Livia

In Pijnacker heeft gisteravond een 13-jarig meisje zelfmoord gepleegd. Op internet en sociale media gaan geruchten dat het meisje zich van het leven heeft beroofd omdat haar naam zou voorkomen op een zogenaamde 'bangalijst'. De politie in het Zuid-Hollandse dorp heeft de zelfmoord bevestigd, maar wil geen commentaar geven.

Het meisje, Livia, werd gisteravond in een bos langs de Oude Klapwijkseweg in Pijnacker zwaargewond aangetroffen. Zij werd in kritieke toestand met een traumahelikopter afgevoerd naar het ziekenhuis, maar is later aan haar verwondingen overleden.

Een bangalijst is een nieuw fenomeen onder jongeren. 'Banga' betekent slet in straattaal. Scholieren sturen elkaar lijstjes door met een top 10 van meisjes die volgens hen de grootste sletten zijn. Meisjes die op zo'n lijst voorkomen balen daar flink van, want vaak hebben ze geen enkele aanleiding gegeven en is het lastig van het stigma af te komen.

'Treurige sfeer'
De heer Zuiderwijk, vestigingsdirecteur van het Stanislascollege in Pijnacker, waar het het meisje op school zat, spreekt van een 'treurige sfeer' op school vandaag.

'Ik ga nu eerst onze leerlingen opvangen om ze het nieuws te vertellen. En van een bangalijst weet ik niets. Volgens mij gaat het om een twitterbericht wat maar eindeloos doorgetwitterd wordt. Onze eerste zorg is nu de leerlingen, en uiteraard de bescherming en de ondersteuning van de ouders van het meisje.'

Een bangalijst heeft Zuiderwijk nog nooit op zijn school gezien. 'Maar u begrijpt, dat als er eentje zou zijn, ze die echt niet aan de directeur laten zien.'


Waarom laten kinderen van dit soort lijsten rondgaan (wat doen ze elkaar aan) en wat moet er in dit meisje zijn omgegaan. Uit wat voor wereld komt ze dat dit een reden voor zelfmoord is. Zo'n jong grietje nog. Vreselijk. En wat is de rol van Twitter in dit verhaal?

Ik las het net op Hyves nieuws, vreselijk en als je sommige reactie’s leest :? Livia dr broer had ook nog een reactie gegeven op iemand die een opmerking maakte wat nergens op sloeg…



Wat voor tijd leven de kids nu op :cry: een bangalijst het moet niet gekker worden :hand: :evil:



Vreselijk voor de familie, vrienden van Livia :kaars: arm meiske :cry:

Kippenvel krijg ik ervan, te verschrikkelijk voor woorden :cry: Toevallig las ik gisteren op een regionale nieuwssite, dat er ook in onze provincie zo’n lijst rond schijnt te gaan. Mijn dochter wordt binnenkort 9 jaar, dus het duurt nog even voordat ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Maar door dit soort toestanden ga je daar gewoon tegenop zien…

heftig he.Uberhaubt een dertien jarige die er voor kiest zelf uit het leven te stappen en dat dan ook nog durft. Kippenvel.



dit is na het even zo trieste drama in arnhem, in korte tijd de tweede zaak waarbij sociale media een grote rol hebben bij de dood van een tiener.



Hoe gaan wij als ouders onze toekomstige tieners hiervoor wapenen? Hoe gaan we ervoor zorgen dat ze veilig opgroeien in een maatschappij waarbij sociale media niet meer weg te denken zijn, maar dus ook behoorlijk wat risico’s met zich mee brengt?

Ik vind het best heftig, maar het lijkt mij ook een soort uitzondering?



Die ‘lijsten’ bestonden toch ook 20 jaar geleden al. En jongens houden al sinds jaar en dag lijstje bij met allerlei ‘info’ over de meisjes die ze hebben gedate of waar ze van denken dat ze op een bepaalde manier zijn.



Ik vraag mij af waarom het nu als heftiger wordt ervaren? Waar de enorme schaamte vandaan komt dat je er een eind aan wil maken.



Als ik op zo’n lijst zou staan zou ik mijn schouders ophalen en denken whatever.



Als een meisje er zelfmoord om pleegt lijkt het mij toch echt dat er meer aan de hand moet zijn geweest.



Maar het blijft een heftig en heel triest iets.

@fiep klophout wrote:

Hoe gaan wij als ouders onze toekomstige tieners hiervoor wapenen? Hoe gaan we ervoor zorgen dat ze veilig opgroeien in een maatschappij waarbij sociale media niet meer weg te denken zijn, maar dus ook behoorlijk wat risico’s met zich mee brengt?


Ik weet het niet, Fiep… :frowning:

Zolang een kind alleen thuis met internet aan de slag kan, kun je als ouder toezicht houden. Maar zodra het kind een mobieltje krijgt met alle toeters en bellen eraan, inclusief toegang tot internet, dan valt die controle volgens mij compleet weg en heb je geen zicht meer op wat er speelt. En die controle is duidelijk wel nodig, kinderen van die leeftijd hebben geen flauw benul van de risico’s en de gevolgen van hun acties. Heftig, heel heftig…

Mijn moeder zegt nu dat door de social media etc. zoiets nu erger kan aankomen.



Vroeger ging je bijwijze van naar huis en dan was het klaar, nu kan je er dag en nacht mee geconfronteerd worden en dat kan je leven behoorlijk verpesten.

Ik neem mijn woorden in mijn eerste post terug…



:cry:

@Madre wrote:

Als ik op zo’n lijst zou staan zou ik mijn schouders ophalen en denken whatever.


Ik had er heel wat voor over gehad als ik op die leeftijd zo sterk in mijn schoenen had gestaan als jij… Zo’n lijst is pure pesterij, ik kan me heel goed voorstellen dat een kind in de puberteit daar bijna ondraaglijk last van kan hebben.

Daarnaast staat het zwart op wit. Een mondelinge roddel kan al ontzettend vervelend zijn, een geschreven lijst lijkt me helemaal erg. Zeker als deze op het wereldwijde web circuleert en dan ook nog met beeldmateriaal erbij (zie persbericht RTV Drenthe). Verschrikkelijk.

@Madre wrote:

Ik neem mijn woorden in mijn eerste post terug…



:cry:


Onze reacties hebben elkaar net gekruist…

@Madre wrote:

Ik neem mijn woorden in mijn eerste post terug…



:cry:




ik kon er ook al weinig mee. Je shcouders ophalen als je helemaal gek gemaakt wordt, dat is maar voor weinig mensen weggelegd, laat staan voor pubers.



Wat je in de Arnhemse zaak zag, was bv ook dat héél veel mensen zich ermee gingen bemoeien, ook mensen uit andere klassen, andere scholen, andere steden. Dan is het opeens een ding dat als een lopend vuurtje over facebook en twitter gaat. Leuk bij grappige filmpjes en leuke acties en zo, minder leuk als het om pesterijen gaat. dan lijkt opeens de hele wereld tegen je.

Ik denk echt dat ze elkaar social-media technisch helemaal kapot kunnen maken. En iedereen kan het lezen enzo. En dan dat ge-sms.



Vroeger werd achter je rug om door een paar geluld of werd je uitgelachen. Tenminste bij mij ging het tot ongeveer tot dat niveau. Maar ook ouderwets stevig pesten kent vele (dodelijke) slachtoffers. Maar toch gaat van die nieuwerwetse vorm iets groots uit.



Wat als iemand je fotoshopped, je gezicht op een naakt lichaam en dan aan god mag weten wie rond sturen. Je moet wel van hele goede huize komen wil je daar geen last van hebben. Dat is toch verschrikkelijk voor vooral jongeren. Om over echte naaktfoto’s ed nog maar te zwijgen. Het gelijk zo’n beetje wereldkundig.



Ik sluit me bij de vragen van Fiep aan. Het gaat er gewoon zijn. Maar hoe ga ik mijn kinderen er tegen wapenen en er zelf goed mee om leren gaan. Ik heb nog geen idee.

@Madre wrote:

http://copsincyberspace.wordpress.com/2012/03/29/zelfmoord-livia-niet-om-bangalijst/


Tja, een blog als zoveel andere… Ondertussen wordt er door de politie wel opgeroepen om aangifte te doen van vermelding op een bangalijst: klik.

Wat ontzettend sneu en verdrietig dat het zo ver komt voor zo’n meisje :cry:

Je wil en kan niet bedenken wat er in haar hoofd omgegaan moet zijn :kaars:



Een vriendinnetje van me heeft ook zelfmoord gepleegd toen ze 14 was :cry: (van een flat gesprongen…)

Ook naar aanleiding van pesten, ze zou ‘makkelijk’ zijn, beetje het principe van zo’n bangalijst. Ik was 13, en heb toen besloten dat ze me wel konden pesten, maar me niet meer zouden raken.

Ik ken iemand met een kind op die school… Heftig hoor, ids waren behoorlijk van slag en baalden behoorlijk van alle verslaggevers die vragen probeerden te stellen aan de kinderen. Volgens hem is die bangalijst onzin en had ze ‘gewoon’ problemen.

@Yvonne Z. wrote:

@Madre wrote:
http://copsincyberspace.wordpress.com/2012/03/29/zelfmoord-livia-niet-om-bangalijst/


Tja, een blog als zoveel andere… Ondertussen wordt er door de politie wel opgeroepen om aangifte te doen van vermelding op een bangalijst: klik.




Ja, maar toch lees ik het meer.



Dat betekent voor mij niet dat het niet minder erg is ofzo, maar ik wil gewoon aangeven dat het waarschijnlijk niet de bangalijst is geweest.



Ik wil gewoon volledige info, niet een gegok of gegis. Het is wat Livia dus nog steeds niet duidelijk.



Ik weet dat pesten gewoon funest kan zijn voor iemand.

Maar daar komen wel meerdere aspecten bij kijken en dan heb ik het ook over karakter, opvoeding, vriendenkring, school etc.

@Madre wrote:

Ik weet dat pesten gewoon funest kan zijn voor iemand.

Maar daar komen wel meerdere aspecten bij kijken en dan heb ik het ook over karakter, opvoeding, vriendenkring, school etc.


Hoe bedoel je dit precies, heb je het nu over degene die ergens het mikpunt van wordt of over degene die pest? Zoals ik het nu lees, is het bijna alsof iemand er onbewust om ‘vraagt’ om het mikpunt te worden. Ik denk dat het helaas juist vaak meer zegt over degenen die pesten. Bij die kinderen zit volgens mij iets erg scheef…

er werd gezegd dat dit vroeger ook gebeurde. Dat is wellicht wel zo, maar toen werd het niet op internet gezet zodat iedereen het kan zien. Internet is voor altijd he. Iets wat er op staat, blijft er op. Social media is een gaaf iets, je kan er hele leuke dingen mee, maar het is ook een gevaarlijk iets. Die kids beseffen niet hoe een “geintje” in iets heftigs kan omslaan.



Nu lees ik ook dat die lijst waarschijnlijk niet de reden is geweest voor die zelfmoord, maar dat neemt niet weg dat het vreselijk is om zulke dingen om internet over jezelf te lezen. En dan al die reacties erop? Dat je je maar niet op een bepaalde manier moet gedragen, want dan kom je ook niet op die lijst? Dat schijnt dus helemaal niet zo te zijn. Maar dan nog. Het is hetzelfde als vrouwen die zich uitdagend kleden en verkracht worden en dan zeggen dat het hun eigen schuld is. Je moet kunnen zijn wie je wil zijn en daar moeten anderen respect voor hebben. Of het slim is, tja, dat moet ieder voor zichzelf bepalen.



Een zelfmoord blijft altijd iets vreselijk. Hoe eenzaam en rot moet iemand die dat doet zich wel niet voelen. Afschuwelijke voor de ouders en alle andere mensen in haar omgeving.



Ondertussen hou ik mijn hart vast voor mijn dochter. Nu nog 1,5 jaar, maar waar gaat zij over 10 jaar mee te maken krijgen?