Let op Frankrijk en Spanje gangers

Vanaf 1 juli is het verplicht om blaaspijpjes in je auto te hebben voor alcoholcontrole als je in Frankrijk bent. Dus ook op doorreis naar Spanje!



Ook moet de flitspalenwaarschuwing ( hoe omschrijf je dat?) van je Tomtom afgehaald zijn. Uitzetten mag dus niet, het moet echt van het apparaat verwijdert zijn!



Opvallend dat de ANWB hier niet voor waarschuwt, terwijl ze er wel van op de hoogte zijn.

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je niet met Tomtom mag reizen, dat je dan echt een fikse boete kunt krijgen… Maar mag dus wel met Tomtom alleen met die flitspaalmelding niet ?

Ik meen dat het in de Kampioen wel in heeft gestaan van die TomTom met flitsmeldingen. :think: Nu registreer ik zulke dingen iets minder goed iets met dementie maar ook omdat we niet op vakantie gaan. Maar ik ben wel op de hoogte van de regels. En het enige wat ik dus lees is de Kampioen en de KCK van de ANWB.

TomTom mag wel, flitsmeldingen (POIS = points of interest) mogen niet. Je mag ze geloof ik zelfs voor andere landen (Belgie en Nederland ed) laten staan als ze maar niet voor Spanje en Frankrijk erin staan. :wink:

Ik doelde meer op die blaaspijpjes. Daar wordt door de ANWB tot nu toe geen aandacht aan besteed.



Nu gaat die regel pas per 1 juli in en zullen de tot 1 november niet bekeuren, maar alleen waarschuwen. Nu is mijn frans redelijk en mijn spaans belabbert, maar ik heb niet zo’n zin in een discussie met de gendarmes.

In frankrijk zelf kun je de blaaspijpjes wel bij benzinestations kopen, maar daar zal wel een run op zijn meteen na de grens.



Wij zijn in al die jaren Frankrijk nog nooit aangehouden, maar je kan er donder op zeggen dat dat wel gaat gebeuren als ik die dingen niet in de auto heb liggen :lol:



Wat betreft die Tomtom. Volgens mij kun je op de site van tomtom de info afhalen die je nodig hebt.

Bron:Nederlandse Ambassade in Parijs.





U bevindt zich hier:Home Nieuws 2012 01 Frankrijk verbiedt flitspaalsignalering



Frankrijk verbiedt flitspaalsignalering



Nieuwsbericht | 9 januari 2012



GPS-waarschuwingssystemen van flitspalen zijn sinds 4 januari in Frankrijk verboden. Op het bezit, gebruik en vervoer van deze systemen staat een boete die kan oplopen tot € 1.500.



GPS-waarschuwingssystemen van flitspalen zijn sinds 4 januari in Frankrijk verboden. Op het bezit, gebruik en vervoer van deze systemen staat een boete die kan oplopen tot € 1.500.



Fabrikanten van GPS-systemen hebben in augustus samen met de overheid een protocol opgesteld die bepaalt dat waarschuwingssystemen niet meer de exacte plaats van flitspalen mogen aangeven, maar alleen mogen waarschuwen voor “gevaarlijke� zones. In deze zones kan een flitspaal zijn geïnstalleerd. De merken Coyote, Inforad, Avertinoo of Navirad hebben al maatregelen getroffen. Het updaten van deze systemen kan automatisch gebeuren via een internetverbinding. Ditzelfde geldt voor GPS-systemen die de plaats van flitspalen aangeven zoals Garmin en TomTom. Als de update nog niet is uitgevoerd dan moet de functie “flitspaalwaarschuwing� worden uitgezet. Geïntegreerde GPS-systemen zouden in een garage moeten worden bijgewerkt. De radarwaarschuwingsapplicaties op smartphones is weliswaar verboden, maar moeilijk op te sporen.



Bron: France Guide



Alcoholblaastest, verplicht voor alle bestuurders in Frankrijk

De regelgeving met betrekking tot de verplichte aanwezigheid vanaf 1 juli 2012 van een alcoholblaastest in voertuigen, heeft ook betrekking op buitenlandse voertuigen. Hiermee worden alle motorvoertuigen bedoeld, dus ook voertuigen als motoren, campers en vrachtwagens. Ook Nederlandse reizigers dienen zich te houden aan deze regelgeving. Om iedereen in de gelegenheid te stellen aan deze wet te kunnen voldoen, wordt pas na 1 november 2012 een boete opgelegd indien bij controle de test niet in het voertuig aanwezig is.



De alcoholblaastesten zijn in Frankrijk in alle grote warenhuizen en supermarkten voor een klein bedrag te koop. De blaastesten moeten voldoen aan het NF-keurmerk (Norm Française). Op http://www.alcoholcontrole.nl kunt u ook alcoholblaastesten kopen die het NF-keurmerk hebben.



Let op: het wordt verplicht om te allen tijde één alcoholblaastest bij u te hebben in het voertuig. Het wordt daarom aangeraden om twee testen bij u te hebben; wanneer u er één zult gebruiken, houdt u nog een test over voor in uw voertuig.



Verbod op signalering van snelheidscontroles op navigatiesystemen ook van toepassing voor de Nederlandse reiziger

Net als in een aantal andere Europese landen is het ook in Frankrijk verboden om gebruik te maken van apparatuur waarop de flitslocaties (snelheidscontroles) staan aangegeven. Dit geldt nu niet meer alleen voor de radardetectors maar ook voor navigatiesystemen die met GPS werken.



Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles. Slechts de als “gevaarlijk� aangeduide zones mogen worden weergegeven. Hiermee worden bijvoorbeeld gevaarlijke bochten, kruispunten of hellingen bedoeld, maar ook onder andere meldingen voor aangepaste snelheidslimieten (bijv. 70 km/uur in plaats van 90 km/uur). Het kan zijn dat flitspalen staan geïnstalleerd in gevarenzones, maar de exacte locaties worden niet langer weergegeven.



Nieuw uitgebrachte GPS systemen op de Europese markt geven de gevaarlijke zones reeds aan. Mensen die een nieuw navigatiesysteem aanschaffen worden in winkels geïnformeerd over deze aanpassing.



De fabrikant van het navigatiesysteem kan de gebruiker informeren hoe deze het apparaat kan updaten zodat de flitspaalsignaleringen in Frankrijk niet meer gemeld worden.

Sinds de nieuwe wetgeving van kracht is houden aanbieders als TomTom en Garmin zich bezig met updates voor reeds aangekochte apparatuur, zodat de toegestane gevaarlijke zones kunnen worden weergegeven en de apparatuur weer aan de Franse wet- en regelgeving voldoet.



Bestuurders die al over een GPS systeem beschikten waarop wordt gewaarschuwd voor mobiele en vaste meetapparatuur, wordt aangeraden contact op te nemen met de fabrikant. Tot het moment dat er een update wordt uitgebracht door de fabrikant, kunnen bestuurders de signalering van de snelheidscontroles indien mogelijk uitzetten. Na een update zullen de gevaarlijke zones worden weergegeven. Geïntegreerde GPS-systemen zouden in een garage moeten worden bijgewerkt.



Meer informatie

  • Franse Ambassade in Nederland: http://www.ambafrance-nl.org
  • ANWB: http://www.anwb.nl





    Overigens mag je officieel niet eens een GPS systeem in de auto hebben die met flitspaalwaarschuwing is uitgevoerd. Ook niet als hij uitstaat of zelfs in de bagage. :roll:



    Alcoholcontroletesten zijn in Nederland alleen in bulk (100 stuks) te verkrijgen. Ik meen dat de boete op het niet bij je hebben van testen (2 is verplicht) rond de 10 tot 15 euro is.

Op die website alcoholcontrole kan je ook per 2 stuks kopen via de particuliere verkoop zag ik net. Ze kosten 2,50 per stuk.



Aan de andere kant: hoe groot is de kans dat je wordt aangehouden voordat je ze in frankrijk goedkoper bij een tankstation of tabac kunt aanschaffen???