding hult die een paar honderd kilometer verderop m.n. door gekleurde mensen wordt gedragen.



En het is gewoon sportieve kleding een beetje zoals Adidas…



Maar uhm ik heb toch gelijk he, het was toch Lonsdale wat ze droegen? Bestaan ze trouwens nog?

ja volgens mij wel, en ik heb er ook een ‘naar’ bijsmaakje van. Ik vind het niet echt een sympatiek merk. Al geloof ik dat het merk zelf er niks aan kan doen hoor.

Ja, dat was Lonsdale.



Ik heb een aantal jaren in Londen gewoond en heb toen een leuke Lonsdale tas gekocht. Die tas heb ik hier ook nog een tijdje gebruikt. Kwam pas na een jaar of zoiets erachter dat het merk hier ‘anders’ gezien werd.



Wel jammer dat een merk zo’n stempel krijgt omdat een groepje mensen het gebruikt op een negatieve manier.

londsdale is een merk dat van oorsprong totaal niks te maken heeft met rechts-extremisten. het is ooit groot geworden doordat veel (ook donkere) boksers het zijn gaan dragen.



Het is later in opspraak gekomen omdat rechts-extremistische jongeren ermee aan de haal gingen en gingen claimen dat de nsda in de naam londsdale zouden verwijzen naar de partij van Hitler. En allerlei flauwe afkortingen werden bedacht voor de letters van londsdale.



Het merk heeft daardoor nogal een smet gekregen, maar de fabrikanten hebben altijd uitgebreid afstand gedaan van deze gedachtengoeden.


Toch vreemd dat in NL een extremistische groep zich in kleding hult die een paar honderd kilometer verderop m.n. door gekleurde mensen wordt gedragen.


ja, net zo raar als dat de skinheadbeweging bijvoorbeeld ontstaan is op Jamaica....

Ah ik had dus toch gelijk. Ik moest er al een beetje om lachen. Ik bedoel rechts-extremisten zijn al een beetje erg dom en dan gaan ze dus ook nog in een kledingmerk lopen dat dus door donkere boksers groot geworden is :lol:



Hier wordt het wel veel gedragen, nu ik er op let, zie toch dagelijks een aantal mensen voorbijkomen met die kleding aan. Heb het trouwens nog niet in de winkels gespot :think: en dan ga ik toch twijfelen of ik mijn zoon in zo’n trainingspakje of sweatshirt kan laten rondlopen…

Fiep wat weet jij veel!

Echt mijn kennis over dit soort zaken is volgens mij miniem, heb ik toch weer wat geleerd vandaag :thumbup:

heb een documentaire over skinheads gemaakt en tijdens de research-fase al dit soort dingen uit zitten pluizen.

@fiep klophout wrote:

heb een documentaire over skinheads gemaakt en tijdens de research-fase al dit soort dingen uit zitten pluizen.




Intresant Fiep, kunnen we die nog ergens bekijken?





Ik was vroeger ook gabber inclusief half kaalgeschoren hoofd, aussie nikes air max en een bomberjack MET nederlandse vlag, nu werd er van ons ook altijd gezegt dat we zo rasistich waren.



En moet je nu zien waarme ik samenwoon met een donkere man met wie ik mooie mokkakindjes :inlove: heb gekregen.

Dus ik vind de term Londsdale jongeren altijd een beetje overdreven, ik spreek namelijk uit ervaring dat het gros er wel weer overheen groeit

als ze uit de pubertijd komen.

Ik ben ook van de lonsdale gabbergeneratie… Net als mijn voorgangster liep ik erbij haha. Oh wat erg. Nou wij waren helemaal niet zo racistisch hoor…

Al heb ik wel door die vooroordelen mijn lonsdale aan de wilgen gehangen. Wilde er ook niet mee geassocieerd worden. En ja, dat ze een boksmerk dragen dat uit een londense boxclub komt van een hele grote zwarte neger :wink: zegt toch wel iets over hoe serieus je het moet nemen



Het is allemaal uitgemolken. Ik zit er nu nog middenin door het werk wat ik voor de grootste partywebsite van Nederland doe :slight_smile:

Hoop geblaat, weinig wol.

Ik maak me persoonlijk drukker over volwassenen die stemmen op WIlders dan een paar opschoten pubers :slight_smile:



Plus dat het meeste zich afspeelt in het achterland waar niet eens veel buitenlanders zijn haha!