Saba is linkshandig. Heb 2 jaar lang ook rechts gestimuleerd, maar het is nu toch echt wel duidelijk dat mevrouwtje duidelijke voorkeur heeft voor links. Nooit anders geweest en lijkt ook niet meer te gaan veranderen. Ze doet er alles perfect mee (knippen, potloodje vasthouden, bestek bij het eten, etc.) en rechts stimuleren wordt abrupt afgekapt en doet lekker d’r ding met links. Maar nou vraag ik me af… moet ik nu op zoek naar bijvoorbeeld schaartjes voor linkshandigen? Of andere aanpassingen doen om de motoriek te blijven stimuleren, of komt dat vanzelf wel goed ondanks het feit dat ze als linkshandige met rechtshandig materiaal ‘werkt’ :think: ?!
Tycho is ook overduidelijk links.
Volgens mij al vanaf in de buik, want hij had ook altijd de voorkeur om links te schoppen.
Ik ben zelf ook links, en ik kan/moet ook alles met rechtshandigmateriaal doen. Soms moet je wel, want er wordt eigenlijk nooit rekening gehouden met linkshandigen.
Ik laat Tycho lekker alles gewoon doen zoals hij dat wil. Als hij straks echt gaat schrijven, dan kijken we wel voor een goeie pen.
Lynda, ik heb wel familieleden die linkshandig zijn, maar weet zelf niet zo goed wat het betekent in de praktijk. Je schrijft dat je op zoek gaat naar een speciale pen… die bestaan dus? Van scharen weet ik het wel, maar dus ook pennen. Nog meer van dat soort dingen waar ik rekening mee kan gaan houden?
Ja, nee, ik heb echt géén idee zoals je leest :oops: :mrgreen: .
Mateo is ook links…
We hebben niet rechts gestimuleerd omdat we het gelijk zagen toen hij voor het eerst een pen vasthield :mrgreen:
Ik geef hem ook geen speciale scharen of pennen…
Lijkt mij ook niet nodig…Hij is gewoon links…Niet gehandicapt ofzo
Ik raad je aan om nergens rekening mee te houden…
Wij doen alles rechts, onze kiddies links…
Ik had vroeger wel op school een speciale vulpun. Wat er nou speciaal aan was weet ik ook niet meer, maar ik had een donker rode en de rest had een blauwe vulpen.
Ik denk wel dat hij minder lekte, want ik ging wel omdat ik links schijf met mijn hand over de net gescheven inkt.
Verder heb ik ook nooit speciale scharen of bestek gehad.
Wat ik wel nog steeds erg vervelend vind zijn speelkaarten die maar op 2 hoeken bedrukt zijn. Dus als ik ze vast hou alleen maar de lege hoeken zie en dus niet weet wat voor kaarten ik heb.
Mijn man en ik zijn links en we doen bijna alles met rechtse dingen…Als kind heb ik idd ook de linkse vulpen gehad. Het verschil zit hem in de punt. Bij rechts is hij precies iets schuin de andere kant op, maar aangezien ik geen vulpen gebruik…gewoon normale pennen.
Het is wel zo dat je bijvoorbeeld linkshandige scharen hebt, maar ik zou je kind gewoon met rechtse dingen laten spelen/werken. In de praktijk kom je gewoon weinig linkse dingen tegen en dan kan ze er wel gewoon mee omgaan. Als ze er later voor kiest om makkelijke linkse dingen in huis te hebben…
Mocht je kind zo extreem links zijn dat het wel een belemmering is dan zou je er naar kunnen kijken. Merk namelijk dat mijn man meer links is dan ik. Hij kan bijv. ook de aardappels alleen met een linkse dunschiller doen en ik kan beide (en zelfs de voorkeur voor rechts :shock: )
Succes,
Marieke
Ja gewoon laten gaan indd. Mijn dochter is dan wel rechts maar ook overduidelijk en doet t dus ook met rechts (het gene wat ze wilt doen)
Ik zelf ben links, ook echt overduidelijk. En heb nooit speciale dingen gehad. Alleen met scharen zijn er wel scharen die echt niet knippen op links. Maar je hebt ook zat normale scharen die voor zowel links en rechts goed zijn. Heb dus nooit een speciale linkse schaar gehad oid. Is ook nergens voor nodig.
Me moeder vond t wel vaak lastig met dingen voor doen. Bijvoorbeeld vetersstrikken ik doe dat net andersom dan haar :lol: maarja hey het is gelukt allemaal
@miepmuis wrote:
Het verschil zit hem in de punt. Bij rechts is hij precies iets schuin de andere kant op
Eindelijk weet ik nu wat het verschil is. :thumbup:
Mijn moeder is links en met een linkse schaar is ze heel blij, maar verder geen speciale pennen enzo.
Ik ben ook links en mees ook,ze zeggen dat je officieel pas kan zeggne dat een kind links is als hij/zij op de basisschool zit.Maar mees kan echt niet met rechts zijn vork vast houden en voor de rest doet hij ook alles links.Vind het wel leuk dat hij ook links is.
Ik stimuleer niets niet om hem rechts wat te laten doen maar ook niet links hij moet het zlef uitzoeken.
Is het niet zo dat je pas bij een jaar of 4 kan zeggen of een kind links-of rechtshandig is?
Hoewel ik wel moet zeggen dat mijn oudste zoon (nu 6,5 jaar) al vanaf het begin de voorkeur voor links had en dat nu nog doet. Mijn dochter van net 2 doet ook het meeste met links, maar voor mij zou het makkelijker zijn om dingen als veters strikken (kan ik namelijk zelf ook niet goed vanwege een linkshandige moeder terwijl ik rechtshandig ben, ik kom aldoor verkeerd uit) te leren als ze rechtshandig zou zijn.
@SeeSeeEm wrote:
Is het niet zo dat je pas bij een jaar of 4 kan zeggen of een kind links-of rechtshandig is?Ja, dat zeggen ze, maar bij Saba is het al ruim 2 jaar niet anders geweest dan links. En zelfs als ik rechts stimuleerde dan wist ze altijd wel weer met links d’r activiteit af te handelen :mrgreen: . En Tosca, ja, da’s nou een typisch voorbeeld van om-en-om, meer dan Saba ooit gedaan heeft. Kan me moeilijk voorstellen dat Saba nu ineens naar rechts overspringt.
Bedankt voor de tips en adviezen allemaal :-* !
Laura is ook duidelijk linkshandig, als ik haar vork of een viltstift in de rechterhand aangeef, dan pakt ze die meteen over met de linkerhand, echt een duidelijke voorkeur, ik kan me niet voorstellen dat dat nog gaat veranderen.
Volgens mij is het enige lastige in de toekomst het schrijven met vulpen, je veegt namelijk met je hand over de inkt heen (tja we schrijven nou eenmaal van links naar rechts…), dus dat wordt altijd geknoei en gevlek. Mijn broer is ook linkshandig, dus dat kan ik me nog wel herinneren van hem. Het was toen voor hem op de lagere school verplicht om met vulpen te schrijven (zou beter zijn voor het ontwikkelen van het handschrift oid). Het was weliswaar een linkshandige vulpen, maar dat maakt voor het vlekken niet uit.
Dus als ik me iets heb voorgenomen, dan is dat om Laura later gewoon met balpen te laten schrijven. Ik weet niet of scholen er nog steeds van dit soort voorschriften op na houden dat er alleen met vulpen geschreven mag worden, zo ja, dan wil ik dat best een weekje proberen en kijken hoe het gaat, maar ik ga haar niet 6 jaar laten aanmodderen daarmee (ha ha, kan ik me nu al boos over maken)
Verder zien we wel hoe het loopt.
Ik vind het wel grappig om te zien dat ze zo’n duidelijke voorkeur heeft voor links, toch wel een beetje speciaal. Enne, ze zeggen dat linkshandigen een beter ruimtelijk inzicht hebben en creatiever zijn dan gemiddeld, zou het waar zijn?
Hier wordt er idd met vulpen geschreven!
Ik ben zelf linshandig, maar heb er nooit echt last van gehad met schrijven. Juist een slechte balpen vlekt bij mij en een vulpen niet…
Ook schrijf ik vlekloos op het bord (juf)… Maar het is maar net hoe je jezelf aanwendt je hand te houden tijdens het schrijven.
Ik zou geen aangepaste spullen aan gaan schaffen, tenminste nu nog niet. Als je kind echt niet kan knippen met een rechtshandige schaar, kun je altijd nog een linkshandige proberen…
Ik kan iig niet knippen met een linkshandige schaar…