leren samen spelen

Hallo,

Mijn oudste is bijna zeven jaar en de jongste bijna 2. meestal spelen ze goed samen maar mijn oudste kan er soms echt een probleem van maken dat haar jongere broertje het speelgoed neemt waar zij net mee aan het spelen is. Ik begrijp dat het frusterend is maar ik wil haar ook uitleggen dat ze nu eenmaal een broertje heeft en dat ze moeten leren overeenkomen. Ook weet ze dat ze binnen x aantal tijd er een zusje zal bijhebben die ook zal willen meespelen.Ik besef ook wel dat haar broer dikwijls een blok aan haar been is maar ja hij is er nu eenmaal.

Ik probeer dat duidelijk uit te leggen maar ik denk dat ze het niet (wil)begrijpen. Hoe pak ik dit het beste aan of hoe doen jullie dat?

Hier is altijd de regel geweest dat als je rustig wil spelen zonder lasteg te worden gevallen door de kleintjes dan moet je aan de grote tafel gaan zitten spelen. En als ze dan om die reden aan die grote tafel gingen zitten zorgde ik er ook voor dat ze daadwerkelijk niet lastig gevallen werden door de kleintjes. Want behalve samen spelen en rekening houden met je kleine broertjes en zusjes is het toch ook wel fijn dat je soms ook gewoon je eigen plan kunt trekken als kind.

Hier zit ik met helzelfde probleem. De oudste is 4 en de jongste 2 en samen spelen is hier helemaal niet aan de orde. Het lukt ze gewoon niet. De oudste wil alles op haar manier doen tot grote frustratie van de jongste.

Heeft iemand tips om ze te leren samen spelen?

Nou hier ook het geval hoor. De jongste dendert gewoon door het speelgoed heen en pakt het gewoon af. Interesseert hem echt niet. Ik zeg wel eens tegen de oudste, Manon dus dat ze ook boven mag spelen maar ja dat vind zij niet zo leuk en ik vind het ook wel ongezellig eigenlijk. Ik probeer dan maar weer tussenbeide te komen en kijken of ze allebei kunnen spelen met het speelgoed maar toch apart.