Live-bevalling ijsbeer

Een tijdje terug was er een rondleiding en toen zijn wij in de kraamkamer geweest (Tania liep toen nog lekker buiten hoor :mrgreen: ). Maar wel gaaf om te zien.



Hoop ook echt dat ze zwanger is!

:inlove: ik kijk nu een paar keer per dag

het lijk wel of ze erg onrustig is of een ijbeer ademt gewoon zwaar hahaha haar buik gaat behoorlijk heen en weer

ze ligt nu met haar hoofd in de andere hol



maar zo lief

Ik zie geen beweging, ook geen ademhaling. Maar wel superschattig zeg, bedankt voor de tip!

ze ligt nu weer te slapen ze heeft net haar linkerpootje schoon gelikt



maak goed ik ga weer wat nuttigs doen in plaats van steeds naar een ijbeer te kijken :oops:

Ze is wakker en erg onrustig! Zou het???

:pray:

de stream doet 't niet bij mij… ben wel heel benieuwd, straks nog eens proberen :dance:

Camera twee proberen :wink:

hoe lang kan zoiets duren bij ijsberen :think:

geen idee :think:

bij mij doet hij het niet :think:

Bij mij net dus ook niet…

Bij mij eerst ook niet en toen zag ik in het vakje linksonder het grote vak waar je de stream op kunt starten camera twee… die heb ik aangeklikt en toen opnieuw op de playbutton in het grote scherm…toen kwam die wel :wink: Succes!

hier doet ie het wel… duurt even… en je moet het venster ook echt open laten staan en niet naar een andere gaan, want dan stopt ie

@maantje wrote:

hoe lang kan zoiets duren bij ijsberen :think:
ijsberen zijn zo’n 7 a 8 maanden zwanger





Zwangerschap:

Een zwangere ijsbeer moet eerst heel erg veel in gewicht toenemen (ongeveer 200 kilo). Daar heeft ze ongeveer twee maanden de tijd voor. Pas als ze voldoende in gewicht is toegenomen zal het bevruchte eitje gaan groeien en zich gaan ontwikkelen. Dat extra gewicht is nodig voor de energie dat het kost om de jongen groot te laten worden. Wanneer in oktober de ijsberen weer op jacht gaan naar ijsberen, gaan zwangere ijsbeervrouwtjes opzoek naar een hol om daar te overwinteren. De moederbeer graaft een hol in de sneeuw, in zo’n hol is het wel warmer als buiten maar licht de gemiddelde temperatuur nog steeds rond de 0º Celsius. Ze komt dan in een lichte winterslaap terecht. Haar hartslag daalt van 46 naar 27 slagen per minuut. In de maanden dat ze slaapt gaat alles in haar lichaam heel erg traag.



Geboorte:

De jongen worden meestal eind december, begin januari geboren, terwijl de moeder nog slaapt. Meestal worden er twee ijsberen per zwangerschap. In totaal zijn ijsbeervrouwtjes dus ongeveer zeven tot acht maanden zwanger. Kleine ijsberen zijn bij de geboorte ongeveer zo groot als een eekhoorn, en ze wegen slechts 600 gram. Jongens zijn net iets groter dan meisjes bij de geboorte. Als ze geboren worden hebben jonge ijsbeertjes klauwen, om in de vacht van hun moeder de tepels te zoeken om uit te drinken. Na ongeveer een maand beginnen ze al rond te kruipen, maar pas na zes weken openen ze pas hun ogen. Niet veel later komen ook de tanden door. Als de jonge ijsberen groter worden gaat het ijsbeervrouwtje rechtop zitten. na zo’n tien weken zijn de ijsberen klaar om samen met hun moeder het hol te verlaten. Ook de geboorte gaat wel anders als bij de mens. bij mensen worden kinderen niet in een bepaalde tijd geboren, zoals bij de ijsberen. Maar het aantal maanden dat een vrouwtje zwanger is, komt wel aardig overeen met de draagtijd van de mens, alleen het gewicht is weer totaal anders. IJsbeerjongen zijn maar 600 gram terwijl baby’s meestal rond de 3000 gram zijn. .

Vandaag weer in Blijdorp geweest, maar inderdaad nog steeds geen kleintjes…



:pray: dat ze wel zwanger is…

@Willy wrote:

Vandaag weer in Blijdorp geweest, maar inderdaad nog steeds geen kleintjes…



:pray: dat ze wel zwanger is…
sorry ff oftopic

Ik was vandaag ook weer in blijdorp…misschien zijn wij elkaar wel tegen gekomen??

@Jannigje wrote:

Sorry ff oftopic

Ik was vandaag ook weer in blijdorp…misschien zijn wij elkaar wel tegen gekomen??


Van hoe laat tot hoe laat was je er?

Wij waren er om 10.30 uur en gingen om 13.30 uur weer weg…

wij waren er om 11 uur en gingen om 15 uur weg

Er staan foto;s in het showforum :mrgreen:

nou meiden geen ijsbeer jong

helaas ze is dus niet zwanger

zie http://www.blijdorp.nl/p3.php?DocID=4403

Jammer, geen ijsberen jong. Zou wel erg leuk geweest zijn :inlove: Maar wie weet volgend winter!