Lijm

:shifty: géén idee waar ik deze vraag moet stellen, denk dat ie hier het beste staat :wink:

Maar: wat voor lijm gebruiken jullie kids om te plakken? Ik heb nu diverse soorten geprobeerd, maar het is het allemaal nét niet. D. heeft veel van die glitter/glim-dingen en die laten allemaal los. Vind dat altijd zo sneu, heeft ze zo d’r best gedaan op een knutsel en dan valt ie gewoon weer uit :? (buiten dat ligt daarna de halve woonkamer vol met die zooi, want d’r kunstwerken moeten wel opgehangen worden natuurlijk :wink: en met broerlief in de buurt die nog alles in z’n mond stopt vind ik knutselen lastig nu…)

Kortom: welk merk lijm zorgt er nou echt voor dat de opgeplakte dingetjes écht vast blijven zitten??

Gewoon wat behangplaksel aanmaken en in een jampotje ofzo bewaren. Dat wast ook weer makkelijk uit de kleren en het plakt heel goed.

wij hebben een potje plak van de hema.

zit een kwastje bij en hier plakt het erg goed

Geen enkele kinderlijm plakt heel goed vind ik met glitters en zwaarder dingen (kraaltjes etc.)

Mijn zoon is nu vijf en ik leg nu een plastic kleed op tafel, hem een plastic schort om (met van de lange mouwen) en laat hem dan met mijn eigen hobbylijm plakken. Dat plakt veel beter. Nadeel is dus dat je het niet altijd goed uit kleren kunt wassen, dus ik doe hem wel zo’n plastic schort om voor de zekerheid.

Als hij gewoon papier op papier plakt, dan heb ik gewoon kinderlijm, maar voor andere dingen dus mijn lijm.

Ik maak ook eens in de zoveel tijd een grote pot behangplaksel.

Ook nog erg budget, ik geloof dat ik de tip kreeg toen mijn oudste 2 was, 6 jaar geleden dus en we zijn nu aan het tweede doosje behangplak-poeder :lol:

:thumbup: behangplaksel gaan we nu eens proberen!

Lijm van de Hema hebben we staan, plakt met papier enzo wel redelijk maar de zwaardere glitters laten toch weer los.

‘Echte’ lijm vind ik nog lastig: het gaat inderdaad niet uit kleren (al hebben we heus wel een kliederschort) en zal je net zien dat ze dan met d’r plakvingers in d’r mond gaat :silenced:

Heb hier inderdaad wel zo’n plastic tafelkleed eronder liggen: ideaal! (en is ondertussen al mooier geworden dan ie was met lijm- en verfresten :wink: )

:dance: bedankt voor het meedenken allemaal!

Hier doen ze eigenlijk alles met een pritt stift en dat blijft eigenlijk altijd wel zitten… En ik krijg het goed uit hun kleren, al komt het tot nu toe zelden voor dat ze zichzelf echt hebben vast geplakt :mrgreen:

@Lune wrote:

Ik maak ook eens in de zoveel tijd een grote pot behangplaksel.

Ook nog erg budget, ik geloof dat ik de tip kreeg toen mijn oudste 2 was, 6 jaar geleden dus en we zijn nu aan het tweede doosje behangplak-poeder :lol:

maar hoe bewar je dan het aangemaakte behangplak??

en hoe lang is dat bewaarbaar?

Ik gebruik altijd een grote pindakaaspot (zo een van 800 gram ofzo). Daar doen ze hier denk ik twee maanden mee. Je doet gewoon water in de pot, strooit daar een paar lepels poeder in en flink roeren, de rest bewaar je dus gewoon als poeder dus bederft het ook niet (wij hebben weleens schimmel op de lijm gehad, geen idee hoe lang het toen gestaan heeft).

@Lune wrote:

Ik gebruik altijd een grote pindakaaspot (zo een van 800 gram ofzo). Daar doen ze hier denk ik twee maanden mee. Je doet gewoon water in de pot, strooit daar een paar lepels poeder in en flink roeren, de rest bewaar je dus gewoon als poeder dus bederft het ook niet (wij hebben weleens schimmel op de lijm gehad, geen idee hoe lang het toen gestaan heeft).

oke bedankt. ga ik adt ook eens proberen! er wordt hier wat afgeplakt namelijk

:think: ga echt van de week even behangplaksel halen denk ik… het klinkt zo makkelijk (krijg je 't ook uit kleding??) en het is inderdaad goedkoop! Hier is ook niets leuker dan eerst het hele vel papier onder ‘schilderen’ met lijm en dan pas alle frutsels erop plakken, dus er gaat nogal wat lijm doorheen :mrgreen:

Je kan ook zelf lijm maken.

Met water en bloem, en eventueel wat suiker maak je lijm die sterker is dan witte lijm.

3 lepels bloem mengen met ongeveer 45 ml water, net genoeg om

alle bloem nat te maken en zodat het mengsel vloeibaar genoeg is om uit te gieten.

Maak nu 2,4 dl water heet en hierin giet je langzaam het mengsel terwijl je voortdurend roert.

Breng dit geheel aan de kook totdat het verdikt en laat het dan afkoelen.

Om het nog iets sterker te maken kan je net voor het begint te dikken nog een lepel suiker toevoegen.

Deze lijm kan je oftewel in de koelkast bewaren of in een schaal, warm het met schaal en al weer op, zodat het gesterriliseerd is.

Engelse mensen noemen dit Wheat Paste.

@Lune wrote:

Of zo’n plastic pot jodekoeken leeg eten. Daar bewaar ik altijd mijn papiermache gedoe in.

de meeste scholen plakken ook met behangerslijm. :slight_smile:

Kan je ook leuk papier mee op glas plakken. Als je het dan weer beu bent, trek je het er zo weer af. Nat doekje en klaar ben je :thumbup:

hier ook gewoon een pot met behangplaksel

hier hobbylijm van de action… gaat eigelijk prima, alleen mijn tafel dek ik af met zeil, dat is ons vaste knutselzeil want die lijm gaat er na opdrogen amper af.

Kleding gaat hier eigelijk altijd goed, ze stropen de mouwen op en gaan met die banaan en als ze eens echt iets lijmen willen wat zwaar is, bijvoorbeeld grote kralen op vilt ofzo, dan help ik mee met mijn lijmpistool… :thumbup: