Lezen

Kaylee zit in groep 2 en kwam een paar weken terug thuis met “ik wil leren lezen mam”. Nou ok, prima, avi boekjes gehaald bij de bieb, met een paar woordjes in (de maan roos vis serie, veilig leren lezen, wat ze op school ook doen). Dat ging eigenlijk heel snel en een week later gingen we al nieuwe halen.

Nu hadden ze deze week niet zoveel meer in beginnersboekjes (kern 1), dus heb ik kern 2 boekjes meegenomen. Dat gaat op zich prima, al zitten daar best veel samengestelde letters is (dus de ui, oe, ee). Dat gaat ook redelijk, maar hoe moet ik haar dat nu uitleggen?

Ze vindt het bijvoorbeeld moeilijk dat de EE van gEEn en EEn, verschillend klinken. Hoort daar een uitleg bij, of is dat gewoon “omdat het zo is” en uit je hoofd leren :think: Ze kan het wel hoor, maar ik wil het haar ook niet verkeerd aanleren, of moeilijker maken dan het eigenlijk is :lol: Of is het echt gewoon een kwestie van veel lezen en herhalen en uiteindelijk weet ze het zo uit het hoofd :think:

Vind het zo leuk he, dat ze nu al leest en dat het zo goed gaat :inlove:

Na de herfstvakantie starten ze trouwens met een groepje in haar klas dat gaat avi lezen en dan mag ze meedoen.

Ik zou het aan de juf vragen. Die gebruikt haar methode straks namelijk ook zo en als je nu misschien iets anders gaat zeggen is het alleen maar verwarrender voor haar.

Hier ook een kind dat al ruim een jaar met boeken lezen bezig is. We stimuleren hem niet echt.

Ik heb geen haast, het komt in groep 3 wel.

Maar als hij even wat met mij wil lezen ga ik wel gewoon met hem zitten en help hem. Ik vraag eerst wat bv een o en e samen is en als hij niet antwoord zeg ik het gewoon voor.

Ja zo doe ik het ook, ik vraag het eerst, weet ze het niet, zeg ik het gewoon voor… En als ze eenmaal in hetzelfde boekje leest, weet ze het het hele boekje door. Maar in een ander boekje ziet ze het dan weer niet. :think:

Ik stimuleer het trouwens ook niet, ze wil het gewoon echt zelf. Maar zo was ik ook, wilde heel snel leren lezen, las altijd graag en veel (en nog steeds) dus ze heeft het van geen vreemde :wink:

hoe ze het op school aanleren weet ik eigenlijk niet… en dat met een kind in groep 3, foei :naughty:

Nee onze oudste komt steeds met meer nieuwe dingen thuis en pikt het snel op en vindt het inmiddels heel normaal dat sommige klanken de ene keer zo en de andere keer anders uitgesproken worden…

Hij las laatst in het zwembad ook zelf ‘koude douche’. Ook 2x zelfde letters, andere klank. Hij zit bij AVI op school natuurlijk in begin groep 3, maar leest ook dingen van M3 (is het geloof ik) en enorm leergierig als het om lezen en boeken gaat.

Onze middelste lift hier op mee… of lift mee… hij had de interesse altijd al en was altijd al bezig met letters, schrijven, lezen etc… en nu zijn broer dus met dingen thuis komt is zijn interesse nog groter.

Hij ging afgelopen week zelf naar zijn juf (groep 1) of hij dingen met letters/lezen mag doen. Ga volgende week zelf even heen om te vragen wat haar antwoord eigenlijk was en hoe ze het eventueel aanpakt… dan zouden we in die lijn thuis mee kunnen gaan, want met ‘ach dat hoef je nog niet te weten’ moet ik bij hem niet aankomen.

De letters benoem je zoals je ze uitspreekt in het woord. Dus als je maan hebt hoor je een lange aaaaa. Dat zijn twee aa’s achter elkaar. In ik hoor je een korte i (en geen ie) en dat betekent dat er maar 1 is. (Snapie?) Zo wordt het op school uitgelegd en doe ik hier ook maar.

http://www.burgvoor.nl/sofie/maanroosvis.html staan flimpjes. Wel leuk om te kijken. Op http://www.kinderplein.nl staan wel leuke oefeningen als ze dat leuk vindt.

A.nyk leert nu op school ook lezen omdat ze er zelf al mee bezig was. En het gaat dan zo snel. Ze is helemaal enthousiast dat ze dingen kan lezen en schrijven.

Ik zou idd de juf vragen naar de aanpak.

De woorden ‘geen’ en ‘een’ worden in het begin met dezelfde (lange) [ee] uitgesproken in de klas waar ze leren lezen. Dat is niet erg. Je hebt een duidelijk verschil nodig met de ‘e’ [eh], anders is het te verwarrend.

Later leren ze dat het kan zijn dat een woord 2 manieren van uitspreken heeft (en dat daardoor de betekenis ook verandert).

Zolang je maar niet tegen de ‘r’ [ER] gaat zeggen. De letter ‘r’ zeg je als [rrrrr]. De letter ‘d’ is een [duh] en geen [DEE]. enz.

Wat ook erg leuk is, is een ‘klikklak-boekje’ maken. Ze hebben ze op school, misschien kun je vragen of je er 1 mag zien. Hier zie je een voorbeeld:

Ik zou zelf er niet voor kiezen om nu heel snel door de AVI/veilig leren lezen boekjes heen te gaan, zeker als ze er zelf op school heel binnenkort al mee beginnen. Dit om verveling tegen te gaan.

Maar thuis zo’n klikklakboekje maken van een kleine multomap en papiertjes kan heel erg leuk zijn. Zo ontdekken ze dat een woord bestaat uit losse letters en dat je daar zelf nieuwe woorden mee kunt puzzelen en velen kunnen daar uren mee zoet zijn. Elke keer als ze op school een letter leren, kun je 'm thuis ook toevoegen.

En stel je de hilariteit eens voor als ze de ‘p’ en de ‘oe’ hebben geleerd en ontdekken dat je er ‘poep’ mee kunt schrijven! :lol:

Ik zou idd de juf vragen naar de aanpak.

De woorden ‘geen’ en ‘een’ worden in het begin met dezelfde (lange) [ee] uitgesproken in de klas waar ze leren lezen. Dat is niet erg. Je hebt een duidelijk verschil nodig met de ‘e’ [eh], anders is het te verwarrend.

Later leren ze dat het kan zijn dat een woord 2 manieren van uitspreken heeft (en dat daardoor de betekenis ook verandert).

Zolang je maar niet tegen de ‘r’ [ER] gaat zeggen. De letter ‘r’ zeg je als [rrrrr]. De letter ‘d’ is een [duh] en geen [DEE]. enz.

Wat ook erg leuk is, is een ‘klikklak-boekje’ maken. Ze hebben ze op school, misschien kun je vragen of je er 1 mag zien. Hier zie je een voorbeeld:

Ik zou zelf er niet voor kiezen om nu heel snel door de AVI/veilig leren lezen boekjes heen te gaan, zeker als ze er zelf op school heel binnenkort al mee beginnen. Dit om verveling tegen te gaan.

Maar thuis zo’n klikklakboekje maken van een kleine multomap en papiertjes kan heel erg leuk zijn. Zo ontdekken ze dat een woord bestaat uit losse letters en dat je daar zelf nieuwe woorden mee kunt puzzelen en velen kunnen daar uren mee zoet zijn. Elke keer als ze op school een letter leren, kun je 'm thuis ook toevoegen.

En stel je de hilariteit eens voor als ze de ‘p’ en de ‘oe’ hebben geleerd en ontdekken dat je er ‘poep’ mee kunt schrijven! :lol:

We zijn juist in die avi boekjes begonnen op aanraden van de juf :lol: En onze buurvrouw (ook juf in groep 1/2, maar op een andere school).

De letter benoemen we idd al zo, daar hebben we begin dit jaar al een brief over meegekregen van school uit :thumbup:

Dat klikklak boekje ga ik zo even bekijken :thumbup:

Bianca, dat filmpje en de site ga ik zo ook even kijken, bedankt!

Mijn zoontje leert nu lezen in groep 3. En “een” leer je lezen als 1 (dus 1 boek ipv un boek) anders wordt het wel erg verwarrend voor ze. Verder zoveel mogelijk de letters los leren en extra aandacht voor de samengestelde klinkers (aa, ee, oe, uu, ui, eu en ie). Succes!

Hoi

ik loop stage op een basisschool.Wij gebruiken ook veilig leren lezen.

de EE in een,wordt uitgesproken als de EE in 1.(Netzo als geen :wink: ).Ze komen er dan vrij snel zelf achter dat 1,een wordt.

En wij doen aan hakken en plakken. Bijv het woordje soep: s -oe -p.

Dus letterlik zo uitspreken,dus niet de “es” van S. Niet de “pee” van p,maar de “puh”.

Snap je t nog? Hoop dat t duidelijk is!

Dan deden we het toch goed :mrgreen: De letters spraken we al goed uit, alleen de een/één deed ik dus fout.

Ondertussen heeft ze de ee, oe en ui goed door :thumbup: