Lidwoord "de" wel of niet gebruiken?

Mijn moeder en ik hebben een meningsverschil;



Ik zeg vaak bv; ik ga naar de Blokker, of naar de Deen etc.



Mijn moeder zegt dan, dat klopt niet het is; ik ga naar Blokker of ik ga naar Deen.





Wat is nou het goede???

Volgens mij, althans zo lees ik het vervang je hier het soort winkel voor de merknaam. Ik ga naar de supermarkt wordt dan dus ik ga naar de Deen. En op die manier lijkt het mij correct. Ik zeg het ook met ‘de’.



Ik denk dat het beide wel kan… kortom, aan mij heb je niks. :mrgreen:

Volgens mij kan het ook beide.



Je moeder gebruikt de winkelnaam als eigen naam en jij gebruikt het als aanduiding voor de winkel… volgens mij :lol: .

Mijn ouders hebben elkaar leren kennen bij Deen toen ze er beide werkten :inlove: Dus als ik zeg dat ik naar DE Deen ga, heb ik het fout :wink: want zij weten niet beter :mrgreen:



Ik denk ook dat het te maken heeft dat Blokker ook een plaatsnaam is en dan zeg je ook geen “de”. Maar mijn vader zei gisteren; je zegt wel ik ga naar de Hema en niet alleen Hema :think:

Haha ik vind dit wel een interessante eigenlijk… Ik zeg het allebei…



Ik tweet het even naar @onzetaal, kijken wat zij ervan vinden. Als ik antwoord heb, laat ik t weten :wink:

Ik heb DIT voor je gevonden :wink:

En ik kreeg al heel snel antwoord via twitter, er bestond al een heel artikel over:



KLIK HIER

Als ik dan dit lees;



Zelfstandige naamwoorden zijn woorden waar je altijd een lidwoord voor kunt zetten: (het) boek, (de) ijspret

Infinitieven kunnen voorkomen als zelfstandige naamwoorden:

Hardlopen is goed voor je. Schaatsen is erg populair.

Eigennamen zijn ook zelfstandige naamwoorden. Je schrijft ze met een hoofdletter: Frits, Zaltbommel, Hema, Nokia enz



Dan blijkt uit het laatste dat ik dus gelijk heb; want Blokker Hema Aldi Lidl etc. zijn eigen namen…?

Dank jullie wel!!! Het kan dus allebei :dance:



Ga ik lekker tegen mijn moeder zeggen… hahahahaha!

@Danja wrote:

Dank jullie wel!!! Het kan dus allebei :dance:



Ga ik lekker tegen mijn moeder zeggen… hahahahaha!


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik wissel ook af, zo ga ik bijvoorbeeld naar DE Hema en DE C1000 maar naar Blokker en naar Halfords :roll:

Ik gebruik het ook beide, heb het me ook wel eens afgevraagd, maar nu is het duidelijk, het kan beide! :slight_smile: