Let op drinkwater in Noord Holland!

Ik weet niet of iedereen het weet en of het al ergens staat, maar dit lijkt me niet onbelangrijk voor mensen in die omgeving vooral met kindjes:

Besmetting drinkwater omvangrijker

Uitgegeven: 15 mei 2007 17:04

Laatst gewijzigd: 15 mei 2007 18:31

HOOFDDORP - De besmetting van het drinkwater in Noord-Holland met de bacterie e-coli blijkt omvangrijker dan gedacht.

Het drinkwaterbedrijf PWN meldt dat het water niet alleen in Hoofddorp is besmet. Dat is mogelijk ook het geval in de gemeenten Aalsmeer, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn en Zandvoort.

PWN adviseert het water twee minuten te koken voor consumptie.

Onderzoek

Vrijdag werd bekend dat het drinkwater in Hoofddorp besmet was. Het onderzoek dat PWN dinsdag heeft uitgevoerd wijst uit dat het drinkwater bij het distributiestation in die gemeente besmet is. Dit station bedient ook de overige gemeenten. Wat daarvan de oorzaak is, is volgens het bedrijf onbekend.

Op dit moment vindt er een onderzoek plaats waaruit moet blijken hoe de bacterie in het drinkwater terecht is gekomen. Woensdag brengt het waterbedrijf verslag uit over het lopende onderzoek.

Riool

Volgens het waterbedrijf wijst de vondst van de bacterie erop dat het drinkwater in contact is gekomen met bijvoorbeeld rioolwater. “Dat zou niet moeten kunnen, want de leidingen naar de klanten toe vormen een gesloten systeem. Wij onderzoeken momenteel al onze in- en uitgaande leidingen.”

Als mensen de colibacterie binnen krijgen, kunnen maag- en darmklachten ontstaan. Het water moet worden gekookt om de bacterie onschadelijk te maken. Bij het douchen kan het water volgens het bedrijf gewoon worden gebruikt.

Verholpen

Volgens een woordvoerster van het PWN treft de besmetting 170.000 huishoudens in de regio Kennemerland. De besmetting die vorige week in een woonwijk in Hoofddorp opdook is inmiddels verholpen.

Verder is in Haarlem-Noord een besmetting met de enterococcen-bacterie vastgesteld. Het PWN spoelt de leidingen door om het water schoon te krijgen, aldus de woordvoerster.

© Novum/ANP

Haha, ik zet het net neer!! :lol: :lol:

:lol: Ik zie het…ach zal 1 vd 2 wel verwijderd worden :wink:

was daar gisteravond niet iets over op t.v.? dat de ene wel een briefje in de bus had gekregen en de buren weer niet?

woon gelukkig noorderlijker

vreemd dat het niet gelijk goed aangepakt is… als de ene bewoner wel een briefje krijgt en de ander niet is wel erg dom…

maar je moet idd goed oppassen…

Wij wonen dus in Hoofddorp en ouders in Haarlem en zowel mijn moeder als ik hebben al sinds vorige week last van deze klachten :wall: Ik hoorde het vandaag pas via vriendlief die het van t nieuws had :shock: Hier ook niets van de gemeente gehoord, heel fijn want Valentijn drinkt ook gewoon kraanwater, al heeft hij er gelukkig geen last van :pray:

Ik hoop dat het snel is opgelost, we hadden gelukkig nog pakken Bar le Duc staan uit de “flessentijd” van Valentijn :wink: Daar kan ik nu mooi limonade voor mezelf mee maken :stuck_out_tongue: En Valentijn zijn beker vullen uiteraard :inlove:

ik woon in uithoorn dus ook last van… nou, heb gelukkig nog lekkere pakken sapjes staan…

verder zie ik het wel…

haha, wij waren gister onderweg (ik, zusje en (schoon)moeders) belde mijn vriendinnetje. Zusje neemt op, en heel serieus, oh…oh… oh, jeetje… Kreeg er helemaal de kriebels van, haha… dacht al, code rood, er is iets heel ergs aan de hand…

Ik woon in het gebied zoals je kan zien…

En moet zó lachen om die run op het water in de supermarkten…ben er vanmorgen lachend voorbij gelopen…heb thuis de waterkoker aan gezet en het in een kan geschonken en iedere keer als ik er water uit gebruik doe ik gelijk de waterkoker aan en schenk ik de kan bij…opgelost toch!?

Dat gepiet paniek… :roll:

Tja paniek, paniek. Robbert is vanacht dus wel ziek geworden en heeft vandaag volgens mij wel een pak pampers er door heen gejaagd. Ik hoorde het pas bij het 6 uur journaal en Robbert had voor die tijd nog gewoon zijn aanmaak limonade gehad. Zelf drink ik nu ook het extra lang gekookte water, maar stiekem zou ik voor Robbert nu toch wel flessenwater willen hebben om daar de ors mee aan te maken, maar helaas ook ik greep mis in de supermarkt. Ik hoorde dat als je besmet bent het wel 5 dagen kan duren, ik hoop nog steeds dat hij gewoon last heeft van een buikgriepje, maar vind het wel erg toevallig.