Vanaf begin februari gaat Niels voor twee dagen naar het KDV bij mijn vriend zijn werk. Ik vind het erg moeilijk, vooral omdat Niels snel overprikkeld is en niet een heel makkelijke baby is. Nu gaan we a.s. woensdag een ochtendje ‘wennen’. Nu wilde ik alvast een lijstje maken voor de leidsters die bij zijn spulletjes kunnen zodat iedereen een beetje weet wat voor jongetje Niels is en wat ‘werkt’ en niet ‘werkt’.
Dit is 'm:
Beste leidsters,
Ik heb wat weetjes over Niels opgeschreven waar jullie misschien wat aan hebben. Dingetjes en rituelen waar hij aan gewend is en die hopelijk de overgang van thuis naar het kinderdagverblijf wat vergemakkelijken.
Niels is snel overprikkeld en slaapt erg moeilijk in en door. Soms lijkt het ook of hij nog niet moe is: hij wil alles meemaken lijkt het wel. Hierdoor raakt hij snel oververmoeid waardoor hij helemaal niet meer wil slapen en erg gaat huilen. Zijn wakkere tijd is maximaal 2 uur incl. voeden. Wij bakeren hem in met de Pacco doek, hierdoor heeft hij geen ‘last’ van zijn rondzwaaiende armpjes. Meestal protesteerd hij hier in het begin wel eventjes tegen maar als je wat tegen hem fluistert en zacht ‘schhhhhhhhttt’ zegt helpt dat wel.
Teveel ‘gedoe’ is snel teveel voor Niels. Dus liever een wat rustiger plekje dan teveel te zien en te horen.
Niels vind het heel fijn om rondgelopen te worden met zijn hoofd over je schouder. Ook van rustig kletsen, fluisteren of een liedje zingen kalmeert hij meestal wel.
Niels drinkt nog niet zo heel goed uit de fles (slabbetje!). Wat bij ons het beste werkt is hem in zijn wipstoeltje te zetten, dan drinkt hij meestal wel. Mocht het zo zijn dat er niet genoeg afgekolfde melk voor hem is dan mag Niels kunstvoeding krijgen. Niels heeft nog geen vast ritme (tijden) w.b. voedingen maar hij zit nu op ongeveer 7 voedingen per dag dus zo om de 3 a 4 uur.
Wat vinden jullie? Nog zaken die ook belangrijk zijn vergeten? Is het te belerend?
Het lijkt mij prima, al denk ik niet dat ze overal rekening mee kunnen houden, zoals rondlopen met zijn hoofd op de schouder.
Echter vind ik een briefje belerend. Zou het eerder gewoon vertellen. Neem aan dat jullie een intakegesprekje krijgen waar je dit soort dingen gewoon aangeven. Zij schrijven zelf dan dingetjes op.
Ziet er goed uit en ik vind het niet belerend dat je het in briefvorm op papier zet. Ik werk niet op een kdv maar maak als onze meid bijv. bij opa en oma gaat logeren ook altijd een briefje/overzicht met dat soort dingen. Niet omdat ik ze niet vertrouw of zo maar om het makkelijker voor ze te maken. Oma vindt dat helemaal niet erg maar vindt dat handig en is erg blij met de tips omdat ieder kind anders is.
Bij ons op het kdv vroegen ze dergelijke dingen ook tijdens de 1e wendag en deden ze het in een map. Ik neem aan dat je ook zo’n gesprek krijgt en dan kan je je brief tijdens het gesprek bespreken. Ik denk echter ook dat ze niet altijd alles precies zoals jij het voorstelt kunnen doen.
denk dat briefje juist handig is omdat dit nog even teruggekeken kan worden,zeker omdat je op kdv meestal met meerdere leidsters te maken hebt.
werk zelf als gastouder en vind het nooit probleem als ouder dit soort dingen op papier zetten ,handig om nog eens terug te kijken als we het even niet meer weten.verder misschien handig iom er nog bij te zetten of hij vaste knuffeltje(s) of tutje heeft of misschien zijn duim of vingertjes al pakt.
voeding gaat vaak bij de opvang wel goed,maar als ze moeders ruiken moet het ook de borst zijn als ze dit gewent zijn.terwijl ze bij papa of andere iemand de fles wel goed accepteren zo klein als ze zijn dat ze door hebben hoe het werkt
Leontien ik denk op zich dat het heel goed is om op te schrijven wat je belangrijk vind voor Niels. Ik denk alleen dat het niet altijd allemaal zo zal gaan op het kdv. Ze hebben beperkte tijd en mogelijkheden. Ze hebben natuurlijk wel meer ervaring met kindjes die wat sneller overprikkelt zijn, misschien kunnen ze je wel gerust stellen als je een keer gaat praten met ze. Wat je opgeschreven hebt is een goed uitgangspunt om een gesprek aan te gaan denk ik. Dat werkt beter, dan kunnen ze zelf ook aangeven wat ze wel en niet kunnen bieden en kunnen jullie samen bepalen hoe jullie het gaan aanpakken. Een briefje daar laten of de afspraken opschrijven is wel handig, dan kunnen ze het makkelijker teruglezen. En misschien gaat het allemaal wel heel goed en went hij er snel aan. Succes en sterkte als je straks gaat werken meid. Zet 'm op!
Jou kleine man reageert op jou zoals het voor hem en jou past. Daar zijn jullie mama en kind voor.
Maar de ervaring leert (met mijn eigen kinderen bij oma bv, maar ook kinderen van anderen bij mij als gastouder) dat kinderen in een andere omgeving veelal heel anders reageren.
De leidsters zijn opgeleid om kinderen met diverse karakters te verzorgen en over t algemeen hebben ze snel door wat wel en niet kan.
Maar ze verzorgen er wel grotere groepen kinderen en dus zullen ze proberen veel op een vast ritme te plannen… kinderen achter elkaar aan voedingen geven bv en op dezelfde tijd proberen te laten slapen.
Zo een briefje is altijd goed, al is het maar voor jezelf, maar het grootste goed is je kindje los te moeten laten, het word verzorgd door een ander en dat is vooral de eerste keer bere moeilijk, laten we wel wezen… niemand doet het zo goed als jijzelf
Ik neem de briefjes altijd aan, lees ze ook, kijk er nog eens op terug als ik denk er echt iets te kunnen lezen wat me helpt, maar veelal reageert een kind bij mij anders als thuis en vind ik dus ook mijn eigen weg in de verzorging… heel wonderbaarlijk hoe dat soms gaat.
Ik zou trouwens dat inbakeren even navragen, niet alle dagverblijven staan toe dat er word ingebakert, tenzij je een soort van iets ondertekent waarmee het risico bij jou komt te liggen en niet bij het verblijf.
Ik doe het bijvoorbeeld wel als de ouder dat vraagt, omdat ik er ervaring mee heb (de oudsten zijn ingebakerd geweest) maar toen ons Niek naar de opvang ging (heb nog 3 maanden gewerkt na haar geboorte) deden ze het daar dus niet.
Gaat echt wel goedkomen hoor, denk maar zo, ze zullen hun best doen voor jou kindje, het is hun werk en jij doet het gewoon nog veel beter en liefdevoller en dus geniet je nog meer van je vent als je hem dan weer ophaalt :-*
Veron ging ook met 3 maand naar het kdv en ook ik deed briefjes gewoon omdat ik dan voor me gevoel zeker wist dat iedereen het kon lezen en als je het persoonlijk verteld dta het nog wel eens langs elkaar heen loopt…
Denk idd zoals hier ook al is gezegt dat het rond lopen misschien wat minder gebeurt omdat ze daar vaak geen tijd voor hebben met alle kindjes. Veron was op het kdv ook altyd heel anders als thuis en kon daar veel meer hebben. Komt vast allemaal goed :thumbup: Al is het voor mama en vaak ook papa het moeilijkste en niet in jou geval voor Niels .
Succes en ben heel benieuwd hoe zijn wendag is gegaan
Bij de meeste kdv’s wordt wel gebruik gemaakt van een schriftje, het is juist prettig als er wat meer informatie instaat. Mijn ervaring is dat pedagogisch medewerkers het liefst veel informatie krijgen, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. En mocht je het gevoel hebben dat het nog niet lekker gaat, misschien dat je de eerste periode wat vroeger kan halen. Zodat er wat meer tijd is voor een overdracht, en het wat rustiger op de groep is. Al die in- en uitlopende ouders kunnen ook voor veel prikkels zorgen.
Ik werk ook op een kdv en ondanks dat ik wel weet dat je briefje niet belerend bedoeld is komt hij wel een beetje zo op mij over :shifty: Ik denk dat het verstandiger is dat je een gesprekje aanvraagt en daarin dan je zorgen uit. Je mag best vertellen dat je het er moeilijk mee hebt en dat je bang bent dat je dierbaarste bezit dat ook gaat hebben. Dat is helemaal niet raar hoor!
Ik vind dat persoonlijker en het wekt misschien iets meer begrip op…
Werken ze niet zoals eerder gevraagd met een schriftje? Dan kunnen jullie elkaar op de hoogte houden, dat is helemaal makkelijk. Dat werkt hier ook goed.
In ieder geval succes, ik moest ook behoorlijk slikken dat ik mijn uk voor het eerst wegbracht, en nog steeds wel eens als hij moet huilen echter ik wacht altijd even en binnen 10 sec hoor ik hem niet meer. Als ik dan door het raam spiek is hij alweer lekker in de weer met speelgoed en andere kids :inlove:
Meid succes!
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: