linkshandige aanleren goed met een mes snijden

hoi dames,



de titel zegt het eigenlijk al. Ik heb een tweeling van bijna 7 en die helpen graag met koken. Ik wil dat ze goed leren snijden met een scherp mes, wel onder begeleiding van mijzelf, maar nu loop ik tegen het volgende aan. Ik ben zelf rechts en 1 van de tweeling is ook rechts. Die kan ik dus goed helpen door zijn hand vast te houden en aan te geven hoe je het beste veilig kan snijden, maar degene die links is, is lastiger. Mijn man is ook rechts, dus die kan hem ook niet helpen. Op dit moment help ik hem linkshandig te snijden, maar dat is dus niet ideaal (stukken erg groot en gevoel van onhandigheid).



Iemand tips hoe dit aan te pakken.



groetjes Carola

Misschien dat tegenover hem gaan zitten helpt? Dan is jou rechterhand zijn linkerhand.



Hier ook een linkshandig jongetje en een rechtshandige mama. Papa is wel linkshandig.

Ik doe eigenlijk alles gewoon voor en hij doet het na. Met links terwijl ik met rechts voor doe. Dat gaat heel goed. Alleen veters strikken :wall: Drama… Ik kan het niet links, hij niet rechts. Papa niet zoveel geduld hahaha. ( maar het is gelukt met twee lussen maken en dan daarin knopen leggen. )

Dat is misschien nog wel een idee om voor hem te gaan zitten. Kijken of dat werkt. Dat veterstrikken heb ik opgegeven, dan maar klitteband :oops:

Van beide veters een lusje maken en dan een normaal knoopje met die beide lusjes maken. Dan doe je met beide handen hetzelfde en lukt het wel. :smiley:

Ik ben linkshandig, maar heb van mijn moeder geleerd rechtshandig te snijden…

Nu moet ik zeggen dat ik alleen links schrijf en de rest allemaal met rechts doe… (Kan overigens alles ook wel met links, maar gaat dan wat knullig :stuck_out_tongue: schrijven kan ik ook met rechts, maar dan niet zo netjes ;))

@ikke_w wrote:

Ik ben linkshandig, maar heb van mijn moeder geleerd rechtshandig te snijden…

Nu moet ik zeggen dat ik alleen links schrijf en de rest allemaal met rechts doe… (Kan overigens alles ook wel met links, maar gaat dan wat knullig :stuck_out_tongue: schrijven kan ik ook met rechts, maar dan niet zo netjes ;))




En dat heb ik net andersom…ik schrijf rechts maar doe de rest eigenlijk allemaal met links, ook het snijden van voedsel, dat kan ik niet eens met rechts.



En de tip om voor hem te gaan zitten werkt ms nog wel ook…het is net in spiegelbeeld.

Thijs heeft vanaf dat hij klein was al een zeer sterke voorkeur voor links en doet dus ook alles links. Het grappige is dat de rest van ons allemaal zo rechts mogelijk georiënteerd is. Het enige wat ik hem rechts zie doen, is met de muis van de computer werken.

Ik had al een keer hem met rechts proberen te laten snijden, maar dat werkte absoluut niet. Zijn eeneiige tweelingbroer is dus wel rechts en in dat soort dingen precies gespiegeld.

Nathalie is ook linkshandig en doet eigenlijk alles gewoon na wat ik (rechtshandig) haar voordoe. Haar papa is ook rechtshandig.

Veters strikken is inderdaad een drama, dat heb ik tijdelijk even opgegeven. Haar grootste halfzus is ook linkshandig, leuk klusje voor haar om haar kleine zusje te leren :mrgreen: