Ik geef nu sinds zondag bijvoeding en Jasly vind het niet zo erg lekker,
Ik vind het best wel jammer maar heb er ook gedult mee, Want ik heb ook netjes gewacht tot mn meissie een paar dagen voor 6 maanden was voor haar darmpjes enzo, Maar nu heeft ze bijvoeding wel nodig,
Ik heb vandaag vanalles gekocht, Dixap,Liga en Pyamapapje.
Nu weet ik geeneens hoe ik dat moet gebruiken, voor wanneer en of ze het wel mag ivm de borstvoeding,
Van Liga weet ik het wel, Ik heb die Liga gekocht van vanaf 6 maanden en wil dat mengen met haar fruitpotjes, Ze eet daar wel weinig van maar er staat op dat ze dan beter leert kauwen en dat beter is voor de latere spraak enzo.
Nou weet ik dat sap niet goed is zoals Roosvicee enzo dus heb ik Dixap gehaald, 100% fruit en er zit geen suiker in en geen kleur en smaakstoffen. En het is voor baby’s vanaf 4 maanden.
Maar hoeveel mag ik gebruiken,En mag ze het wel hebben, ook ivm de borstvoeding,
Ne heb ik Pyamapapje gekocht, Mag ik dat wel geven?Is dat een borstvoedingvervanging of gewoon bijvoeding?Wanneer mag ik dat geven,
Hoeveel mag ik geven?Gelukkig is het tot volgend jaar eind maart geldig maar ik dacht misschien mag ik het nu al geven want het is ook vanaf 6 maanden.
Ik wil tot Jasly 1 jaar is ongeveer borstvoeding geven, misschien langer als het goed gaat,
Alvast bedankt Groetjes Jeanette
hee wat leuk :dance:
Wat ik zou doen is eerst 1 soort groente (dus geen maaltijd) en dat dan 2 dagen achter elkaar 2x per dag 1,2,3 hapjes proeven een uurtje na de BV
Dan een andere groente op dezelfde manier. Dan eens fruit ofzo. Maar geen gemengde potjes ofzo in het begin, dan leert ze de losse smaken kennen. En een paar hapjes zijn echt genoeg, wordt vanzelf meer.
Dan na 2 weken als ze verschillende soorten groenten en fruit al eens gegeven hebt, 's ochtends fruit en 's avonds groenten (eventueel combinaties maken van verschillende soorten)
Pas als dat echt goed gaat zou ik met broodjes en liga’s en koekjes beginnen, daar zit niet zo heel veel vitamientjes in als je het vergelijkt met fruit en groente
Wat betreft BV en pyjama-papjes: ja daar vervang je inderdaad een borstvoeding mee en ga je dus afbouwen. (als dat niet de bedoeling is zou ik het niet doen)
Dixap zou ik ook nog niet doen, zeker niet als ze nog niet zoveel eet. Extra vocht is erg van invloed op de BV (waar vocht zit past geen moedermelk namelijk), veel en veel meer dan die paar hapjes groente/fruit.
Na 9 maanden kan het wat minder kwaad, dan is je productie stabiel geworden. Ikzelf ben dan ook pas met 8 maanden begonnen met thee en water, daarvoor alleen bij het boterhammetje een paar slokjes voor het makkelijker doorslikken.
Overigens, Dixap is wel erg zoet en dan went ze wel aan zoete drankjes. Ik geef daarom voornamelijk thee en water, lest de dorst ook en ik drink het zelf ook (en ook geen frisdrank)
Hey wat leuk dat je weer op KoK bent,
Ik stuur je vanavond een mail!
Groetjes Jeanette
Als je diksap gaat gebruiken echt een heel klein druppeltje doen niet meer want het is puur vruchtensap en dat is dan mierzoet. Ik gaf het in het begin altijd met gekookt water en dan laten afkoelen he.
Het fruit gaf ik bijna altijd vers prakte gewoon alles goed fijn vanaf een maand of 6, soms deed ik er dan een hoekje liga in die kun je namelijk in vieren delen.
En groente gaf ik vaak worteltjes of boontjes geen scherpe bittere smaken zoals bv bloemkool.
Ook gaf ik Quillan wel eens een broodkorst of een droge cragotte lekker om op te sabbelen.
droge broodkorst ben ik van op de koffie gekomen… toen me broertje er bijna instikte! ze sabbelen net zolang tot ze een stuk van d ekorst af sabbelen wat vervolgens et keeltje in kan schieten… dus… of erbij blijven… of niet geven
Jeetje wat erg, Ja ik geef nog geen broodkorst,
Ik probeer soms dat rapley maar daar blijf ik bij en geef liever een potje dan een heel stuk fruit,
Ik kook zelf altijd bizar veel met kruiden dus geef ik potjes maar als Jasly wat ouder is ga ik het gewoon proberen met zelfgemaakt geprakt eten zonder zout natuurlijk,
Marielle, Hoeveel water moet ik bij dat Dixap doen?
iig bedankt voor jullie antwoorden!
Groetjes Jeanette
Het is ook eng soms maar daarom bleef ik er altijd bij, ik zette hem in de kinderstoel en bleef erbij zitten en gaf hem in het begin alleen maar zacht fruit bv banaan.
Je doet echt een drupje dixsap erin en dan 150 ml water ofzo.
Ja ik heb haar ook een keertje banaan gegeven,
Maar met brood wacht ik maar even,
Maar ze hoeft toch niet die 150ml op te drinken?
Gewoon om te proeven toch?
Nee gewoon om te proeven niks moet alles mag.
En wat jij moet doen is gewoon lekker genieten hoe je meisje alles lekker naar binnen schuift. Vind het zo’n schatje.
Dank je! :-*
ik weet niet of jij ook borstvoeding geeft, maar ik heb deze topic geopent
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?p=2812654#2812654
kan je dan ook je schema invullen?
bedankt groetjes jeanette
Ik zou gewoon eerst eens rustig aan starten met groente, als ze daar aan gewend is en het gaat er lekker in dan geef je haar ook op een dag wat fruit.
Verwacht niet dat ze het in 1 keer lekker vind, sommige kinderen hebben wat langer de tijd nodig omeraan te wennen.
Diksap, zou ik persoonlijk dan weer niet geven, hartstikke zoet.
Ze heeft qua vocht echt nog wel genoeg aan je bv.
Diksap vult ook erg goed, waardoor ze haar eten zou kunnen laten staan.
Ook heb ik weleens gehoord dat kinderen die gewend waren aan diksap geen water meer wilden drinken.
Koekjes zoals liga deed ik ook weleens door het fruithapje, om het wat dikker te maken.
Pas wel op dat er op deze manier stukjes inzitten.
Maakt verder niks uit, want als je rapley zou doen zou ze ook stukjes eten, maar goed…
Als je liga echt als tussendoortje wilt geven zou ik zeggen om daarmee te wachten tot ze haar groente en fruit echt goed eet.
Du als daar een lekker ritme inzit.
Beter kun je dan mischien soepstengel of een rijstewafel geven.