leuke kinderbrillen

Mijn zoontje van bijna 5 moet een bril dragen.

Weet iemand een leuk, stoer merk? Op wat moet ik letten bij het kiezen van een brilletje?

Ik zou er echt de tijd voor nemen. De eerste keer ging ik ook met het idee ‘hij moet nu een bril’ en heb ik maar een bril gekozen uit de modellen die er waren. Nu kijk ik gewoon heel regelmatig of ik wat zie, heel soms zie ik er dan eentje, laat het montuur apart leggen en ga dan met kind terug. Veel zaken krijgen elke week of om de week nieuwe montuurtjes binnen en als die ene leuke dan net weg is heb je pech…



Ik vind het belangrijkste dat de maat van het montuur goed bij het hoofd van je kindje past. Een bril die te breed of smal is staat echt heel stom vind ik, maar daar zal de verkoper ook wel op letten. Ik zou ook geen montuurtje nemen met van die ronde haakpootjes, en letten op de stevigheid van het montuurtje gezien de leeftijd van je zoontje.



Dit soort montuurtjes sneuvelen veel sneller:





als dit soort:





En die staan ook veel vlotter :wink: Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak :slight_smile:



En de pootjes, kindermonturen zijn vaak flexibeler als gewone, zodat als ze een pootje eens te ruw (of de verkeerde kant op) buigen hij niet afbreekt. Dat is wel erg fijn!

Mijn voorkeur gaat ook uit naar iets in de trant van de onderste. Morgenochtend maar eens een rondje brillen doen en in de middag neem ik hem dan mee.

Heb ook helemaal geen idee hoeveel een montuur gemiddeld kost en zijn die brillen van hans andersen evengoed of toch maar voor een duurder model gaan?

Ik heb wisselende ervaringen.

Mijn zoontje heeft verschillende van hans anders gehad, de eerste was zo’n dun montuurtje en ondanks dat hij nog geen drie was toen hij hem kreeg heeft hij daar best lang mee gedaan (anderhalf jr ongeveer). De service is in elk geval goed daar, en ze zijn gewoon goed betaalbaar (ik betaal elke mnd 6 euro en krijg dan eens per jr een tegoedbon voor een bril, meer brildragers hier dus die komt altijd wel op).

Een ander brilletje van Hans Anders was na een maand of vier, verschillende reparatiebeurten verder en echt niet meer te redden.

Nu heeft hij er weer een van H.A al anderhalf jaar (zoiets als de laatste), al wisselt hij de laatste tijd wel af met een nieuw brilletje.



Verder hebben we hier ook brillen van het huis gehad, erg mooie ook en meer keus, maar een stuk duurder. Ik ga daar eigenlijk alleen heen als ik echt niet kan slagen bij hans anders en de bril echt vervangen moet worden (bij HA betaal ik dus 12x6 euro, bij het huis was het volgens mij zo’n 250 euro). Ook daar is de service gewoon prima en die montuurtjes gingen ook lang mee.

onze 2e heeft al vanaf dat hij 21 maand is een bril.

We hebben dus al wat uitzoek ervaring inmiddels.



Neem voor die eerste bril zoektocht echt even de tijd.

Pas verschillende montuurtjes, probeer eerst helder te krijgen wat past bij het koppie van je zoon.

Ik had gedacht dat bij onze zoon toen hij nog zo jong was een iets ronder model leuker zou staan, toch bleek het juist meer een rechthoekig model te zijn.



Op zich kan zo’n modelletje als de bovenste ook prima, afhankelijk van het materiaal.



Zo’n dikke bril van hard plastic is namelijk weer veel sneller kapot als een dunnere van goed flex materiaal. Dus kijk wat je mooi vindt en naar het materiaal.



Wij hebben de eerste keer fototoestel meegenomen.

Alles wat we leuk vonden of over twijfelden zetten we hem mee op de foto… konden we thuis even verder kijken.



Opticien heeft meerdere modelletjes op zicht laten komen (vanwege het kleine koppie was er weinig) en kregen er gewoon een paar mee naar huis. Afgelopen december hadden we ook 3 monturen in huis liggen om te passen/ kijken in alle rust.



Die dikkere monturen staan bij onze zoon niet, helemaal niet als ze zo donker zijn. Hij heeft een behoorlijk lichte huid, heel er blond haar… je ziet alleen maar bril als je hem zoiets op zet.

Vind het leuke monturen, maar niet voor hem.



Laat je idd goed adviseren over de breedte van het montuur.



Wat is de sterkte van de glazen die er in komt trouwens?

Want bij een hoge sterkte heb je het over dikkere glazen.

Zelfs als ze dunner gemaakt worden.



Onze zoon heeft +6 met een cilinder.

Die glazen zijn altijd nog dikker dan een +2 oid.

Niet alle monturen zijn daarvoor geschikt.



Hij zal met deze sterkte vrij slecht een montuur zonder rand kunnen dragen. Dat wil gewoon niet met het glas.



Een goede opticien zal dit meenemen en melden als het niet kan/ niet zo mooi zal worden als in bijv. montuur B.



Verder hebben wij toch betere ervaringen met ‘losse’ opticiens ipv met de grote ketens. Nu werkt Pearl bijv wel met zelfde formule overal, maar kan het gewoon zo afhangen van de eigenaar… dat een andere Pearl niks over te zeggen valt, maar die hier ga ik er echt nooit weer heen…

Hans Anders waren ze heel vriendelijk, maar hadden ze voor zijn leeftijd nog niks en ben er laatst nog wel geweest, maar dat heeft een hoog MegaMindy/ Piet Piraat gehalte en daar hou ik gewoon niet van bij een bril :shifty:



Wij zijn tot nog toe dus ‘trouw’ gebleven aan de zelfstandige opticien, juist omdat ze veel voor ons wilden doen, goed advies geven en ook altijd mee willen denken.

oh ja onze zoon is nu bezig aan zijn 3e bril en hij draagt nu bijna 3,5 jaar een bril.



De eerste was hij gewoon uitgegroeid. Tja hij was immers pas 21 maand, dus dan groei je best nog wel he :lol: . Heeft hij een jaar mee gedaan, was verder nog helemaal prima, dus in dat opzicht zonde dat hij groeide :wink: .

2e bril heeft hij tot afgelopen kerst, ongeveer 2 jaar, gehad.

Die bril is helaas gesneuveld door een ietwat onstuimige klasgenoot in combinatie met een potje tikkertje.



Hij moest toen echter toch al een nieuwe bril vanwege de toegenomen sterkte… de oude bril is wel nog gelast en dient nu als reservebril.



Zijn nieuwe bril draagt hij nu een halfjaartje dus en daar is nog niks mee gebeurt/ aan de hand. Ja hij is er plat mee op zijn snufferd gegaan en hoewel zijn gezicht meerdere schaafwonden had was zijn bril wonder boven wonder nog helemaal heel :thumbup:

De beste tip die ze ons hebben gegeven toen wij een bril moesten kopen voor ons zoontje van 4 was: Kies een brillenzaak in de buurt!



We moeten erg vaak (in iedergeval elke maand) er heen om de bril weer opnieuw te laten afstellen…



We hebben een bril van titanium (is zeer buigzaam en licht) gekozen en dat bevalt erg goed. Persoonlijk houdt ik niet zo van piet piraat en mickey mouse brillen etc… Wij hebben een bril van OIO gekozen en ons zoontje is er erg blij mee. Hij krijgt ook veel complimenten over zijn bril.



Succes!

Liza

Ook handig: check even je ziektekostenverzekering. Wij zijn aanvullend verzekerd en krijgen dus ook een bril (gedeeltelijk) vergoed, maar alleen als we deze bij een speciale keten halen. Zo viel Hans Anders bij ons buiten de regeling, maar Pearl had dan weer wel gekund… Wij zagen het te laat en hebben hem deze keer zelf betaald. Maar ik moet weer een nieuwe en dan ga ik dus mooi naar Pearl :snooty:



Weet overigens niet of dat ook voor een kinderbril geldt, maar ja ff checken kan iig geen kwaad :wink:

oh ja ook handig bij de verzekering… sommige verzekeraars vergoeden alleen de glazen (onder logica: voor de glazen kies je niet, het montuur wel… het zelfs het allergoedkoopste is niet gratis en om die glazen nu in de hand te moeten vasthouden!!! :think: )



Andere verzekeraars vergoeden gewoon ‘bril’ of dat nou glazen of montuur is zeg maar.



Wij zitten nu bij Unive en die vergoeden voor een kinderbril ook meer als voor een bril voor volwassenen.

Een goed kindermerk is Lookino.

Mijn zoontje heeft vanaf zn 14e maand een bril en altijd al dat merk.

Tuurlijk kan iedere bril kapot gaan, maar een kinderbril is meestal al wel wat steviger gemaakt.



Ga eens een brillenzaak binnen en laat je gewoon informeren.

En laat je niet de allerduurste aansmeren want dat is ook weer overbodig.

Titanium is natuurlijk heel erg geschikt voor kinderen. Heel buigzaam en je voelt bijna niet dat je het draagt! Ik ben het gaan dragen toen ik in mijn werk veel met agressie te maken had. Mijn bril ging nooit meer stuk!