Logeertips

E en S sliepen altijd zonder problemen bij opa en oma. De laatste keer werd E er ziek, vanaf de nacht om het half uur overgeven en is daar erg van geschrokken. Nadien soms bang dat ze moest spugen. Een paar weken later wilde ze bij opa en oma logeren, anders dan anders, omdat ze nu zelf wilde en wij niet weg hoefden. Helaas, ze kwam om 20 uur retour, totaal over de emmer, ze wilde naar huis want ze was bang dat ze weer moest spugen.



Nu een aantal maanden later, al die tijd niet bij opa en oma geslapen omdat die aan het verbouwen zijn, geeft ze al een tijd aan bij een vriendinnetje te willen logeren. Thuis heeft ze moeite met inslapen, bang in het donker. Ze is dat nu aan het overwinnen. Vandaag was ze al vanaf 16 uur bij dat vriendinnetje, ging daar ook eten en daarna wilde ze daar slapen. Mocht en dus tas gepakt en een blij stuiterend knd weggebracht. Barbapapalamp mee en knuffel, uitleg gegeven en er kon nog net een doei vanaf. Ze had er zo’n zin in! Maar weer helaas, ik kon haar gaan halen. Het hele ritueel ging allemaal prima, maar ze lag er nog geen 5 minuten in en het was klaar. Ze wilde naar mama. Ze hebben nog wat geporbeerd, meer licht enz, maar ze wilde echt naar huis. Tegelijkertijd vond ze het zo jammer.



Iemand tips? Ik ga het niet forceren, maar ze wil het zelf zo graag en het is zo zielig dat ze dan toch niet durft… Ik heb al gezegd dat haar vriendinnetje eerst maar eens bij ons mag komen logeren, misschien helpt dat. Ze heeft net de logeerbeer van kdv te logeren gehad, dus ze snapt het allemaal wel, maar ze vindt het gewoon heel spannend.

Ik heb al een boek over logeren en bang in het donker besteld, dat helpt haar vaak ook, maar ben wel benieuwd hoe dit bij anderen ging, wanneer angstige kinderen het wel durfden, andere tips?

Ik vind haar eigenlijk heeeel jong om al te logeren, zeker bij vriendinnetjes.

Ik vind het ook niet overdreven angstig klinken ofzo, zowel mijn nichtje (die altijd hier wilde logeren maar het nooit deed) als dochter hadden dat rond die leeftijd ook heel sterk. Keuzes maken is ook moeilijk, bij mama is fijn en vertrouwd, maar logeren is naast spannend ook heel leuk. Dat is ook niet makkelijk. En dan komt nog het besef misschien dat je midden in de nacht niet opeens meer naar huis toe kan.

ik vind het ook behoorlijk jong om bij een vriendinnetje te logeren. als het werkt, dan is het natuurlijk prima, maar nu het niet blijkt te werken zou ik het er gewoon bij laten. die tijd komt echt nog wel!

Ik sluit me bij de andere dames aan. :slight_smile:



Mijn zoon wil ook graag ‘uit logeren’, dat klinkt heel spannend en het idee is heel leuk, maar hij voegt er wel gauw aan toe dat ik dan ook mee moet. Logeren is leuk, maar wel met mama in de buurt. :wink: De twee keren dat hij zonder mij ergens heeft geslapen gingen wel goed trouwens, dat was bij opa en oma, een vriendinnetje vind ik van een heel andere orde. Toch een stuk minder ‘thuis’ dan nabije familie.



Ik zou het even lekker laten voor wat het is, heeft toch geen meerwaarde als ze het nu al aankan? :slight_smile:

Geen tips dus haha. :mrgreen:



Van mij hoeft ze ook niet hoor. Maar ze heeft het er zelf al tijden over. Dit vriendinnetje en haar ouders zijn net zo vertrouwd, misschien wel vertrouwder dan opa en oma (familie hoeft niet in iedere situatie het vertrouwds te zijn :wink: ) en ze wonen een paar deuren verder. We (haar moeder en ik) hadden allebei zoiets van we proberen het gewoon, ze wil het zo graag en gaat het niet dan is ze zo thuis. Dit is trouwens ook een adres waar ze terecht zou kunnen als ik geen oppas heb.



En ik geloof zeker wel dat het vanzelf komt, het is geen moeten nu. Ik vind het wel heel sneu voor haar dat ze zo graag wil maar het nog niet durft. Te jong vind ik haar niet persé, het is maar net waar ze aan toe zijn. Nu komt vriendinnetje (die is overigens al 4,5) eerst hier logeren. En als ze weer eens wil proberen we het gewoon weer en als ze niet wil, dan niet, wat ze zelf aangeeft.

@wieniex wrote:

Geen tips dus haha. :mrgreen:



jawel, wél tips, nl: laat het even rusten :wink: Dat is de tip die in elke reactie naar voren komt toch?

ik denk dat n ongeveer even oud was toen hij voor het eerst alleen bij familie ging logeren (kan me het niet meer precies herinneren(edit:n was 1,5 of 2,5 toen ik weer naar lowlands ging, dus hij was een stuk jonger), en dat ging hier zonder problemen. Dan is het prima. Maar als het niet lukt, dan is er geen man over boord toch> Zeker niet als de noodzaak van het logeren alleen maar is dat zij het graag wil. Er is vast nog meer wat ze graag wil, maar waar ze als puntje bij paaltje komt, nog niet aan toe is. Je komt erachter door het uit te proberen, dat hebben jullie gedaan en het bleek niet te werken. Ik zou het er dan echt even bij laten zitten. Denk dat dat veel effectiever is dan nu allerlei truucjes uit te halen om te proberen het toch geslaagd te maken voor haar.


Te jong vind ik haar niet persé, het is maar net waar ze aan toe zijn.


hier zeg je het zelf al :angel: al denk ik dat jij dus dat 'eraan toe zijn' afleidt aan dat ze zegt dat ze graag wil, terwijl ik dan geneigd ben te zeggen dat ze er nog niet aan toe is aangezien het niet lukt als ze daadwerkelijk gat logeren.

@fiep klophout wrote:

@wieniex wrote:
Geen tips dus haha. :mrgreen:



jawel, wél tips, nl: laat het even rusten :wink: Dat is de tip die in elke reactie naar voren komt toch?

ik denk dat n ongeveer even oud was toen hij voor het eerst alleen bij familie ging logeren (kan me het niet meer precies herinneren(edit:n was 1,5 of 2,5 toen ik weer naar lowlands ging, dus hij was een stuk jonger), en dat ging hier zonder problemen. Dan is het prima. Maar als het niet lukt, dan is er geen man over boord toch> Zeker niet als de noodzaak van het logeren alleen maar is dat zij het graag wil. Er is vast nog meer wat ze graag wil, maar waar ze als puntje bij paaltje komt, nog niet aan toe is. Je komt erachter door het uit te proberen, dat hebben jullie gedaan en het bleek niet te werken. Ik zou het er dan echt even bij laten zitten. Denk dat dat veel effectiever is dan nu allerlei truucjes uit te halen om te proberen het toch geslaagd te maken voor haar.


Te jong vind ik haar niet persé, het is maar net waar ze aan toe zijn.


hier zeg je het zelf al :angel: al denk ik dat jij dus dat 'eraan toe zijn' afleidt aan dat ze zegt dat ze graag wil, terwijl ik dan geneigd ben te zeggen dat ze er nog niet aan toe is aangezien het niet lukt als ze daadwerkelijk gat logeren.


Fiep, Ja, dat zijn ook tips idd. Verder ga ik ook geen trucjes uit halen om het nu voor haar te laten slagen :wink: , ik laat haar zelf aangeven wat ze wil en als het lukt prima, zo niet, dan niet.
Ik ben het alleen niet eens met je laatste opmerking. Ik leid dat eraan toe zijn niet af aan het feit dat ze wil, maar ik geef alleen aan dat ik het niet leeftijdsgebonden vind. Asl het nu wel wat gelukt, dan was ze nog steeds net 3 en jong, maar had ze eraan toe kunnen zijn. Sommige ki met 3, andere met 7, niet leeftijdsafhankelijk.
Dat ze er nu idd niet aan toe is, dat blijkt wel uit het feit dat ze naar huis wilde.
Ik ken onze dochter wel zo dat ze zelf aangeeft waar ze aan toe is, dat ze er eigenlijk niet helemaal aan toe is maar dat ze een drempel over moet, die ze zelf toch wil overwinnen. Als ze er helemaal niet aan toe zou zijn zou ze het ook niet zeggen. Ze geeft heel goed aan wat ze spannend vindt en niet wil. Dit was nog net te hoog gegrepen voor haar. Hetzelfde als los leren fietsen, dat roept ze al maanden, (ik heb het afgehouden omdat ik er nog niet aan toe was :wink: ) en na 1 rondje was ze er klaar mee, te spannend, uur later wilde ze weer proberen en datzelfde weekend fietste madam los. Ze wilde zo graag maar vond het ook heel spannend en ging toch de strijd aan met haar spanning.

Mij maakt het idd niets uit, ik voorzie alleen wel problemen als we binnenkort een bruiloft hebben, dan moeten ze eigenlijk ook ergens gaan slapen waar ze niet zo bekend zijn, zelfs niet zo bekend als bij dit vriendinnetje, maar ik heb geen andere oppas. Mocht het niet lukken dan zal hub naar huis moeten om ze op te halen, maar dat zien we dan wel weer. Het scheelt dat ze dan met haar zusje is en weet dat wij weg moeten, net even wat anders, zien we dan dus hoe dat loopt.

Ik zou het ook even laten rusten hoor, vind haar persoonlijk ook nog erg jong.



Heeft denk ik nog geen meerwaarde nu, het logeren.

Alleen vervelend inderdaad als ze dus ergens moet gaan slapen, omdat jullie feest hebben. Maar dan vraag ik mij stiekem af, wat je prioriteiten zijn…

Maar zie al dat je man dan naar huis moet gaan.

Het is natuurlijk ook erg verschillend per kind, maar ook per fase.

Mijn dochter heeft het veel sterker als de knullen, die vonden het altijd wel leuk, alleen als ze dan niet helemaal lekker in hun vel zitten ofzo twijfelden ze weleens, van wil ik nou wel of niet.

Dan maak ik dus de keuze voor ze en wordt er dus gewoon niet gelogeerd, tenzij echt noodzakelijk.

@Cin. wrote:

Ik zou het ook even laten rusten hoor, vind haar persoonlijk ook nog erg jong.



Heeft denk ik nog geen meerwaarde nu, het logeren.

Alleen vervelend inderdaad als ze dus ergens moet gaan slapen, omdat jullie feest hebben. Maar dan vraag ik mij stiekem af, wat je prioriteiten zijn…

Maar zie al dat je man dan naar huis moet gaan.




Mijn prioriteiten? Mijn beste vriendin trouwt en dat doet ze maar 1 keer, dus dan ligt mijn prioriteit toch ook even bij die vriendin en moeten ze dus ergens gaan slapen waar ze niet bekend zijn. En tja, dan moet manlief idd maar naar huis als het echt niet anders kan.

Dat kan ik mij voorstellen, daarom schreef ik er al bij; maar ik zie dat je man naar huis gaat dan.



Ik zou ook graag bij de bruiloft, de plechtigheid willen zijn.

Echter als ik zou weten dat mijn kind ergens is waar die zich niet prettig voelt, en moet huilen, zou ik niet met een fijn gevoel op een avondfeest zitten :wink:

Daarom is het ook fijn, dat je man dan naar huis toe kan gaan.

Nee, als ik weet dat ze het daar niet naar haar zin heeft heb ik het idd ook niet naar mijn zin. :frowning: Liever nog zou ik gewoon willen dat ik meer oppaskeuze had, dat ze ergens heen kon waar ze wel goed zou slapen. Helaas hebben we die mogelijkheid niet. Ach, dan bouw ik zonder manlief maar een feestje op die bruiloft! :wink:

Ja precies, moet ook gewoon lukken toch :mrgreen:



Oh wij hebben die mogelijkheid ook niet hoor! Hier is het eigenlijk alleen opa en oma…

Soms vervelend, en soms inderdaad dat een van ons thuis moet blijven. Maar ja och, helaas het is niet anders :thumbup:

Is het niet mogelijk dat opa en oma in jullie huis op komen passen bij dingen als een bruiloft? Dan is ze in ieder geval in haar eigen huis, misschien dat dat wat verschil maakt?

Ik ben het alleen niet eens met je laatste opmerking. Ik leid dat eraan toe zijn niet af aan het feit dat ze wil, maar ik geef alleen aan dat ik het niet leeftijdsgebonden vind. Asl het nu wel wat gelukt, dan was ze nog steeds net 3 en jong, maar had ze eraan toe kunnen zijn. Sommige ki met 3, andere met 7, niet leeftijdsafhankelijk.


maar dan zijn we het gewoon eens hoor :wink: ii vind het ook niet leeftijdsafhankelijk (mijn zoon was ten slotte een heel stuk jonger toen hij zelfs een paar nachten ging logeren).

Hoop iig dat je voor dingen als die bruiloft (waar ik het heel logisch vind dat je daar je prioriteit hebt liggen :thumbup: ) wel iets vindt om te zorgen dat ze gewoon kan logeren. Wdb geen tips hier, want hier is logeren nooit een probleem geweest.(kom niet verder dan eigen kussen/dekentje meegeven, en misschien een shirt van jou, maar dat kan ook weer averechts werken)

Ik denk dat het ook scheelt als je er niet te moeilijk over doet, in zo’n geval dat het niet anders kan.

Mijn dochter is nu bij oma omdat ik vanmiddag naar het ziekenhuis moest ivm weeen en vannacht thuis slapen lijkt dus niet zo handig, als ik weer weeen krijg (of sterkere, weeen heb ik wel) moet ze weer opgehaald worden. Dus ze is nu logeren> Oma maakt er een feestje van en het afscheid was even moeilijk voor haar, maar hebben we dus bewust kort gehouden. Hop een knuffel en een kus, lievelingspop mee en veel plezier. Daarna ging het eigenlijk prima.

offtopic:



lune



ai dat klinkt als een spannende middag. maar weeen hebben niks in gang gezet? Moet je iets doen om het nog even te remmen of is jouw termijn tegenwoordig veilig genoeg om het gewoon te laten komen? Hoop voor je dat de zware weeen nog even achterwege blijven en dat die andere weeen zich eigenlijk ook gewoon even koest houden voordat je dadelijk doodop bent als de bevalling begint. :-*

Dankjewel!

Het is idd wel even spannend. Ze remmen vanaf 34 weken niet meer, ze zeiden zelfs dat mocht het weer zo snel gaan als mijn eerdere bevallingen ik gewoon de vk kan bellen om te helpen thuis te bevallen en daarna naar het zh. De baby moet het nu gewoon goed doen in principe. Maar nog een weekje extra zou mooi zijn, dan kan hij tenminste ook meteen mee naar huis!

nou voor die extra week ga ik vol duimen hoor!! bijna 36 weken klinkt toch al een stuk beter dan bijna 35 weken. Maar fijn dat je ook nu al thuis mag bevallen. En nu dus maar hopen dat rustig bijkomen in je eigen bedje je ook gegund is :-* ik hou je even in de gaten :lol:

Jullie bevuilen mijn topic met al die spoilers!!! :mrgreen:



Lune, hopelijk blijft beeb nog even zitten dan! Maar met 35 weken hoor je wel vaker idd, vriendin van me ook met 35 weken bevallen en die kindjes zijn vaak al sterker dan je verwacht! Hebben ze een geboortegewicht geschat als het nu zou komen? Succes!



Lune, er zit ook idd een verschil tussen noodzaak en zelf willen, ik denk dat ze dat zelf misschien ook wel aanvoelen. Het niet groter maken dan het is, helpt dan vaak wel.



Fiep, ze weet zelf idd ook al heel goed wat ze mee wil en dat is natuurlijk haar vertrouwde aap en haar barbapapa lamp moest ook mee. En ik denk idd aan vertrouwde dingen van thuis, meer kun je niet doen.



Nienke, oppas hier in huis hebben we regelmatig, geen probleem. Bij opa en oma slapen was tot het spuug voorval ook geen probleem. Het probleem met deze bruiloft is alleen dat opa en oma en mijn vaste oppasjes niet kunnen. Ons oppasje kan de kinderen ook nog niet alleen in bed leggen. Vandaar bij deze bruiloft dat probleem. Een vriendin van mij heeft aangeboden de kinderen de hele dag en dus evt nacht op te vangen, daar ben ik dus erg blij mee!



Ze heeft het zelf er twouwens wel weer over nog eens te willen proberen, en dat moet de mama daar een lamp aandoen, ze vond het donker spannend. Daar wachten we toch maar eens even mee, genoeg spanning voor nu!