leuke zelfleesboekjes groep 3/4

onze zoon zit sinds dit jaar in groep 3 en hij vindt het geweldig. Het leren schrijven, rekenen, maar vooral: het lezen!

Dat merken we thuis overal aan, hij leest alles wat los en vast zit tot de achterkant van de hagelslag pakken aan toe :lol:



Vanavond 10 minuten gesprek gehad en daar gaven ze ook aan dat het lezen echt heel goed gaat. Hij zal sowieso binnenkort door de RT’ster getest worden op welk niveau hij nu precies leest. Hij verveelt zich een beetje met de ‘gewone’ leesdingen, dus indien nodig gaan ze hem lekker uitdagen.



Verder thuis vooral doorgaan met lezen was het advies, want ze had door dat dat thuis veel gedaan werd. Klopt, we lezen veel voor, hij leest zelf veel, heeft ook van die beginnende lezer boekjes en hij begint nu de jongste ook voor te lezen :inlove:



Maar iemand tips voor leuke zelflees/ samenlees boekjes voor die leeftijd? Wil zaterdag even weer met hem naar de bieb, maar er is natuurlijk zoveel… en leuk zo’n AVI systeem… maar dat zegt nog niet of een boek ook leuk is :wink: (we hebben zelf 2 boekjes avi M3-E4, daar lopen de verhaaltjes in leesniveau op, gewoon standaard verhaaltjes over dagelijkse dingetjes, maar een keer wat anders is misschien ook wel leuk).

Hier zijn de boeken van Vos en Haas een groot succes.

Verder lazen ze in het begin Bakkertje Deeg (van mij vroeger :inlove: ), Pinkeltje, Harm jan en tieneke… ouderwetse boekjes dus. We hebben wel wat van die aviboekjes maar er zit vaak zo weinig verhaal in he, en dat motiveert gewoon niet zo. Dat is het leuke ook van vos en haas, gewoon een leuk verhaal maar eenvoudig geschreven. En zo zijn er wel meer, tis alleen ff zoeken.

dat is denk ik idd wat ik mis in die avi boekjes… er zit zo weinig verhaal in.

Er staat van alles, maar het zegt zo weinig zeg maar :lol:



Vos en haas gaan we naar kijken in de bieb :thumbup:

Bij de bieb hebben ze ook hele leuke boeken die aansluiten bij de maan roos vis methode. Ook wel boekjes met echt een verhaal. Gewone leesboekjes zeg maar. Ik weet niet meer hoe het nu werkt. Mijn oudste las met de avi methode, dat is veranderd. Maar vanaf avi 3 heb je al hele leuke boeken. Hoe ze dat nu noemen weet ik dus niet. Voor de jongste halen we de raketjes geloof ik. Daar staat iets meer verhaal in dan de gewone boekjes die ze op school leest.

Hier hebben we een mooi boek van suske en wiske op avi 1 tot 4 niveau. Dat is echt superleuk! Je hebt er in de bieb ook wel wat van volgens mij. Het is dus gewoon een stripboek maar dan op avi-niveau.

Hier ook een meisje dat nu begonnen is in vos en haas… Ik heb via marktplaats het Vos en Haas boek gekocht, dat loopt van avi 1 tot avi 4. De maan roos vis boekjes vond ze niet altijd even leuk, de enige die ze echt leuk vindt daarvan is “kip is op muis” :lol:



En de boeken van Paul van Loon zijn ook erg leuk, hij heeft een serie geschreven voor beginnende lezertjes. Lees! met Paul van Loon heet die serie en het begint met prentenboeken. Daar zit ook een Dolfje Weerwolfje bij (Pak me dan heet die), die vindt ze ook erg leuk :thumbup: Van deze serie is ook een site, even googlen :wink:

zag dat Vos en Haas ook een eigen site hebben, altijd handig dat i-net :thumbup:

Zal zo ook eens op MP kijken.



En ook al een Dolfje voor beginnende lezers, helemaal leuk.



Strip op Avi niveau klinkt ook leuk. Vindt die ook altijd erg leuk om te lezen, maar de verhalen in Donald Duck ofzo zijn nog te lang :wink:

De donald duck junior is speciaal voor beginnende lezertjes, erg leuk!

@Lune wrote:

De donald duck junior is speciaal voor beginnende lezertjes, erg leuk!




oh bestaat die ook al?!?

Kijk ik leer weer bij :lol:

Ik was net bij de boekenwinkel en daar heb ik even gevraagd wat nou leuk is om te kopen, als je niet gewoon de avi boekjes wil kopen (want daar zijn ze zo snel uit he…).



En toen had ze het idd over vos en haas. Er zijn nog meer van dat soort meegroeiboeken trouwens…

Maar ook over “samenleesboekjes”. En dan is de ene blz in bijvoorbeeld avi2 (Voor het kind) en de andere pagina dan in avi 6 (voor jezelf bijvoorbeeld, of voor een geoefend lezertje). Zag wel een paar van die boekjes op bol staan, komen uit een nieuwe “maan roos vis” serie. En ook nog een boel andere (op bol even samenleesboek intypen). Denk dat ik er daar eentje van ga proberen, lijkt me wel leuk en gezellig om samen een verhaal voor te lezen :think:

Kluitman uitgeverij heeft hele leuke stoere boekjes voor jongens over piraten, ridders ,draken, spoken, raketten,…

Ik denk je ze vanaf M4-oude avi 3 niveau kunt krijgen.



Onze oudste heeft ook heel vaak gelezen uit de voorleesboekjes.



De boekjes van maan-roos-vis vond hij helemaal niet leuk om uit te lezen.

Er zijn ook van Carry slee in de bieb leuke samenleesboekjes op Avi niveau te lenen.

Hier ook een beginnende lezer, die vindt vooral donald duck, suske en wiske en okki heel erg leuk, omdat dat niet alleen lezen is, maar ook andere activiteiten.