Ik kreeg bij het laatste gesprek op Esmee’s school het advies haar toch een screening voor logopedie te laten doen.
En ik ben het daar eigenlijk wel mee eens.
Ze spreekt op zich wel goed, ook lange goede zinnen, maar het is onduidelijk.
Ook spreekt ze niet alle woorden goed uit.
Na de feestdrukte dus maar even naar de ha voor een doorverwijzing.
Maar wat doen ze eigenlijk bij zo’n screening??
En als ze verder gaat, wat houdt die logopedie dan eigenlijk in, wat moet ze doen :think:
En ook leuk, ik krijg een hele lijst met logopedisten op het internet,maar gewoon op goed geluk eentje uitkiezen???
ik heb vroeger logopedie gehad en dat vond ik altijd wel gezellig … deden altijd van die rare oefeningen zoals de rrrrrrrrrrrrr goed uitspreken , zat je dan een kwarrrrtierrrrrrr te rrrrrrrrrr rrrrrr rrrrrrrrren hahaha.
ademhalings oefeningen om zo meer lucht te krijgen om je woorden af te maken …
je krijgt oefeningen voor thuis , het is niet heel erg hoor , ik kreeg altijd veel stickers …
ik praat vloeiend abn nou , dus je hebt er echt wat aan !!
Hoi,
Bij een logopedist wordt eerst onderzoek gedaan naar de oorzaak en ernst van het probleem. Komt het door de taal, of is het puur articulatorisch?
Er worden spelenderwijs taal/spraak oefeningen gedaan. Met plaatjes, speelgoed, spelletjes e.d.
Een logopedische praktijk in de wijk kun je altijd benaderen. De meeste praktijken hebben veel ervaring met het behandelen van kinderen.
Gewoon dus eentje zoeken die het meest dichtbij is.
Succes
Bedankt voor de antwoorden!
Is het trouwens de bedoeling dat je er als moeder bij blijft of juist niet??
Op de meeste scholen vind er een standaard screening plaats. Op jullie school niet?
mijn moeder was er altijd bij , denk ook wel dat dat moet , je moet de oefeningen ook onder de knie krijgen om je kind goed te kunnen begeleiden , niks is beter dan om aanwezig te zijn en het voorbeeld voor je neus te hebben , volgens mij is het bij jonge kinderen standaart dat je meegaat.
Op deze school is dat niet,een standaard screening, vandaar de doorverwijzing.
De ib-er heeft er wel naar gekeken (geluisterd dan) begreep ik.
Zit idd wat in ja, dat jedan weet wat ze oefenen.
Dan weet ik iig dat ik geen afspraak moet maken als mijn jongste thuis is
Ze gaan spelenderwijs oefenen met praten…dus duidelijke uitspreken van woorden. Lezen kunnen ze nog niet of sommige woordjes misschien, dus wordt het spelenderwijs uitgelegd hoe te leren praten.
Mijn dochter is ooit ernaar toe geweest voor slissen, vond het allemaal zo;n bull dat ik op een gegeven moment gestopt ben. Ze heeft het zelf afgeleerd en praat nu voor een 16 jarige zonder geslis.
Ook mijn zoon kreeg dat advies, ben er nooit heen gegaan. Op een gegeven moment leren ze dat vanzelf. Omdat de kinderen steeds meer beginnen te praten van die leeftijd.
En voor al als ze naar groep 3 gaat dan wordt het leren geblazen endan komt dat vanzelf.
Mijn zoontje gaat ook naar logopedie en ik ben laaiend enthousiast. Ze laat het zooo simpel lijken dat ik denk “waarom kan ik dat niet”?. Maar de logopediste zei ook dat het een beetje is van vreemde ogen dwingen.
Soufian gaat alleen naar binnen en een half uur later komt ie weer naar buiten met een super sticker. "kijk mama een sssssssssssticker! :mrgreen:
Maar naar elke les zie(hoor) ik hem met sprongen voor uit gaan in duidelijkheid. Hij hij met een aantal lettercombinaties moeite.
Het gaat erbij Esmee vooral om dat ze duidelijker gaat spreken.
Doordat ze sommige woorden niet goed en te snel uitspreekt begrijpen sommige mensen haar ook niet meteen.
Vandaar dat ik het idee heb dat logopedie wel zin heeft bij haar, en het ook wil proberen.
Ik heb toch alleen een doorverwijzing van de HA nodig he?
Kan ik deze week dan misschien al even achteraan.
Gelukkig heeft het voor jouw zoon duidelijk zin Samara, klinkt alsof hij een beetje hetzelfde probleem heeft als Esmee.
Is hij al lang bezig?
Liekie, voor slissen is het idd wat anders, dat heb ik zelf ook jaren gedaan, en is zonder logopedie aardig rechtgetrokken
@Sonja2 wrote:
Het gaat erbij Esmee vooral om dat ze duidelijker gaat spreken.
Doordat ze sommige woorden niet goed en te snel uitspreekt begrijpen sommige mensen haar ook niet meteen.
Vandaar dat ik het idee heb dat logopedie wel zin heeft bij haar, en het ook wil proberen.
Ik heb toch alleen een doorverwijzing van de HA nodig he?
Kan ik deze week dan misschien al even achteraan.
Gelukkig heeft het voor jouw zoon duidelijk zin Samara, klinkt alsof hij een beetje hetzelfde probleem heeft als Esmee.
Is hij al lang bezig?
Liekie, voor slissen is het idd wat anders, dat heb ik zelf ook jaren gedaan, en is zonder logopedie aardig rechtgetrokken
Nee hij gaat morgen voor de derde!! keer. Echt. Heel appart. Gaat bij hem puur om de uitspraak en het rustiger praten. Hij kan zo snel dat anderen hem niet zo snel snappen of dat hij niet uit zijn woorden komt.
Thuis gaat het praten ( buiten de lettercombinaties soms) super.
Je kan inderdaad bij de huisarts een verwijzing halen. En de eerste keer bij de logopedie gaan ze kijken hoe groot de woordenschat is en de uitspraak van die woorden. Souf zat op een woordenschat van een 5 a 6 jarige. Dus hoefde ze alleen aan de uitspraak en het rustiger praten te werken.
Jemig, dat gaat wel heel snel dan!!
Dat hoop ik bij Esmee ook, stel dat ze naar groep 3 kan volgend schooljaar, zou ik het wel fijn vinden als haar uitspraak beter is.
De HA is op vakantie deze week, dus maar even wachten nog.
Thomas gaat al een tijdje naar logopedie, hartstikke leuk vindt hij het!
Hij heeft een hele lieve juf, en ze doen allerlei taal/woord/klank spelletjes.
Hij heeft een schriftje waarin elke week wordt opgeschreven wat er gedaan wordt en dat oefenen we dan thuis, gewoon leuk spelletjes doen!
En het gaat echt zoooooooo snel! En dan de trots die hij voelt als hij opeens iets kan, dat is dan direct ook weer een extra stimulans! :thumbup:
Ik ben echt zo blij dat ik Thomas naar logopedie heb gedaan, hij wou (en wil) altijd zo graag vertellen en als mensen hem dan niet verstonden klapte hij dicht, werd boos en wou niet meer. Als hij nu eens niet begrepen wordt gaat hij net zolang door tot we hem snappen.
En ook zo schattig, hij probeert zijn zusje ook te leren praten :mrgreen: .
met het uitzoeken van de logopediste zou ik ff rondvragen op de school zelf. Vaak zijn er meerderen die wel bij zo logopediste zijn en het wil nog wel eens verschillen.
Het kan ook zijn dat je een leuke logopediste hebt, maar dat het niet klikt met je kind! gewoon ff rondvragen dus.
en… ze doen eht vaak enorm leeuk! :thumbup:
Wat een hoop positieve verhalen!
Ik zag er een beetje tegenop, maar zie het al zonniger in :thumbup:
Wel een goed idee om op school eens naar een logopedist te vragen.
Ik werk zelf ook op een school, had al bedacht aan onze eigen IB-er te vragen of zij er eentje weet. Maar dan zitten we misschien wel verder van huis.
Matthijs is afgelopen week voor het eerst geweest.
We hebben idd eerst een screening gehad bij het CB (dit op mijn verzoek) en deze dame heeft ons toen doorverwezen naar een logopediste. (en uiteraard in combi met doorverwijzing huisarts)
De logopediste heeft bij Matthijs geconstateerd dat hij een “centenbakkie” heeft ontwikkeld.
Hij speelt altijd met zijn tong. ZIjn tong hangt ook altijd uit zijn mond. Hierdoor is zijn onderkaak harder gaan groeien dan zijn bovenkaak.
Nu krijgt hij een soort beugeltje. Een infanttrainer. Dit moet dan zorgen dat hij leert zijn tong in zijn mondje te houden en er zit een stimulatie in voor de bovenkaak dat die ook bijgroeid.
Hij slist nu heel erg, kan woorden die beginnen met een F/W/V/G niet goed uitspreken. (hij begint dan met de letter s)
(bijv: goed = soed , vogel =sogel , warm = harm )
Daar gaat ze hierna aan werken.
Dit keer mocht ik er bij zijn, weet niet of dat de volgende keer ook mag!!??
Ik ben iig blij dat ik heb gevraagd om logopedie. Dit was waarschijnlijk niet uit zichzelf goed gekomen!!
Succes met jou dochtertje en de logopedie :thumbup:
Wat goed dat je er zelf achteraan bent gegaan :thumbup:
Je kan het toch beter nu doen he, nu ze nog zo jong zijn.
Als erniet tegen je is gezegd dat je weg moet volgende keer, zul je er wel bij moeten blijven denk ik.
Moet hij dat beugeltje de hele dag inhouden?
Ik ben dus echt even bezig geweest een logopedist te vinden, er zijn er dus gewoon met wachtlijsten :o
Zo zie je maar, hoeveel het nodig is
Het is toch gelukt,a.s. vrijdag gaan we erheen voor het eerste onderzoek.
Wat heerlijk dat je al zo snel terecht kan!
Bij ons in het dorp had de logopedist een wachtlijst van 4 maanden!
In het dorp hiernaast was er een wachtlijst van 6 weken, dus hebben we ons daar begin december maar ingeschreven.
Vandaag kregen we een telefoontje dat dochterlief vrijwel bovenaan staat en dat er een plekje vrijgekomen was vandaag, dus wij zijn vandaag voor het eerst geweest.
Mijn dochtertje kan de k en de g niet uitspreken, dat wordt een t…
Heel verwarrend, een koekje klinkt dus als toetje… best frustrerend voor haar!
Vandaag dus geweest, eerst zelf even gesproken met de logopediste en daarna ging ze met dochterlief aan de slag. Ze had een boekje met allemaal plaatjes en dan moest dochterlief zeggen wat het plaatje was. Huis, boom, sjaal, kruiwagen, vinger, noem maar op.
Conclusie, woordenschat was prima, zinsopbouw ook, maar inderdaad de g en de k ontbraken. Eigenlijk alle klanken die je achterin je keel maakt (bijvoorbeeld ook de ng in jongen). Huiswerk meegekregen (plaatjes van een gans, als we die dan bijvoorbeeld in een boekje zien moet ze gggggggg roepen).
Nu nog wachten tot we echt aan de beurt zijn, we moeten het nu nog met plakjes van uitvallers doen…
Dochterlief vond het wel erg leuk, ze kan best verlegen zijn maar de woordjes noemde ze vlot op hoor!
Jeetje, die wachtlijsten zijn dus overal!
Ik dacht dat het alleen hier in de Randstad zo was.
Maar hetvoordeel van een grote stad is dan wel weer dat je nog een tijdje door kan gaan met bellen he, was een lange rij
Esmee heeft dat ook lang gehad, zij begon alle woorden met een k.
Eigenlijk pas haar 4e dat dat voorbij is.
Mooi voorbeeld net ook, ze vroeg wat er op de kalender stond bij vrijdag.
Ik zeg: dan ga je naar logopedie.
Zij: ohhh naar lodo… En dan komt ze dus niet verder
Ze snapte zelf meteen waarom :lol:
Ik heb het een beetje uitgelegd, wat ik denk dat ze gaat doen ( dankzij jullie verhalen :thumbup: ), het lijkt haar wel leuk!
Idd wachtlijsten. Naja hier viel het eigenlijk wel mee. Ik heb iets van 2 maanden gewacht voordat we konden!!
Het beugeltje moet hij snachts gaan dragen. We moeten dit even gaan opbouwen zodat hij gewend raakt. (gelukkig hebben we hem al wel van de speen af, dit was wel nodig voordat logopedie begon)
We zijn nu nog aan het uitzoeken of de verzekering het vergoedt. Anders koop ik m los, dat kan ook. Maar goed je bent verzekerd, dus dan krijg ik het liever terug!! (er zit 50 euro verschil in of ik m prive bestel of via de verzekering laat vergoeden)
Succes met alle logopedie afspraken!!! :thumbup: