Zijn er meer peuters hier die al zo met letters bezig zijn? Ik vind het zooo vroeg! :oops: Ik ben zelf juf, dus weet wel dat ik in haar vraag mee kan gaan om niet over te stimuleren, maar ze vraagt dus echt steeds om “meer” En peuters die ook zo vroeg waren, ging dat al die tijd zo door?
Ze kent al een tijdje de e van emma (en de hema heeft haar letters ) en de s van sofie, intussen nu ook de m van mama en naam vriendinnetje en van mij zegt ze dan omdat die letter in haar naam zit, de p van papa, de a van ook haar naam en van appel, de j van jas en jasper, zoals ze zelf benoemt… ze is net 3. Ze herkent ze overal en begint ze nu ook te schrijven. In 1e instantie beginnend schrijven op de alsof manier en dan opnoemend wat ze schrijft, nu is ze bezig met de e en s, die moet ik steeds voordoen en ze wil het liefst alle letters weten. Voor of na het voorlezen (of tijdens!) gaat ze ook haar letters zoeken.
Laatst pakte ze een bakje plakletters… mama, dan moet jij ze vertellen en dan ga ik luisteren :mrgreen:
Puzzelen deed ze al heel vroeg heel goed, dat ligt dan een tijd stil waarnaar ze weer opnieuw daarmee bezig gaat, ben benieuwd of dat hiermee ook zo gaat zijn.
Maarre… wie ook zo’n leergierig kind?
Verôn is ook al heel lang met letters bezig en weet ze ook allemaal en benamingen erbij.
Hij vond dit ook al heel vroeg intressant en ik geef hem gewoon waar hij om vraagt. Dus zo spelende wijs is het gegaan. En met cijfers eigenlijk preccies hetzelfde hier.
Verôn was net als Emma ook al heel vroeg goed in puzzelen doet dan 50 stukjes. Al moet ik nu zeggen dat het al een tijdje niet meer intressant is. Wel is hij helemaal gek op lezen en het liefst wil hij hele dag samen boekjes lezen.
Dus ik zou zeggen als ze er zelf mee komt waarom dan niet aanbieden.
Lienke is ook heel leergierig. Was ook 3 toen ze begon met het herkennen van de letters. Sinds een maandje begint ze zelfs al te lezen.
Ze benoemt zelf de letters en vormt er een woord van.
Wij hebben niks gestimuleerd, we doen het alleen als ze er zelf om vraagt.
En dat is vaak :eh: . Ik wil er binnenkort even met haar juf over praten hoe we dit het beste aan kunnen pakken, want we willen natuurlijk wel dat ze het goed aanleert.
Juul is ook een snelle…
Hij las afgelopen week het woord “kaashandel”… Daar ging mijn mond wel even van open staan. Ik wist dat hij woordjes kon lezen. Hij leest af en toe wat in die beginnende lees boekjes van bieb.
Hij maakte ook al heel vroeg puzzels, hij maakte met 2,5 puzzels van 50 stukjes kon alle kleuren en vormen.
Hij vind die puntjes puzzels van cijfer naar cijfer geweldig. Van 100 cijfers gaan hem nog goed af.
Ik heb hem altijd gelaten en ben nu erg blij dat hij het spelen met dingen voor zijn leeftijd, zoals de houten trein en de auto’s erg leuk vind.
Ik ben benieuwd hoe het op de basisschool met hem gaat. Ik heb hem nooit laten testen. Ik zie wel…
onze oudste 2 waren allebei wel lekker op tijd met letters ed bezig.
Onze 2e echter wel het meest. Toen hij nog geen 3 was herkende hij alle letters van het alfabet al. Daarna ging hij ook dingen ‘naschrijven’. Ruim voor hij naar school ging kwam hij met een tekening naar met toe. Dus ik: zal mama je naam er op schrijven?
Nee hoeft niet, heb ik zelf gedaan.
Dacht ik: tuurlijk, zullen wel wat krabbeltjes/ letters staan. Maar nee daar stond echt zijn 8 letterige voornaam leesbaar op papier.
Hij is nu net 5 en leest en schrijft grotendeels uit zichzelf op begin/half groep 3 niveau. Juf is inmiddels bij hem wel begonnen met ook actief wat begeleiden, want hij is ontzettend ermee bezig en wil meer meer meer. Gelukkig besteed juf juist ook aandacht aan de dingen die hij minder kan/minder leuk vind (zoals knippen ed, dat boeit hem niet zo… kleuren ed vind hij dan wel weer helemaal geweldig).
Het grote verschil tussen onze oudste en 2e is eigenlijk vooral dat onze oudste vroeg en dan ons antwoord aanhoorde en opsloeg, onze 2e doet het dus grotendeels zelf.
Hij heeft met lezen geen moeite met dubbelklanken, ‘rare’ lettercombi’s als ei, oe, ui etc. Hij leest nog niet snel, maar hij begrijpt wat hij leest en wel in 1 tempo.
Ik ben eigenlijk nog elke dag verbaasd als ik zie wat hij zichzelf aan het aanleren is. Het meest geweldige: hij gaat ons voorlezen :inlove:
Hij is ook bezig met schrijven en dat levert ook briljante dingen op, zoals het woord
ADLAAR = adelaar (want als je het uitspreekt is het A Duh laar )
Dat gaat dus nog deels fonetisch :lol:
hier niet lezen enzo, ik rem het door de tekens te benoemen met ander dingen. De M is de macdonnaldletter en de s de slangeletter. ZO ken ze er inmiddels een hele boel. Maar niet als de m is een mmm en de s is een sss. De J is van julianaam en de G is van…G… mijn naam dus, en de a is van papa zijn naam.
Ik kies hier voor omdat ik er tegenop zie al ze straks naar school moet en ze de letters al beheerst. Maar zodra ze zelf komt met de namen voor de letters en lezen zal ik haar daar wel gewoon in steuenn, maar ik wil haar eigenlijk verder niet erg stimuleren. Vind het erg moeilijk wat wijsheid is.
Hier schrijft ze al heeeel lang haar naam met diverse eigen kriebels die wel telkens hetzelfde zijn. Ook tekent ze nu de macdonnald letter en de slangenletter.
Tja, wat is wijsheid…
Op die manier deden wij het ook idd, bij onze dochter. Zij begon ook toen ze drie was, haar broer leerde toen ook net lezen dus op zich logisch.
Na een tijdje was de interesse opeens over en richtte ze zich weer meer op andere dingen, maar ze las wel vlot, ik denk zo rond haar 5e verjaardag dat ze begon met woordjes vormen van de losse letters die ze kende. Heel grappig om te zien hoe dat verschilt per kind, mijn knullen hadden dus echt moeite daar mee, die lazen dan bijv h-e-k en zagen dan niet dat dat hek wordt (zulke simpele woordjes wel, maar bij vier letters vaak al niet). Dus met hun echt zitten oefenen en zij kwam uit zichzelf met he, daar staat dit of dat.
hier ook hoor.
mijn meisje is bijna 3,5 maar wil alles wat grote broer leert en doet.
gisteren lag ze in bed en hoorden we haar tellen, ja tot 100 :shock:
we stimuleren het haar niet, maar helpen wel als ze echtmet vraagjes komt.
Onze oudste die heeft zichzelf de letters aangeleerd. Hij had met anderhalf zo’n dora computer gekregen. Niet om direct wat van te leren maar meer omdat hij ons dan met rust zou laten als wij ook achter de pc zaten. Met 3,5j kende hij alle letters en driekwart jaar later heeft hij zichzelf dan leren lezen. Hij is van december, dus hij hoefde gelukkig niet lang te kleuteren. Hij leest nu alles wat los en vast zit.
De middelste. wordt over een paar maanden 5, die is ook al heel lang met letters in de weer en wil nu leren lezen.
En de 1ste letter die de jongste, van 2,9j kende was de M van jawel hoor de Mc Donalds. Ondertussen kent hij ook al de S van zijn eigen naam.
Als ze erom vragen bieden we het aan en verder laat we het op zijn beloop.
Ik denk dat het tegenwoordig veel gebruikelijker is dan vroeger. Kinderen weten sowieso veel meer wanneer ze naar school gaan.
Hier kenden ze ook al veel letters, de jongste had er ook al echt veel interesse voor, de anderen minder.
Hier konden ze gewoon alle 3 met 5 jaar lezen, iets wat niet ongebruikelijk is bij ons op school. De kindjes die niet kunnen lezen als ze naar groep 3 gaan zijn op 1 hand te tellen. En dat zegt overigens ook niets over het IQ van een kind, hoewel veel mensen dat wel denken…
Dat zal per school ook wel erg verschillen. Op het reguliere onderwijs krijgen kleuters toch al veel meer aangeboden? Ik weet van een vriendin dat het zelfs een criterium is om door te mogen naar gr 3 dat ze het alfabet kennen. Hier beginnen ze daar pas na de kleuterklas mee, en dan heel rustig aan.
Mijn oudste (hoog IQ, grenzend aan/hoogbegaafd) kon overigens pas aan het einde van de eerste klas lezen, iets wat wij totaal niet verwacht hadden. Wat dat betreft zien wij hier duidelijk, onverwachte verschillen. Hij is duidelijk slimmer als zijn zusje, en toch las zij twee jaar eerder dan hij.
lune: Werk in een groep 2: bij ons o pschool is het een extra als ze minimaal 16 letters kennen bij overgang 2-3. Het is ook meer om te kijken wat blijft er al ‘hangen’ Kinderen die niks meer werken na al de aangeboden letters, is vaak niet verstandig om al door te doen naar groep drie, maar bij 10 letters gaan ze echt wel door, mits er natuurljk andere problemen zijn.
Lees net ook dora-computer… SOrry dat ik het zeg… maar ik vind die dingenz o waardeloos. Daarom ehb ik maar besloten neit meer achter de computer te gaan als onze peuter hier rondloopt, maar als ik mij verveel iets met haar te gaan doen of lekker te gaan lezen.
Bedoel dit niet rot ofzo, maar ik heb gewoon moeite met die dingen.
[quote="Lune
Mijn oudste (hoog IQ, grenzend aan/hoogbegaafd) kon overigens pas aan het einde van de eerste klas lezen, iets wat wij totaal niet verwacht hadden. Wat dat betreft zien wij hier duidelijk, onverwachte verschillen. Hij is duidelijk slimmer als zijn zusje, en toch las zij twee jaar eerder dan hij.[/quote]
Precies. Ik had een kind in de klas dat al lang kon lezen toen ze op school kwam. Ze las vaak klasgenootjes voor, en kon dat heel goed. Toch bleek ze verder maar matig mee te komen, ze heeft met moeite vmbo gedaan. Heeft nog een IQ test gehad zelfs, omdat ze dachten aan onderpresteren.
Het zegt dus inderdaad weinig over het IQ.
@konijn wrote:
Ik kies hier voor omdat ik er tegenop zie al ze straks naar school moet en ze de letters al beheerst. …
Wat is de reden dat je daar tegenop ziet, als ik vragen mag.
Stan is ook erg met letters bezig. Overal ziet hij letters zoals de S van Stan en schaap, de m van mama, de o van opa en oma, de p van papa… Als hij het woord pampers ziet, dan wijst hij de juiste letters aan en zegt de namen erbij en bij de p zegt hij… “allemaal papa-sen” :inlove: en bij een woord met meerdere m-en zegt hij… “allemaal mama-sen” …
Ik vind het zelf wel heel erg vroeg, maar ja… moet ik dan zeggen dat het niet mag? Ik laat hem en probeer wel zoveel mogelijk de kleine letters te laten lezen.
Wij lezen ook heel erg veel voor, misschien is dat ook een aanleiding voor hem om letters interessant te vinden? Weet niet of iemand daar herkenning in ziet?
Trouwens … wij hebben zo’n peutercomputertje gekregen van mijn zwager (van V-tech). En daar staan de gewone kleine letters op en ze spreken ook de juiste klanken uit. Ik zie hier nog niet zoveel kwaad in…
@NoortjeP wrote:
“allemaal papa-sen” :inlove:
lief :inlove:
Hier wordt thuis trouwens ook veel (voor)gelezen.
Inmiddels lezen de oudste (bijna 7, groep 3) en de 2e (net 5 groep 1) ons en de kleine mannetjes ook wel voor.
De oudste vraagt mij weleens of ik een was nog niet op wil hangen, dan kan papa dat 's avonds doen en kan hij papa voorlezen in die tijd :).
Wat ik bij de 2e wel ‘fijn’ vind in zijn lezen… hij snapt wel wat hij leest.
Het is niet alleen dat hij dus technisch kan lezen/ ziet wat er staat, maar hij begrijpt het wel ook en kan het terugvertellen.
Heb trouwens niet het idee dat hij er ook maar enigzins last van heeft (gehad) dat hij het hele alfabet kende toen hij naar school ging en begon met schrijven etc.
@mamaMarije wrote:
@NoortjeP wrote:“allemaal papa-sen” :inlove:
.
hier wordt het dan: heel veel macdonalds :lol: :lol: