Leuke en lekkere recepten voor baby's??

Mats is nu 8 maanden en krijgt al een tijdje groente en vlees. Nu maak ik dat graag zelf maar ben een beetje uitgekeken op mijn boek Opperdepop.



Misschien leuk om hier recepten uit te wisselen? Helaas mogen we niet linken naar sites dus misschien je favo recept hier neerzetten?



Ik ben in iedergeval heel benieuwd naar jullie ideeën!

Even een ander vraagje, ik lees dat jij ook het Opperdepop boek hebt.



Daar staan alle hapjes in gemaakt met borst- of opvolgmelk.

Hoe heb jij dat gedaan?

Zou eventueel water ook kunnen?



Misschien ook een tip, ik kijk ook weleens op de olvaritpotjes wat daar in zit, dat kun je dan ook zelf maken.

Ik maak bijna alles zelf, tot nu toe allemaal met succes, ze eet alles op wat ik haar voorschotel :mrgreen:



Op google kwam ik uit op een site met een heleboel recepten vanaf 6 maanden en ouder.



Ik ga ze je hier effe plakken hoop dat het mag…



Lekkere hoofdgerechten vanaf 6 maanden:







Visfilet met courgette en komkommer (voor 4 porties):



150 g (graatvrije, diepvries)visfilet, 2 aardappelen (circa 200g), ½ kleine courgette of ¼ komkommer.



Vis enigszins laten ontdooien. Alles klein maken, zaadlijsten verwijderen en koken in een bodempje water.Pureren en opdienen. Ingevroren 2 maand houdbaar.







Visfilet met tomaat, venkel en rijst (voor 4 porties):



150 g visfilet, 1 grote tomaat, 200 g schoongemaakte venkel, 6 eetl gekookte witte rijst.



Vis enigszins laten ontdooien, tomaat ontvellen, venkel schoonmaken en in repen snijden.



Tomaat en venkel in 15 minuten gaar koken, laatste 5 minuten de stukjes vis en rijst toevoegen. Pureren en opdienen. Ingevroren 2 maanden houdbaar.







Kipgehakt met wortel en aardappel (voor 4 porties):



12-15 worteltjes (circa 200 g), 2-3 aardappelen (circa 200 g), 100g kippengehakt, 1-2 eetl opvolg of volle melk.



Alles in een pannetje aan de kook brengen en in circa 20 minuten gaar en zacht koken.



Pureren en opdienen. Ingevroren 2 maand houdbaar.







Kipfilet met macaroni en tomaat (voor 6 porties):



150 g kipfilet, 100 g macaroni, 4 tomaten (ca 300g).



Kipfilet met de macaroni in ruim kokend water in circa 10 minuten gaar koken. Tomaten ontvellen, zaden en zaadlijsten verwijderen en in stukjes snijden. Kook de stukjes tomaat in circa 4 minuten gaar en zacht.



Alles pureren of goed fijn prakken. Ingevroren 2 maand houdbaar.







Fricandeau met wortel, appel en spaghetti (voor 4 porties):



100 g worteltjes, 150 g magere varkens of kalfsfricandeau, 1 appel, 70 g gekookte spaghetti.



Worteltjes schrappen, wassen en in plakjes snijden. In circa 15 minuten met het vlees in een bodempje water gaarkoken. Appel schillen, klokhuis verwijderen en in kleine stukjes snijden. Pureer de gekookte wortel, het vlees, de appel en de gekookte spaghetti met de staafmixer. Is de massa te droog, voeg dan een eetlepel opvolgmelk toe. Warm de portie die je direct wilt gebruiken nog even door in de pan of in de magnetron (circa 1 minuut op vol vermogen).



Ingevroren 2 maand houdbaar



Variaties: neem courgette, tomaat of bloemkool in plaats van wortel.







Roerei met doperwtjes, rijst en tomaat (voor 1 portie, snelgerecht):



½ losgeklopt ei, 1 theel opvolgmelk, 5 g boter, 2 eetl doperwten (diepvries, pot of blik) 2 eetlepels gekookte witte rijst, 1 tomaat.



Meng het losgeklopte ei met de melk tot een luchtige massa. Laat het klontje boter smelten in de pan en laat het eimengsel al roerende bijna gaar, niet droog! worden. Roer de doperwtjes, de rijst en de ontvelde, van zaad en zaadlijsten ontdane, in stukjes gesneden, tomaat erdoor. Laat het mengsel goed doorwarmen en prak het fijn.







Tip: het is heel handig om altijd een aantal porties gekookte witte rijst en/of macaroni en/of spaghetti in je diepvriezer te hebben.







Bloemkool met aardappel en tartaar (voor 5 porties):



5 kleine aardappelen (ca 250 g) 300 g bloemkoolroosjes , 150 g tartaar.



Aardappel, bloemkool en tartaar in circa 15-20 min gaarkoken in een bodempje water. Pureren of fijnprakken en opdienen. Ingevroren circa 2-3 maand houdbaar.







Rijst met broccoli, champignons en kaas (voor 4 porties):



2 dl opvolgmelk, 3 dl water, 5-6 eetl witte rijst, 200 g broccoli, 50 g champignons, 4 eetlepels geraspte jonge kaas of 80 g smeerkaas.



Melk en water aan de kook brengen en de rijst toevoegen. Rijst gaar laten koken in circa 20 minuten, afgedekt op een lage warmtebron. Het vocht is dan bijna verdampt. Broccoli schoonmaken, schil de harde steel en snijd de roosjes en de steel heel klein. Champignons schoonmaken en in plakjes snijden. Broccoli en de champignons toevoegen aan de rijst en alles samen nog 6-8 minuten doorkoken. Op laatst kaas toevoegen en het mengsel pureren. Ingevroren 2 maand houdbaar.







Aardappel met witlof, tartaar en peer (voor 7 porties):



2-3 aardappels, 1-2 struikjes witlof (ca 200g), 150 g tartaar, 1 rijpe handpeer



Ineke doet alles in de stomer en daar zit het dan zo’n 20 minuten in en dan vermengen.







Bruine bonen met tomaat, tartaar en appel (voor 7 porties):



200 gram bruine bonen (gedroogde verwerken zoals op verpakking), 2 tomaten, 1 tartaartje en 2 appels.



Ineke doet alles in de stomer en daar zit het zo’n 20 minuten in en dan vermengen







Rijst met perziken:

Een lekker zoet, fris en gezond receptje voor je baby of dreumes.



1 eetlepel zilvervliesrijstvlokken,150 ml melk, 1 geschilde perzik zonder pit .



Schil en ontpit de perzik en snijd hem in stukjes. Laat de rijst en de melk op laag vuur in 5 minuten koken en dik worden. Laat de rijst dan 5 minuten sudderen. Voeg de stukjes perzik toe en pureer het geheel.







Visfilet met komkommer:



150 gram graatvrije visfilet, ¼ komkommer, ca 200 gr aardappelen



Controleer de ontdooide vis op graatjes en snijd hem in kleine stukjes. Snijd daarna de geschilde aardappelen in kleine stukjes, schil de komkommer en snijd hem dan in de lengte door en in kleine stukjes. Kook alle ingrediënten in 15-20 minuten gaar en pureer het geheel tot een smeuïge prak.







Sperziebonen met champignon, appel en gehakt (voor 2 porties) :



10 sperziebonen, 20 Ã 30 gram gehakt, 1 grote aardappel, 1 appel, handje gesneden champignons.



Kook de boontjes en de stukjes aardappel. Rul het gehakt (zonder boter) en als het gehakt bruin is de champignons toevoegen. Kook de appel 1 Ã 2 minuten. Wanneer de bonen en de aardappelen gaar zijn, deze samen met de mix van gehakt en champignons en de gekookte appel mixen met de staafmixer tot een glad geheel.





Wortels met rijst en mandarijnensap:



4 worteltjes, 1 Ã 2 handjes rijst, 1 appeltje.



Kook de worteltjes en de rijst en rasp de appel. Wanneer de rijst en de worteltjes gaar zijn, mixen met de gerapte appel. Giet er een beetje mandarijnensap overheen.

@Anneke wrote:

Even een ander vraagje, ik lees dat jij ook het Opperdepop boek hebt.



Daar staan alle hapjes in gemaakt met borst- of opvolgmelk.

Hoe heb jij dat gedaan?

Zou eventueel water ook kunnen?



Misschien ook een tip, ik kijk ook weleens op de olvaritpotjes wat daar in zit, dat kun je dan ook zelf maken.




Groente kun je ook fijner maken door het afgietwater op te vangen. Je hoeft het niet altijd met melk te doen. Fruit vind ik al dun genoeg dus meng ik helemaal niet.

Handig Tamara! Thnx!! :thumbup: :-*

Heb het nu zonder water gedaan (fruit) en dat ging eigenlijk prima.



Dus dan houden we dat maar zo. :thumbup:



Leuke recepten inderdaad.

ja leuke recepten heb er meteen een aantal opgeslagen :slight_smile:





Nog meer lekkere recepten.



Vind het wel leuk vanalles proberen :slight_smile: