Light-producten met aspartaam mijden tijdens zwangerschap
In 2010 is er een Europees onderzoek geweest waaruit het advies volgde voor zwangere vrouwen om geen light-producten meer te gebruiken. EU Onderzoek bij 60.000 vrouwen toonde een verband aan tussen de hoeveelheid geconsumeerde light frisdranken en een vroegtijdige geboorte. Toekomstige moeders die dagelijks light-dranken drinken, hebben 38 procent meer kans om voor 37 weken zwangerschap te bevallen. Bij degenen die meer dan vier blikjes per dag drinken, stijgt het risico met 78 procent.
bron: http://www.ecomama.nl/voeding/aspartaam-schadelijk-gezondheid-e951/
sowieso zijn kunstmatige zoetstoffen slecht voor je lichaam. Hier komen ze het huis ook niet in.
Wat Maxime zegt wilde ik ook zeggen. Light producten zijn echt slecht. Je zou bijv. max. 3 glazen frisdrank mogen hebben p.d.
voor kinderen tot 4 jaar is dit ook slecht… onze meiden mogen van mijn nooit light producten…
Niet alleen voor kinderen tot vier hoor, het is gewoon zowiezo niet goed.
Ik gebruik het dus ook nooit en de kinderen mogen het al helemaal niet.
Het is inderdaad sowieso niet goed. Maar wij hebben het wel in huis, omdat ik allergisch ben voor suiker en dat voor mij dus nog veel minder gezond is. Jinthe krijgt het niet.
Er bestaat ook zoetstof zonder aspartaam
Maar die stoppen ze dan meestal weer niet in light-producten. Er zijn trouwens wel biologische dingen waar ze alternatieven in gebruiken…maar die zijn soms zo vies dat je dan nog beter water kunt drinken en droog brood kunt eten.
gewenning…
Ik vind de meeste gezoete drankjes nu echt niet lekker meer, nadat ik dus een tijd alleen maar water dronk om af te vallen. Ook de ongezoete reformhuis koekjes enzo smaken me prima
Ik probeer light dingen meestal ook wel te mijden…
Er zitten altijd wel weer andere dingen in die waarschijnlijk ook niet goed zijn!
@Madre wrote:
Er bestaat ook zoetstof zonder aspartaam
Cyclaamzuur. Dat is zelfs nog slechter dan aspartaam.
Sucralose schijnt nog redelijk te doen te zijn…
En over Stevia heb ik ook gehoord. Maar ik heb geen idee hoe/of dat getest is, hoe lang het al bestaat, hoe veilig dat dan is etc.
Ik houd het ondertussen gewoon bij mijn klontje rietsuiker in mijn thee. Met mate.
@blue_fairy wrote:
@Madre wrote:Er bestaat ook zoetstof zonder aspartaam
En over Stevia heb ik ook gehoord. Maar ik heb geen idee hoe/of dat getest is, hoe lang het al bestaat, hoe veilig dat dan is etc.
Ik houd het ondertussen gewoon bij mijn klontje rietsuiker in mijn thee. Met mate.
Deze bv
@Lune wrote:
gewenning…
Ja, net als met bier, wijn en roken zeker.
Tuurlijk is het voor een groot deel gewenning, maar sommige dingen zijn gewoon echt niet lekker. En dan heb ik het in eerste instantie niet over ongezoete dingen, maar juist over dingen die gezoet zijn met iets anders dan de reguliere dingen.
Ik heb ook de hele zwangerschap light gedronken en geen vroeggeboorte of wat anders gehad…
Hier ook geen light-produkten en zodra er “zonder suiker” op staat (bv op zuiveldranken ofzo) dan laat ik het ook staan.
Zwanger of niet
@Madre wrote:
@blue_fairy wrote:@Madre wrote:Er bestaat ook zoetstof zonder aspartaam
Deze bv
Ja die bedoel ik ook! Die is met sucralose toch?
Ja, is dat heel slecht?
Overigens ben ik van mening dat tegenwoordig alles wel slecht is, mits je het met mate eet/gebruikt.
Stevia heb ik een tijdje geprobeert. Deed het in de koffie als alternatief voor mijn suiker. Het bestaat al giga lang is biologisch nu betekend dat niet automatisch dat het ook heel gezond is, maar geloof dat onderzoeken hadden aangetoond dat het zelfs bv bloeddrukverlagend zou werken. :think: Het was in Europa niet getest en mocht dus niet verkocht worden. Geloof sinds april vorig jaar wel. Maar ik vond het euhm een rare nasmaak hebben. Neigde richting drop…niet echt passend bij koffie. Daarbij wilden de pilletjes maar niet oplossen in de koffie :wall: dus kon iedere keer met zo’n pillenpletter bezig. Ben geloof ik in die tijd dat ik het gebruikte wel een kilo afgevallen maar toen het potje leeg was heb ik niets meer aangeschaft.
Ik ben dan maar liever matig met mijn suiker en light drink ik nooit.
ik probeer ook alles met zoetstoffen te mijden.
Naast dat ik nu zwanger ben heb ik MS en dan kun je deze stoffen ook maar beter mijden, heeft mij erg goed gedaan.
Volgens mij mag tegenwoordig helemaal niets meer tijdens je zwangerschap :think:
Ik drink het gewoon en tijdens mijn vorige zwangerschap ook.
Kan me er niet druk om maken eerlijk gezegd :oops: