Hoe pak ik dat aan??
Lynn is erg ‘territoriaal’ naar haar broertje toe. Zodra hij iets pakt rent ze op hem af roept heel hard ‘mij’ of ‘nee’ en pakt het af of duwt hem weg of ze geeft hem een mep.
Ik zeg dan wel tegen haar dat ze lief moet zijn en samen spelen… maar ze heeft natuurlijk nog nooit geleerd om samen te spelen en te delen.
Hoe kan ik haar dat het beste leren zonder dat ze het gevoel heeft dat ze al ‘haar’ terrein verliest aan Quinten?
Het is deels de leeftijd, ze kunnen nu nog niet echt heel goed samen delen en zeg nu eerlijk, als je ergens heel blij mee bent, dan is het ook best moeilijk om toe te laten dat een ander het gebruikt
Wat hier wel werkt is uitleggen/praten en alternatieven bieden.
Zo van, Goh Peter, als Aniek niet met jou auto mag, mag ze dan wat anders? Kun jij dan wat voor haar uitzoeken?
En we hebben ook een voor elk echt eigen speelgoed, dat HOEVEN ze ook echt niet te delen. Het voordeel is dat ze dan af en toe ook echt aan hun bezitsdrang mogen toegeven en je kunt het gebruiken om het begrip delen duidelijk te maken want soms pakt Peter bijvoorbeeld toch Aniek haar mobiele telefoon (roze van hello kitty) omdat die mooi is en geluidjes maakt (hij heeft een zwarte met spiderman, maar de batterijen zijn leeg) en dan zegt Aniek dat ze hem terug wil, wil hij hem niet geven. Dan zeg ik dus dat zij dan maar een auto moet pakken die hij normaal niet hoeft te delen.
Dat wil hij dan ook niet en dan is hem dus duidelijk dat hij die telefoon terug moet geven.
Dat werkt hier tot op heden best heel goed.
Zo heeft Aniek stiften en Peter potloden omdat hij alleen maar knoeit.
Daar ben ik strikt in, maar dan wil Peter zijn potloden ook niet delen en dat hoeft dan ook niet.
Nou is je kleine man nog klein, maar ook dan kun je natuurlijk al aan je dochter zelf vragen of ze dan iets wil kiezen waarmee hij wel mag spelen.
En anderzijds kun je natuurlijk ook sommige speeltjes echt van haar laten zijn en die weghouden van je kleine man.
Naarmate ze ouder word, word het wel duidelijker hoor. Aniek kan het al beter als Peter (die is maar een paar maand ouder dan jou meis)
Hier kunnen ze ook niet samen delen ookal hebben ze dezelfde leeftijd. En ze hoeven van mij ook niet altijd alles te delen. Er is bepaald speelgoed dat echt van hun is en als de ander er mee vandoor gaat moeten ze het ook echt altijd teruggeven.
Het komt vanzelf wel, het ziet er idd vervelend uit naar je jongste toe, maar samen delen komt op deze leeftijd nog niet echt voor in hun woordenboek.
Als hier een vriendin op bezoek is met haar dochter, die 7 maanden jonger is dan Amy, dan knokken de meiden soms wat af. Meestal laten we ze het samen uitzoeken, maar ik kan me voorstellen dat jij dat niet (meer) doet, want jij hebt het immers dagelijks en ik alleen bij bezoek.
Als er geduwt gaat worden, grijpen we wel ini, of we zeggen tegen Amy (die de grootste kattekop is) dat ze dan wat anders moet geven aan het meisje om mee te spelen en dat doet ze dan ook vaak :thumbup: