Logopedie 3 jaar

Wie heeft ervaring met logopedie voor een 3 jarige? Ik heb een verwijzing van de huisarts, logopediste op school heeft gekeken/geluisterd en ga nu dus naar een praktijk, even afwachten of er op korte termijn plek is.



Nu is die van ons niet zo’n held in onbekend gezelschap, dwz, soms wel, soms niet, dus of t wat wordt zullen we zien, maar al krijg ik tips dat ik er thuis wat mee kan, ook prima.



Wat doen ze zoal? Hoe gaat het in zijn werk?

Waarom ben je doorgetsuurd naar logopedie?



Hier een manneke van 2,5 jaar die naar logo gaat. Hij heeft een spraak/taalachterstand en ws een slechte fijne motoriek.

We gaan elke week naar logo en het doel is nu eerst om zijn woordenschat te vergroten. Ze speelt dan met hem en praat in korte zinnetjes om zo een reactie te ontlokken. Ze wil graag dat hij gaat papagaaien.

We gaan nu een week of 5 en wij zien duidelijk vooruitgang! De logopediste en wij zijn al erg tevreden!

Onze oudste heeft logopedie vanaf dat ze 3,5 ofzo was. Ze gaat nog steeds, nu elke 2 weken. De jongste heeft een paar maandjes logopedie gehad, toen ze 2,5 jaar was.



Wat de logopediste doet, ligt aan de leeftijd, het kind en de reden waarom het kind logopedie krijgt. Onze oudste doet nu heel veel spelletjes (lotto, memory, dobbelspelletjes) om haar articulatie te verbeteren. Verder tekent en knutselt ze veel. Vooral omdat ze dit heel erg leuk vindt, dit is bij haar een prima ingang om te oefenen. Bij de jongste was het destijds veel meer spelen en in het spel praten met elkaar.



Naar aanleiding van wat de logopediste doet, krijg ik tips en spelletjes mee om thuis te oefenen. Bijna iedere dag doen we even een spelletje en dat gaat super.



Onze meiden zijn ook geen helden in onbekend gezelschap, maar na een poosje is de logopediste echt geen onbekende meer. Vooral met onze oudste heeft ze het contact heel rustig opgebouwd, de eerste paar keren heeft ze alleen maar met onze oudste gespeeld. Pas toen onze dame zich meer op haar gemak voelde, is de logo daadwerkelijk met haar gaan oefenen. Onze oudste gaat er nog steeds graag naar toe.

Je krijgt PB :-*

Voor mijn toen 3 bijna 3 jarige werd het afgeraden. hij had het wel nodig maar ook heel veel tijd om ergens te wennen…

Met een half uurtje per week zou hij dus sowieso niks gaan zeggen. Niet gedaan en het is redelijk met zijn spraak. Hij krijgt nu wel (bijna 5) ondersteuning maar ik geloof niet dat hij aan die logopedie iets gemist heeft eigenlijk. We deden wel al veel van wat ze daar deon thuis overigens…

@Chrissy wrote:

Onze oudste heeft logopedie vanaf dat ze 3,5 ofzo was. Ze gaat nog steeds, nu elke 2 weken. De jongste heeft een paar maandjes logopedie gehad, toen ze 2,5 jaar was.



Wat de logopediste doet, ligt aan de leeftijd, het kind en de reden waarom het kind logopedie krijgt. Onze oudste doet nu heel veel spelletjes (lotto, memory, dobbelspelletjes) om haar articulatie te verbeteren. Verder tekent en knutselt ze veel. Vooral omdat ze dit heel erg leuk vindt, dit is bij haar een prima ingang om te oefenen. Bij de jongste was het destijds veel meer spelen en in het spel praten met elkaar.



Naar aanleiding van wat de logopediste doet, krijg ik tips en spelletjes mee om thuis te oefenen. Bijna iedere dag doen we even een spelletje en dat gaat super.




Idem hier met mijn oudste toen. Hij was toen 3,5 jaar. Hij heeft het maar een half jaar nodig gehad. Ging met sprongen voor uit toen

Bedankt voor de reacties! Misschien idd even handig om de reden te vermelden. Ze praat onduidelijk, articuleert slecht, verwisselt medeklinkers of laat ze weg, maar verder is haar taalontwikkeling prima, (ze is zelfs al met letters bezig) Ze is voor veel mensen onverstaanbaar, ik versta haar over t algemeen goed, hub, oppas en goede vriendin behoorlijk maar anderen slecht. Ze begint er zelf last van te krijgen.

Ik heb op de psz en kdv gevraagd er eens naar te kijken. Op psz hebben ze de school logopediste gevraagd en die heeft aan gegeven dat een eventueel korte behandeling wel zinvol kan zijn. Op zich hoeft ze die klanken allemaal nog niet te kennen, maar omdat het nogal frustraties oplevert kunnen we haar zo misschien helpen.

Klein voorbeeldje: met haar verjaardag op de psz mag ze een liedje kiezen… zachtjes geeft ze antwoord, wordt om herhaling gevraagd tot 2 keer toe, ik haal er uit “krokodilletje” maar de juf zegt, oh je wil op een grote paddestoel… (logisch hoor, want het is echt onduidelijk soms) maar je had haar snoetje moeten zien. Daarna vroegen ze dus welk liedje ze dan wilde en verontwaardigd kwam er uit “krokodilletje” en gelukkig verstonden ze het toen wel. En zo komt ze zichzelf vaker tegen.



Ik heb maandag een afspraak, ze gaf al aan dat het eerst op haar gemak stellen is, spelenderwijs en indien mogelijk vooral tips en adviezen voor thuis omdat het niet in een half uurtje bij haar opgelost is, is nog best spannend voor zo’n ukkie. Dus maandag gaan we, ben benieuwd.

Hoi Wieniex,



Ons Yara had precies hetzelfde! Bij haar waarschijnlijk ontstaan door een periode veel oorontstekingen en daardoor niet zo goed gehoord te hebben. Ze is ongeveer 3 maanden geleden gestart bij de logopedie en heeft een enorme vooruitgang geboekt. Wat ze zegt is nu verstaanbaar, ook voor mensen die haar niet zo vaak zien. Ze is nu aan het oefenen om ook woorden als “de”, “een”, “het”, “is” enzo te gebruiken in zinnen.

Ze vind het erg leuk daar! Ze oefenen ook heel spelenderwijs dmv spelletjes, kleuren, knippen, plakken, magnetics en af en toe een boekje.

Noa komt nu ong een half jaar bij de logo. En het was voor mij best een drempel om er naartoe te gaan omdat ik vroeger zelf ook logo heb gehad maar het echt helemaal niet leuk vond. Maar als ik had geweten wat ik nu weet dan had ik er bij Noa veel meer druk achter gezet om een verwijzing te krijgen. Kan het iedereen aanraden als taal/spraak wat minder gaat op wat voor vlak dan ook.



groetjes

Geertje

Mijn zoon begon vlak voor zijn 4e verjaardag met logopedie.

De juf is lief en hij vond het vanaf het begin leuk; spelletjes spelen.

Ze hebben ook speelgoed staan, soms bouwen ze een heel treinspoor samen en hebben daar dan een spelletje bij (bij elk goed woord krijg je een nieuw stuk treinspoor ofzo). En elke keer mag hij een sticker uitzoeken. Hij gaat sinds dit jaar weer omdat sommige dingen nog niet helemaal goed gaan.

Na even wennen vond ze het erg leuk, bellenblazen, spelen, spelletjes enz. Ze heeft een eigen schriftje voor daar en krijgt elke keer een sticker. Ze werd voor mijn gevoel al rustig bij het idee dat deze mevrouw haar gaat helpen met de “letters” Ze heeft nu een half uurtje 1e keer gehad, na dit half uur had de logopediste al meteen gezien dat ze erg beweegelijk is met haar tong, uit spanning een onder overbeet maakt en dat ze de achterklanken gewoon niet kan maken. Ik ben dus heel blij dat ik het zelf overal aangekaart heb. Op het cb zeiden ze het ook meteen, zo van het valt op en wat kunnen we ermee, maar ik had het dus al geregeld. We oefenen nu gorgelen, helaas zit er tussen de 1e en 2e keer 3 weken. Volgende keer gaat ze klanken screnen en daarna krijgt ze per week een klank aangeboden met oefeningen voor thuis, alles spelenderwijs. Dat beetje privé aandacht vindt ze wel fijn denk ik!