leuke lees/ prentenboeken 4-5 jarige

Hoi Allen,



Weer een vraag van mij! ( sorry :oops: ) We zijn voor Elise op zoek naar wat leuke, simpele prentenboeken die wel leuk zijn voor haar leeftijd ook, maar niet te moeilijk ( ze is bijna 5 )



We hebben wel al veel boeken in huis, ook wel wat prenteboeken die we hier en daar verzameld hebben, maar ik merk dat ze het toch moeilijk vind om ze soms te volgen.



Wie heeft leuke ideeën? Kreeg ik ben Bas al te horen, maar toen ik bij de bieb keek, zag ik dat boek over peuters ging… Ik ga hoe dan ook dinsdag nog even in de bibliotheek kijken en hem meenemen, maar misschien hebben jullie nog leuke suggesties?



De kikker-lijn wil ik ook even naar kijken want die zijn ook wel leuk en het boek dat we hebben van kikker volgt ze wel…



We willen vooral ook van de vakantie straks even lekker aan de gang met haar, ook om haar bezig te houden!

M vindt zoekboeken helemaal geweldig! Dit zijn boeken met alleen maar grote (drukke) prenten en dan zoeken naar bv hoeveel schapen er te zien zijn. Hij is hier lang mee zoet.



Liefs Moon.

@Moon78 wrote:

M vindt zoekboeken helemaal geweldig! Dit zijn boeken met alleen maar grote (drukke) prenten en dan zoeken naar bv hoeveel schapen er te zien zijn. Hij is hier lang mee zoet.



Liefs Moon.




in die lijn zijn ook de Taart boeken van Thé Tjong-Khingecht een aanrader. Zijn boeken met alleen maar prenten, maar met 101 verhaallijnen die over het hele boek doorlopen. Echt heel leuk.

en qua zoekboeken is de koningin wmb Charlotte Dematons, met onder andere de Gele Ballon.



Qua gewone prentenboeken, uh er is zoveel :angel: Welke prentenboeken vindt ze lastig om te volgen? Dat maakt het wat makkelijker mee te denken welke boekjes wél geschikt zouden kunnen zijn.

-Wij gaan op berenjacht

-Rupsje Nooitgenoeg

-Plons!

-Pluk en zijn vriendjes

-Fiet wil rennen

en de boeken van Spuit Elf zijn hier favoriet.



Ook de Bobbi-boekjes doen het hier goed, vooral bij Thomas, maar ook Jesse vindt ze nog steeds leuk.

Ik denk dat Elise ze ook nog wel leuk vindt en jouw Jesse heeft er de ideale leeftijd voor!



Ben je lid van de bibliotheek? Dan zou je daar ook nog kunnen vragen naar geschikte boeken voor Elise.

Iik weet even geen titels uit mijn hoofd, maar de boeken die wij hier hebben hebben we gekregen dus zijn vrij oud. 1 ervan heet geloof ik de appelboom. Ze heeft voooral moeite met het ‘samenvatten’ van wat net verteld is, dus je leest voor een paar platen, wijst aan en dan kan ze niet echt goed vertellen wat er gebeurd is. Dus ik zoek voornamelijk boeken met niet teveel info op een plaat, niet een te ingewikkeld boek, mmaar wel leuk voor een 5 jarige.

Elise is lid van de bieb en hub ook, dus ga het daar hoe dan ook even navragen.

ik ben bas is de eerste uit serie van drie, de volgende zijn bas ga je mee en waar ga je heen bas. Deze serie is voor kleuters, er is ook een serie voor peuters. Dat zijn die boekjes van bas met die rijmpjes ernaast.



zelf is hier floddertje veruit favoriet, maar dat is meer een voorleesboek. Anders eigenlijk vrijwel alle boeken, maar ook natuurboeken vindt de oudste hier geweldig!

En idd… een zoekboek is geweldig!! ook voor de ouders om daar mee te doen. Wedstrijdje wie het eerst gevonden heeft pakt voor mij vaak heel nadelig uit!



Ook wordt de krant nog wel eens gebruikt. Laatst stond daar de lanste man ter wereld in naast een ‘gewone’ man. Dat soort dingen vind ze ook erg interessant.

De boekjes van ernstjan en snabbeltje zijn voor die leeftijd ook leuk. Mijn kinderen waren met vijf wel al meer toe aan echte verhaaltjes, zoals dus ernstjan, de boze heks, pluk van de petteflet enzo. Prentenboeken zoals Prinsesje in het bos, Olles skitocht, Kun jij een zeemeermin voor me vangen… Maar die zijn wel echt een stukje lastiger qua verhaallijn als Kikker (die lazen we hier met 2-3-4jr). Misschien ook gewoon een kwestie van oefenen?

Hier zijn de boeken van “Tip de Muis” helemaal geweldig, je hebt er een hele serie van :smiley:

@Sophia wrote:

-Wij gaan op berenjacht

-Rupsje Nooitgenoeg

-Plons!

-Pluk en zijn vriendjes

-Fiet wil rennen

en de boeken van Spuit Elf zijn hier favoriet.



Ook de Bobbi-boekjes doen het hier goed, vooral bij Thomas, maar ook Jesse vindt ze nog steeds leuk.

Ik denk dat Elise ze ook nog wel leuk vindt en jouw Jesse heeft er de ideale leeftijd voor!



Ben je lid van de bibliotheek? Dan zou je daar ook nog kunnen vragen naar geschikte boeken voor Elise.




Sluit ik me bij aan. En welke ze hier ook (nog steeds!) geweldig vinden:



“Mag ik eens ik je luier kijken?!” (met flapjes)

Superheldjes

Stoute verhaaltjes voor het slapen gaan (over een koning en koningin die allemaal gekke dingen uithalen, hilarisch!)

Knofje

De mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had.

Floddertje

Jip en Janneke

Pluk

ehhh… evne denken (of naar boven lopen om te zien wat ze hebben staan :lol: )

onze oudste is van december 2007, tja, we hebben zoveel boeken.

het ligt er ook net aan wat een kind boeit en er is zooveeel leuks :thumbup:



even uit mijn hoofd echt leuke boeken:

  • Eén muisje kan een optocht zijn
  • Beer krijgt bezoek
  • Anton kan toveren
  • Kleine muis zoekt een huis
  • de Gruffalo
  • het kind van de Gruffalo
  • de Dierderij
  • Mejuffrouw Muis krijgt een huis
  • de Wiebelbillenboogie
  • de verhalen van Moffel en Piertje (van SchoolTV Koekeloere)
  • de boeken over Mieke en Wouter (met illustraties van Dagmar Stam)
  • de prentenboeken van Vos en Haas
  • de verhalen over boerderij de Appelboom inderdaad
  • boeken van Hennie de Heks



    Pluk van de Petteflet is hier favoriet maar dat is wel echt een voorleesboek al.

ook van Charlotte Dematons: de paraplu



“Fiet wil rennen” inderdaad



de boze heks ga ik nog eens uitproberen, misschien is dat nu wel wat voor ons :think:

De boekjes van Marian Bussser en Ron Schroder zijn hier altijd zeer goed ontvangen.



Verder de reeks van Lisa en Jimmy van Vivan den Hollander.



Jip&Janneke

en de boeken van Ezeltje natuurlijk :thumbup:



Ezeltje en jarige Jakkie zooo’n mooi boek :inlove:

mooi verhaal en prachtige tekeningen.



Ezeltje en de Quetzal

Ezeltje en de oppas

Ezelftje en het zwarte schaapje is nieuw, die heb ik nu in reservering staan bij de bieb.



en Malmok van Sjoerd Kuijper.



er is ook een serie over een broertje en zusje met voor ieder seizoen een boek. Spinnentaart (voor de herfst) en ‘de zee heeft pootjes’ (voor de zomer). korte verhaaltjes, veel humor :thumbup:

Ik zou dan kijken naar een paar herhaal prenten boeken zoals we gaan op beren jacht daar komt op elke bladzijde bijna het zelfde zinnetje voorbij. Hier word dat uit vollborst mee gezegt.



In die catogarie

Hebben wij

Kusje kusje

Koekjes van ted van lieshout

Vliegensvlugge vlieg michael rosen en kevin waldron

Ik wil de maan van jonathan emmert

En nog wel meer die hier al genoemt zijn



Andere boeken die het hier goed doen zijn pladvoetje van schubert

Boeken van Ron schreuder en marrianne busser.



En elin vind boeken van knoffje heel leuk en van kolletje.

Balotje is ook nog leuk trouwens :thumbup:

mooie, simpele tekenstijl en een meisje waar je na een tijdje van gaat houden :inlove:



herkenbare onderwerpen zoals ballet, een broertje krijgen, naar de dierentuin, naar de dokter.

Onze meiden (3 en bijna 6) vinden nog veel dezelfde boeken leuk, een aantal zijn al genoemd: bobbi, Tip de muis, Jip en Janneke.

De oudste mag op school elke week een ander boek mee in het kader van het project “boekenpret” en heeft nu De wiebelbillenboogie en die vind ze helemaal geweldig, net als Balotje gaat op vakantie, was ze ook helemaal weg van en heeft ze gewoon 3 weken thuis gehouden :lol:

Wij hebben ook een boek over de bloemenelfjes (mijn leukste elfenverhaaltjes van Christl Vogl) en het boek “verhalen voor kinderen van 4” (je hebt 'm ook voor kinderen van 5), die vinden ze ook erg leuk. De bloemenelfjes is wel veel tekst, maar elk bloemenelfje staat erbij of op 1 grote pagina ernaast getekent.

Balotje



Wortel en Peentje



Trixie de heksenkat



Zijn hier favoriet

Dank jullie wel, ik ga morgenmiddag eens naar de bieb met een aantal van jullie titels!

De serie over Mejuffrouw Muis is ook erg leuk! En goed te volgen, want korte zinnen. :slight_smile: