logopedie

We hebben gehoord dat Peter gescreend is voor logopedie… nou slist hij ietwat, niet noemenswaardig in ons gehoor, maar goed, gezien de uitnodiging om op school te komen om de screening te " bespreken" ga ik ervan uit, zover dat nu kan, dat hij dus logopedie aangeboden zal krijgen.

Nou is dit doorgaans onder school tijd en hij is zeker niet de enige.

Maar ik vraag me dus wel af of we het moeten doen.

Zoals gezegd, het klinkt mij echt niet noemenswaardig in de oren en als het nou het enige was, dan had hij dat gewoon zonder verdere tegens gemoeten.

Maar hij krijgt dus ook al senso motorische integratie therapie, speltherapie om zijn fijne motoriek (pengreep en knippen) beter onder de knie te krijgen en thuis werken we met een toenemende mate aan dagritmekaarten, rode en gele correctiekaarten en we hebben nog 2 sessies home video training te gaan.

Al met is het best veel en hij is al zo onzeker en bokkig als het op dingen aankomt die anders " moeten"

Zal ook nog logopedie en oefeningen voor een betere mondmotoriek niet wat te veel zijn nu?

Hoe zijn jullie ervaringen met logopedie? Moest je thuis ook oefenen of bleef het bij de sessies bij de therapeut enz…

Hier ervaren we de logopedie een prima aanvulling op de sensomotorische integratie therapie. Het helpt om net de puntjes op de i te zetten. Nu moet ik wel zeggen dat de logopediste en de fysio die de sensomotorische therapie geven heel goed samenwerken en op elkaar ingewerkt zijn. Het bevordert ook de samenwerking tussen therapeuten, ouders en school en dat levert een hoop voordelen op.

Zowel Aniek en Femke krijgen nu beide dingen op school aangeboden en het helpt denk ik wel dat ze niet de enigen zijn op school en zelfs in de klas. Ze vinden het juist heel leuk om naar toe te gaan.

Mijn oudste zoon is naar logopedie geweest ivm stotteren (in de beginfase;dan heet het eigenlijk nog haperen) en ik ben blij dat we het hebben gedaan.

We hebben er niet de nadruk op gelegd (mag ook niet van de logopediste) en gewoon gezegd dat hij naar een soort juf ging. Wij zaten er zelf niet bij als hij oefeningen deed en daarna ging ik alleen naar binnen en kreeg ik “huiswerk” mee om te oefenen thuis.

Na een jaar konden we stoppen. Het is niks zwaars voor ze en hij vond het ook prima om er heen te gaan en ook leuk. In mijn ogen kun je als je er op tijd heen gaat me wat oefeningen en tips (voor de ouders) erger voorkomen. Nu zijn ze nog makkelijk te corrigeren, hoe ouder ze worden hoe lastiger dat wordt.

Even nog een aanvulling; bij logopedie doen ze ook heel veel spelletjes en dat geeft voor thuis ook best leuke ideeen. :thumbup: Als je aan Femke vraagt wat ze heel leuk vind op school wordt logopedie ook steevast genoemd. :mrgreen:

Het is hier natuurlijk anders omdat A.nyk al op speciaal onderwijs zit. Maar hier ook allerlei therapieën. A.nyk vindt de logopedie heel leuk. Ze doet spelletjes en kreeg vorige week een memorie spel mee naar huis. Thuis is ze druk haar oefeningen aan het doen en zo te horen wordt het heel speels gebracht. Niet als moeten, maar als leuk. En ze gaat grote stappen vooruit. We hadden niet eens in de gaten dat ze onduidelijk sprak, toen we er op gingen letten bleek het wel heel duidelijk :oops:

Hey Cell,

Ian heeft ook een tijd logopedie gehad. Ze deden het echt op een hele leuke manier. Echt spelletjes e.d.

Hij kreeg altijd wel een opdracht mee en dan moesten we thuis oefenen, maar we mochten er niet langer dan 5 minuten per dag mee bezig zijn. Vooral om te voorkomen dat kinderen er helemaal flauw van worden.

Hij spreekt inmiddels echt vloeiend alles uit. Dus ik vond het echt de moeite waard :thumbup: