Hallo,
Aanstaande zaterdag is het kinderfeestje van mijn dochter.
We gaan een speurtocht houden.
Ik ben een beetje inspiratieloos qua opdrachten…
Hebben jullie wat leuke ideen?
Ook ideen voor spelletjes thuis of in het park zijn welkom.
Ik heb al koekhapen, ravotten met de bal, wat knutselen, maar wil graag wat achter de hand als het weer zo slecht is dat de speurtocht niet kan doorgaan…
Bedankt alvast!
Ingrid
het gaat om 7 jarigen?
Ze kunnen lezen?
Hier hebben vanaf groep 3 met lees opdrachtjes gedaan en dat ze zelf ook antwoorden op moesten schrijven.
Dit jaar door een buurt met allemaal landen en werelddeel namen en dat gekoppeld aan oa EK voetbal (op de Duitslandlaan wat de uitslag was tegen NL etc).
Of bij een bepaald huisnummer… dat huisnummer - zoveel is het aantal paaltjes dat ze nog moeten doorlopen voor ze naar rechts/links moeten.
Vorig jaar hadden we het met foto’s gedaan trouwens… wij op voorhand gereden en foto’s gemaakt van herkenbare denken, soms dingen weg gehaald in photoshop dat er dus gezocht moest worden naar het ontbrekende/ niet kloppende… soms iets toegevoegd… was ook een succes (ook met opdrachten tussendoor… bij een bordje de letter T weg gegumd in photoshop en dan moesten de kids met zichzelf die missende letter uitbeelden en dat hebben wij dan natuurlijk weer op de foto gezet ).
@mamaMarije wrote:
Vorig jaar hadden we het met foto’s gedaan trouwens… wij op voorhand gereden en foto’s gemaakt van herkenbare denken, soms dingen weg gehaald in photoshop dat er dus gezocht moest worden naar het ontbrekende/ niet kloppende… soms iets toegevoegd… was ook een succes (ook met opdrachten tussendoor… bij een bordje de letter T weg gegumd in photoshop en dan moesten de kids met zichzelf die missende letter uitbeelden en dat hebben wij dan natuurlijk weer op de foto gezet).
haha jij klinkt ook als een speurtochtuitzet-liefhebber :inlove: :inlove:
heb je een bepaald thema aan feestje/speurtocht hangen? daar kun je vaak ook wat opdracht aan vast hangen. Wij hadden laatste keer heksenfeestje, toen moesten ze tijdens de speurtocht allemaal onderdelen bij elkaar verzamelen om zelf een heksje te maken (mandarijntje als hoofd, pijpenrijgers als lijfje, had een capeje genaaid, en een sateprikker met heksenmuts erop van de hema). Die dingen konden ze her en der vinden en soms konden ze het verdienen. Hadden bv ook een opdracht muizenhappen erbij. kinderen van groot naar klein door laten lopen naar de volgende pijl/ballon/whatever.
Dit feestje was voor 6 jarigen, nog niet lezend, zodra ze kunnen lezen gaat er natuurlijk een wereld open aan mogelijkheden voor opdrachtjes.
Je kunt ook een schat verstoppen en dat ze gedurende de speurtocht delen van de schatkaart kunnen vinden/verdienen.
Of idd iets met foto’s, ook leuk.
nee ik heb geen thema dit keer.
dus de doe of denk opdrachten mogen over van alles gaan…
VOrig jaar had ik inderdaad foto’s, wat erg leuk was, maar nu kunnen ze lezen.
Dus zoek echt even wat doe en denk dingen…
misschien de letters van haar naam (of een zinnetje als ‘b. is jarig’) verzamelen in allerlei opdrachtjes. dus bij een straatnaambordje bijvoorbeeld ‘schrijf de 4 de letter op’, of ‘welke letter komt 2 keer voor in de naam van deze winkel’, ‘de eerste letter van de kortste naam van de kinderen die op het feestje zijn’, je kunt letters op verschillende manieren verstoppen (of neerleggen met takken e.d.). Of je verzint een berg opdrachten (twee aan twee enkels aan elkaar binden en zo een stukje lopen/geblinddoekt in een lange slinger een stuk lopen/wat is de hoofdstad van nederland/als iedereen een ijsje van 2 euro zou kopen, hoeveel moet je dan betalen/ welke nederlander is net terug uit de ruimte / hoe heet de koningin/ enz enz) en zodra ze zo’n opdracht gedaan hebben krijgen ze een envelopje waar een letter in zit voor de oplossing.
marije, dat wegshoppen van dingen die ze moeten zoeken, dat vind ik echt een puik plan, komt vast in de eerstvolgende speurtocht hier :mrgreen:
Wat hier altijd een groot succes is, is het ballon prikken. Dat is binnen, maar kun je ook buiten doen. Zolang je maar een plek hebt om de ballonnen op te hangen. Ik doe er altijd confetti in en een briefje met een opdracht. Omstebeurten een ballon doorprikken en de opdracht uitvoeren. Ik ben ermee begonnen toen de oudste 6 werd en vorig jaar vond ze het nog steeds leuk. Er waren toen zelfs kinderen van 12 bij.
Je kan vanalles bedenken, van een liedje zingen tot een lange ketting maken met eigen kledingstukken. Dat laatste was gelukkig in onze goed afgeschermde achtertuin. Voor ik het wist stond de helft van de kinderen in het ondergoed :mrgreen: (dat was dus met de oudere kinderen)
Mijn oudste dochter is in april jarig, dus ik heb altijd een buiten en binnenplan. Meestal komt het er op neer dat ik het combineer. Buiten kun je alleen veel meer. Een favoriet van de kinderen is ook het water overbrengen. Twee emmers, een met en een zonder water. En dan met een spons water overbrengen van de een naar de andere emmer.
Of kleding estafette. Steeds een kledingstuk naar een persoon brengen die het dan aan moet doen (een paar oude pyama’s van mij, ze hebben in een deuk gelegen)
Iemand (de jarige) inpakken met wc papier
met blinddoek om smaak raden (5 bakjes met bijv. jam, mayonaise, ketjap etc.) Je kan het ook laten ruiken en welk team het meest goed heeft.
Snoephappen (met een bak water), ook altijd leuk.
Foto speurtocht heb ik ook al eens gedaan (en dan ‘gewebshopd’). Dat kan overigens ook Ãn huis. Ik had toen in de kamer foto’s gemaakt van bijvoorbeeld een la, de onderkant van een tafel etc. Die bewerkt en briefjes met opdrachten op de plek die ik gefotografeerd had geplakt. Het is wel heel druk in huis, maar als het regent moet je iets. En ze vonden het leuk.
Maar buiten is het vele malen leuker. En kinderen vinden het ook helemaal niet erg om met regenpak aan naar buiten te gaan en leuke dingen te doen. Vaak zit het meer in ons hoofd. Maar je moet wel creatief blijven. Vandaar dat ik vaak buiten en binnen combineer. Opdrachten kun je plastificeren (ik heb zelf een lamineerapparaat), waardoor het niet nat wordt of verkreukeld.
Hihi, ik heb gelijk zin in de verjaardag van mijn jongste. Zij is over een maand jarig en het kinderfeestje zal in september zijn. Leuk!
Veel plezier
Er zijn trouwens wel sites waar de wereld aan binnen- en buitenspelletjes op staan. deze bijvoorbeeld
spel ideeën heb ik wel voor je. Speurtocht ideeën heeft MM je al gegeven;-) Zo doen wij het ook.
Ballonnendans… Knoop aan de enkel van elk kind een opgeblazen ballon. De muziek begint en terwijl de muziek draait moet elk kind zijn eigen ballon beschermen en tegelijkertijd proberen om die van de ander stuk te dansen. Als de muziek stopt, krijgen de kinderen met de ballon heel een punt, die met de ballon stuk een nieuwe ballon. Stop het liedje regelmatig ala stoelendans. Aan het eind van het liedje wint degene die de ballon DAN nog heel heeft en/of de meeste punten heeft.
Wattenbolletjesvoetbal… maak teams of zet steeds 2 kinderen tegenover elkaar aan een eettafel… leg zoveel wattenbolletjes neer als is afgesproken onderling. (wij doen meestal 5 wattenbolletjes) de kinderen mogen alleen maar blazen. Degene of het team wat als eerste alle 5 de bolletjes aan de overkant van de tafel heeft, heeft gewonnen.
Chipsen (dit vinden ze hier dus echt ge-wel-dig) Zet een grote bak met chips/popcorn/spekjes of iets anders neer wat je ze wilt laten eten.
Leg naast de bak een paar handschoenen neer… gewoon wollen of iets, winterhandschoenen… Gooi met een dobbelsteen om de beurt. De eerste die 6 gooit begint direct de handschoenen aan te doen en daarna mag er chips gegeten worden… ondertussen word er gewoon doorgegooid. De eerst volgende die 6 gooit mag dan de handschoenen overnemen van de eerste en verder gaan met eten. Als er veel 6 word gegooid kan je pech hebben en nog geen chips hebben gegeten omdat je de handschoenen al weer af moest staan voor je ze aan had. Maar als je mazzel hebt… :mrgreen: Uiteraard wel wat lekkers achter de hand houden, de troostprijs voor degene die amper of niks heeft kunnen eten.
Of snoepmemorie… ook leuk. Iets minder een wedstrijdelement. Zorg dat je van diverse soorten snoepjes steeds 2 hebt. Leg deze onder 1 en dezelfde soort plastic bekertjes. Nu mag elk kind om de beurt onder 2 bekers kijken. Liggen er dezelfde snoepjes onder, dan mag het deze opeten. Is het niet dezelfde, dan gaat de beurt voorbij…
spijkerpoepen, snoephappen in een bak water