Anne gaat morgen voor het eerst naar logopedie, dit op advies van de peuterspeelzaal. Ze heeft een hele grote woordenschat maar ze spreekt de ‘r’ niet uit en ze wilt te snel praten waardoor ze volgens hun wat moeilijk verstaanbaar wordt. Zelf hebben we er geen ‘last’ van en Anne ook niet. Maar wat kan ik verwachten morgen? Ze zou volgens de psz weinig nodig hebben, maar ik heb geen idee wat ze gaan doen. kan iemand me een idee geven? Alvast bedankt :-*
Max kon de R ook niet zeggen. Dit werd door de logopedist vervangen door ddddd
Bdood, Bdug, ddinken,
(brood brug drinken)
het klinkt gek maar het werkte wel. Max had het trucje door in een paar weken. Maar hij was wel een jaar ouder.
Succes!
Dank je voor je reactie, Anne maakt een l of een soort g klank ipv de ‘r’.
Ze heeft pas buisjes gekregen, daar kan het ook aan liggen dat ze even niet goed gehoord heeft, maar we zullen zien morgen.
Nogmaals dank
Nou, gister zijn we voor de eerste keer geweest, maar eigenlijk is er helemaal nog niks gedaan. Het was even papieren invullen met adres gegevens enzo en kort uitleggen wat er is. Anne kletst normaal ieders oren van het hoofd, maar nu hield ze haar lippen stijf op elkaar. Ze heeft wel hallo gezegt en waar we wonen. Daaruit kon de man wel concluderen dat er iets was, maar wat weet ik niet. Dinsdag moet ze terug en dan krijgt ze een articulatietest, ik ben benieuwd.
Dochterlief is hier begin dit jaar ook bij de logopediste geweest. Zij kon de K en de G niet goed uitspreken (werd een T).
Allereerst heeft de logopediste heel veel plaatjes laten zien waarbij mijn dochter dus moest zeggen wat er stond. Zo werd heel snel duidelijk waar het probleem lag (dus inderdaad de K en de G). In de volgende sessies hebben we telkens spelenderwijs woordjes geoefend waar die klank in voor kwam. Door mijn dochter zeg maar heel vaak de klank te laten horen zou ze het vanzelf oppikken. En ja hoor, al na de eerste sessie kwam de G te voorschijn!
Na een sessie of 8 waren we alweer klaar! De R klank hoefde mijn dochter trouwens nog niet te kennen, die zou zich pas later ontwikkelen (de R schijnt 1 van de moeilijkste klanken te zijn). Dat klopt wel, want de R wordt nog steeds een L… Klanken als SCHool en SCHoen gaan al wel goed…
Ik zou als tip willen meegeven dat je tijdens de sessies zelf lekker meedoet. Ik voelde me soms behoorlijk voor aap staan door flink mee te doen (telkens GGGGGGGGGGGGG zeggen… auw mijn keel!!!) maar het gaf mijn dochter wel het vertrouwen om zelf ook wat te zeggen…
Succes ermee!
@Bit_babe wrote:
Dochterlief is hier begin dit jaar ook bij de logopediste geweest. Zij kon de K en de G niet goed uitspreken (werd een T).
Allereerst heeft de logopediste heel veel plaatjes laten zien waarbij mijn dochter dus moest zeggen wat er stond. Zo werd heel snel duidelijk waar het probleem lag (dus inderdaad de K en de G). In de volgende sessies hebben we telkens spelenderwijs woordjes geoefend waar die klank in voor kwam. Door mijn dochter zeg maar heel vaak de klank te laten horen zou ze het vanzelf oppikken. En ja hoor, al na de eerste sessie kwam de G te voorschijn!
Na een sessie of 8 waren we alweer klaar! De R klank hoefde mijn dochter trouwens nog niet te kennen, die zou zich pas later ontwikkelen (de R schijnt 1 van de moeilijkste klanken te zijn). Dat klopt wel, want de R wordt nog steeds een L… Klanken als SCHool en SCHoen gaan al wel goed…
Ik zou als tip willen meegeven dat je tijdens de sessies zelf lekker meedoet. Ik voelde me soms behoorlijk voor aap staan door flink mee te doen (telkens GGGGGGGGGGGGG zeggen… auw mijn keel!!!) maar het gaf mijn dochter wel het vertrouwen om zelf ook wat te zeggen…
Succes ermee!
Hoihoi,
Bedankt voor je verhaal. Naar mijn idee is het alleen de R die ze niet uitspreekt, maar ja ik ben haar moeder en zal eroverheen horen of zoiets. De zus van mijn schoonzus is KNO arts en zij zei dat een kind met 7 jaar pas de R hoeft uit te spreken. Maar goed ik wil niet dat ze het idee hebben dat ik niet voor hun dingen opensta, dus ga ik erheen. Miscshien komt er idd meer aan het licht, we zullen zien. Straks moet ik de huisarts bellen en een verwijskaart zien te regelen. We leggen in elk geval geen druk op haar, we oefenen thuis wel eens spelenderwijs, maar ze zegt gewoon: ik spleek de ‘e’ lekke toch niet uit :wall: :inlove:
Het is belangrijk dat kinderen voor ze gaan lezen en schrijven de letters goed kunnen spreken. Niet voor het spreken maar dat ze het verschil tussen de letters wel goed weten.
Gras bijvoorbeeld spreken ze uit als glas. Maar het is wel belangrijk dat ze gras schrijven. Als dat verschil maar duidelijk is.
Je zult versteld staan hoe snel de letters goed gaan. Een logopedist doet het spelenderwijs met leuke plaatjes, luister en nadoe spelletjes en stikkertjes. Vooral dat laatste deed het hem voor Max :lol:
@ariel wrote:
Het is belangrijk dat kinderen voor ze gaan lezen en schrijven de letters goed kunnen spreken. Niet voor het spreken maar dat ze het verschil tussen de letters wel goed weten.
Gras bijvoorbeeld spreken ze uit als glas. Maar het is wel belangrijk dat ze gras schrijven. Als dat verschil maar duidelijk is.
Je zult versteld staan hoe snel de letters goed gaan. Een logopedist doet het spelenderwijs met leuke plaatjes, luister en nadoe spelletjes en stikkertjes. Vooral dat laatste deed het hem voor Max :lol:
Dat is het grappige, als wij Anne ‘nadoen’ dan zegt ze dat we de woorden niet goed uitspreken…ze hoort het verschil nu wel, maar het lukt haar nog niet zelf de klank te maken. Ik denk ook dat ze het vast snel oppikt, maar het is een pittige tante die nogal eens dr neus kan optrekken voor bepaalde dingen die haar niet zinnen, hopenlijk is ze morgen al wat bijgedraaid.
Nou, Anne had het vandaag weer erg goed gedaan. Donderdag moeten we weer terug. Ze zei de plaatjes heel goed en ook snel, herhaalde meneer goed, dus een sticker verdient. Voor zover hij kan zien heeft ze problemen met de R, met de S zet ze teveel kracht en woorden met een L op het eind zoals PAAL spreekt ze uit met een W erin, dus PAAWL.
Donderdag gaat hij verder met plaatjes en dan gaat hij het uitwerken, dus nog geen vaste dingen die we weten. Ach, ze vind het leuk en dat is mooi meegenomen :mrgreen:
Matthijs krijgt ook logopedie (denk dat we nu 14 keer geweest zijn)
Hij had (heeft) een enorme woordenschat en kan al prima zinnen maken.
Maar hij kon de F, V, R, SCH, -woorden niet zeggen. Daarbij sliste hij ook nog behoorlijk.
De letters zijn geen probleem meer, na een paar lessen had hij spelenderwijs geleerd hoe hij dat moet zeggen.
Hij heeft nu nog logopedi vanwege zijn onderkaak. Hij heeft een “centenbakkie”. Hij doet zijn tong altijd uit zijn mond en daardoor is zijn onderkaak harder gaan groeien.
Hij leer nu zijn tong achter het “hekje” te houden (tanden) en met spelletje zijn lippen sterker maken.
Daarbij heeft hij nu ook een “beugeltje” die moet hij dagelijks in om zijn tong op de goede plaats te houden en daarbij zijn bovenkaak te stimuleren mee te groeien!!
M.a.w. ik ben zeer tevreden over de logopedie training.
interesant om alles even te lezen, mijn dochtertje krijgt hoogstwaarschijnlijk ook logopedie, kan ook de R niet en wooren als “Kadootje” word Padootje en "banaan"word panaan…
we gaan eerst naar het audiologisch centrum om te kijken of haar gehoor goed is!
Mijn dochter spreekt de R ook niet goed uit, maar ik heb in vijf en een half jaar tijd nog niemand gehoord van CB of HA of wat dan ook, dat ze naar logopedie zou moeten… :roll:
Inmiddels begint ze hem langzamerhand vanzelf steeds beter te zeggen, doordat wij haar er af en toe op wijzen, en beide kids proberen de woorden op een juiste manier uit te laten spreken. Moet zeggen dat ik zelf de R ook nooit goed uit heb kunnen spreken… :oops: Ik heb zo’n Gooische R, en dat voor een rasechte friese meid! :lol:
Thomas gaat ook naar logopedie, nu bijna al een jaar.
En hij kan de r ook nog niet zeggen.
Volgens de logopediste is dat ook nog iets dat vanzelf kan komen, dat was nog niet zorgelijk.
Ze hebben eerst de f en v, g, k, z, st, sn, woordstukjes klappen, kn, sp, sch, en nu is hij bezig met sl. Het gaat hartstikke goed!
Hij heeft inmiddels een schrift vol spelletjes, plaatjes, woordkaartjes en stickers.
Zijn woordenschat is ook erg goed (was vorig jaar zelfs ruim boven wat hij voor zijn leeftijd moest kunnen) is ook al zeker een jaar bezig met rijmen, iets wat hij nog helemaal niet zou hoeven kunnen alleen de uitspraak, verstaanbaarheid is dus soms nog lastig.
Op het CB zeiden ze ook altijd dat het nog niet nodig was logo, maar hij kreeg er zelf last van (klapte dicht) en toen zijn peuterjuf ook nog eens aanrade om logopedie te gaan doen heb ik direct gebelt!
Hij heeft een hele lieve juf en mag altijd een sticker uitzoeken, en zijn zusje ook als ze erbij is. Zij wil ook wel naar “juf Annekiek (= Annemiek)” maar spijtig voor haar praat zij erg goed .
Thomas vind het dus echt heel erg leuk om erheen te gaan!
Anne is nu 2 keer bij de echte geweest (dus na de test).
Uit de test zou komen dat ze de R niet kan, de L op het eind en de S te hard duwd.
Nou, ze komt bijh de logopediste binnen en begint te kletsen zoals ze normaal doet. De logopediste kijkt me aan met een verbaasd hoofd en vraagt wat ik eigenlijk kom doen :oops: . Tja Anne kletste zo lekker en zij had totaal geen problemen om haar te verstaan.
Ze begon met de L op het eind, maar alle woorden zei Anne goed behalve APPEL (APPEW). Na 1 keer zegt ze nu gewoon Appel . Vorige week woensdag meteen met de R begonnen en die schijnt er toch al wat in te zitten, dus daar gaan we vandaag mee verder. Mevrouw zei dat Anne het eigenlijk niet nodig had, maar omdat ze er nu toch was en wat voor ligt op leeftijdgenootjes we gaan proberen het wta te verbeteren. Het kan echter zijn dat het niet lukt ivm Anne s eigenwijsheid, maar tot nog toe vind ze het leuk en doet ze goed haar best. Ik ga op de psz wel nog navragen hoe ze op dit idee zijn gekomen aangezien ik via de logopedist te horen krijgt dat ze juist erg goed spreekt voor ene nog geen 4 jarig kind.