linkshandig???

Ik zat net een artikel te lezen over linkshandigheid. Daarin stond een link naar een site met artikelen voor linkshandigen. Aangezien ik zelf ambidext ben was ik toch wel benieuwd. Ik zit idd wel altijd te stuntelen met de juslepel, aangezien ik saus met links opschep en ook de maatbeker moet ik altijd draaien.



Wie kan mij echter uitleggen wat het verschil is tussen deze, linkshandige taartschep en de taartschep die menigeen in de keukenla heeft liggen?







En dit aardappelmesje:







ER zijn zelfs kurkentrekkers voor linkshandigen op de markt.

allemaal geldklopperij.

Er bestaat ook nog iets zoals aanpassingsvermogen, linkshandigen zijn zo gewend aan het aanpassen dat het later weinig problemen geeft.



Bij mij tenminste.

moeite met de juslepel?

Ik kan me er even niks bij voorstellen.

Je giet toch gewoon de jus op je bord?

Ah maar dan heb ik de oplossing: een juslepel zonder tuit!

:mrgreen:

@ollie wrote:

Ah maar dan heb ik de oplossing: een juslepel zonder tuit!

:mrgreen:




sluit ik me helemaal bij aan :lol:

@marloes vip wrote:

Maar die vind ik niet zo leuk als met tuit. Heb er wel eentje zonder tuit maar is een kleintje.




wil je nou mooi of wil je praktisch :lol: :wink:



Maar misschien hele stomme plek om er naar te zoeken… winkel met medische hulpmiddelen.

Mensen die bijv. halfziijdig verlamd zijn geweest na een hersenbloeding oid krijgen soms niet alle controle meer terug over die kant en dus hand.



De nicht van mijn moeder heeft als 45 jarige een hersenbloeding gehad en haar rechterhand kan ze niet meer gebruiken (en ze heeft er helaas wel meer aan over gehouden, maar het ging nu over handen) behalve als steun om iets tegen te houden.

Zij heeft dus ook een aantal hulpmiddelen in huis aangezien ze nu dingen met links moet doen die ze gewoon niet onder de knie krijgt (en een bijzondere kaasschaaf die ze met 1 hand kan gebruiken :thumbup: ).

Of je sloopt je juslepel, traat de tuit om en soldeert het weer vast.

Gewone dunschiller (model aspergeschiller) kan mijn vriend niet mee overweg, scherpe gedeelte zit dan aan de verkeerde kant en dit lukt hem niet met rechts. Hij heeft een rechte dat gaat wel natuurlijk.

Over de juslepel heb ik hem nog nooit gehoord maar nu ik er over nadenk pakt ie meestal het ding zonder tuutje, haha, nooit over nagedacht. Knippen doet ie met rechts.

Dingen met tuit en dunschillers kan ik met als extreem linkshandige niet mee overweg, en ik draai eerst altijd alles de verkeerde kant op (kranen kurketrekker you name it) maar daarna toch wel de goede, gewone schilmesjes en ‘rechte’ juslepels gaat prima hoor, Al die speciale dingen vind ik ook maar geldklopperij, zeker wat ik zo op die plaatjes zie, verschil zit er volgens mij echt niet in. tis idd een kwestie van ff aanpassen, alles went ik kan ook niet met een linkshandige schaar knippen bijvoorbeeld, ik ben een ‘gewone’ gewend (ook omdat ik het op school vertikte om met de linkshandige scharen te knippen, dat waren, nl botte kleuterdingen met stompe punten terwijl de gewone scharen scherp en puntig waren, werd daar altijd een beeeeetje pissig om, ben linkshandig, niet onhandig! ) recht knippen is er wat lastig mee maar als het echt moet kan dat best, knoppen van m’n muis staan ook gewoon etc.



Oh 1 ding wat echt hopeloos is: kaligraferen, de pennen, de techniek, mij lukt het echt niet, ach jammer dan :mrgreen:

Ja, zo’n soeplepel en een dunschiller, dat zijn ongeveer de enige dingen waar ik als linkshandige écht niet mee overweg kan. Dus hebben we een soeplepel zonder tuitje en de dunschiller wordt alleen door manlief gebruikt. Ik pak wel een aardappelschilmesje voor het schillen van alles.

Hier ook een linkse, wij hebben een juslepel zonder tuut want anders zou het idd een klieder bende worden.

Dun schiller gebruik ik ook nooit, gewoon een aardappel schilmesje, is tig keer beter.

knippen doe ik met een gewone schaar met links en gaat mijn hele leven al prima, rechts lukt me echt niet.



Grove motoriek dingen doe ik dan wel weer met rechts, tennissen enzo

Bij dat mesje op de foto zit volgens mij het snijvlak aan de andere kant.

Ik gebruik inderdaad een speciale dunschiller. Voor de rest gebruik ik eigenlijk alles gewoon voor rechtshandigen.

ik knip met links met een rechtse schaar en dat gaat altijd gewoon goed :think:

de muis bestuur ik wel met rechts , dat kan ik niet met links .



maar ik gebruik alles normaal , nooit echt problemen.



alleen met tafelindelingen heb ik soms moeite , als er een rechtshandige naast mn linkerzijde zit , dan zitten we met de armen tegen elkaar aan te stoten … of ik ga aan de hoek zitten , of ik moet een andere linkspoot naast me :shifty:

ik knip met rechts, niet netjes maar het lukt :mrgreen: links lukt helemaal niet…



juslepel gewoon eentje zonder tuit… mocht ik ergens zijn waar wel een tuitje aan zit dan gewoon links en een paar keer een beetje scheppen :mrgreen:



muis is rechts… komt omdat ik thuis de enige linkse was…dus rechts heb aangeleerd…



voor de rest alles links… geen aanpassingen gekocht hoor…



dunschiller heb ik geen last van :think:

@nathaliehvdominique wrote:

alleen met tafelindelingen heb ik soms moeite , als er een rechtshandige naast mn linkerzijde zit , dan zitten we met de armen tegen elkaar aan te stoten … of ik ga aan de hoek zitten , of ik moet een andere linkspoot naast me :shifty:




haha dat was altijd zo als mijn opa kwam eten… altijd even nadenken… opa op die hoek anders wordt het botsen geblazen :lol:

Bij mij het voordeel van ambidext zijn, alleen saus opscheppen wil gewoon niet met rechts. Daarom zoek ik wel een linkshandige juslepel. En die hebben ze niet. Ik knip met een gewone schaar, met rechts.

Ik heb zoiets alleen dan tweehonderd jaar nieuwer maar dit was het eerste geschikte plaatje:







en de schenktuit zit dus aan de verkeerde kant. Ik sta er mee te kliederen of de schep is erg rap leeg.

Maar die vind ik niet zo leuk als met tuit. Heb er wel eentje zonder tuit maar is een kleintje.

Die kaasschaaf lijkt me handig, aangezien de mannen hier die gewone geen van allen kunnen gebruiken zonder de kaas te vernaggelen tot een brokkelbende.