Leren opruimen

Vanaf wanneer ongeveer kan je een peutertje leren (een beetje) opruimen?



Ons oudste ventje kan er echt een verschrikkelijke puinzooi van maken in huis!!

Hij heeft een speelhoek, maar sjouwt graag van alles mee de kamer in. Op zich vind ik dat niet eens zo erg, maar hij smijt alles door de kamer, en laat alles slingeren (redelijk normaal voor een peuter denk ik ;)) zodat het de hele dag door rommelig in huis is.



Ik probeer wel eens om samen met hem op te ruimen.

Dan stopt hij 2 blokjes terug in de bak… en ik de rest… en voor ik me omgedraaid heb… heeft ie die hele bak alweer omgekieperd… :roll:

Dus nu doe ik het meestal snel zelf als ie in bed ligt.



Maar hij moet het toch wel t.z.t. gaan leren.



Vanaf welke leeftijd zijn jullie daarmee begonnen?

Riley doet het al, ik geef hem een opdracht geef duidelijk aan wat er moet gebeuren, waar het heen moet.

Indy ruimt al op sinds haar 1e jaar :shifty: heb het haar gelijk geleerd om eind van de dag de speelgoed weer in de bakken te doen.

Nu doet ze het zonder problemen samen met dr zus :thumbup:

Ik laat C. ook al maanden opruimen :oops:

Natuurlijk ruimt ze nog niet alles alleen op, maar ze begrijpt zeker wat de bedoeling is.

Gooit blokjes in de bak, brengt boekjes terug naar waar het moet, maar helpt ook boodschappen opruimen en gooit dingen in de vuilnisbak op verzoek etc. Zo spelenderwijs vindt ze het ook gewoon leuk om te doen.

denk persoonlijk dat het aan je kind ligt. ALs ze een chaotisch karakter hebben zullen ze niet kunnen opruimen. Ik doe het hier samen met juul. Immers… speel zelf ook nog wel eens mee, dus moet ik ook opruimen. Heb geen zin in strijd rond opruimen en zo blijft het gezellig.



Hubbie denkt daar soms anders over, die vind dat ze alles zelf op moet ruimen. Ach… zoveel zooi heeft ze vaak niet, omdat ze het ene opruimt als ze het volgende pakt.

Hier wordt er door nummer 3 ook al heel lang mee opgeruimd.

Hij is nu bijna 2,5 maar helpt zeker het afgelopen jaar al wel mee.



Ene kant scheelt het misschien dat hij de grote broers bezig ziet, maar onze oudste was ook op die leeftijd al wel flink van het opruimen. Onze 2e niet zo… en nog steeds niet helaas.



Hier is het idd over het algemeen ook iets opruimen voor je iets nieuws pakt, maar soms worden dingen gewoon gecombineerd… dus de duplo wordt gebouwd over de houten treinbaan heen en dan heb je natuurlijk ook auto’s nodig, want in het echt rijdt er ook niet alleen maar een trein etc etc, dus soms is alles uit de kasten…



Dan help ik vaak even mee, maar zij doen dan wel het meeste met elkaar.

Nummer 3 moet ik dan sowieso wel even helpen, want die krijgt de bak nooit weer in de kast als het om duplo of treinbaan gaat :lol:

Mijn zoontje kan al heel goed zelf opruimen.

Als alles is uitgehaald en ik wil weg gaan of hij moet naar bed dan gaan we eerst alles opruimen.

De ene keer help ik de andere keer ben ik nog met wat anders bezig en ruimt hij het op.



Soms gaat dat heel goed(vooral als hij het leuk vind waar we heen gaan)

en de andere keer ruimt hij 2 dingen op en laat de rest liggen.

Soms weigert hij ook tjah echte peuter natuurlijk.



Maar hij kan toch al een tijdje zelf opruimen.Op de KDV moeten ze ook helpen opruimen.

samen opruimen en dan een liedje erbij zingen.



doen we op het kdv ook, dit is gezellig en dan gaan ze het leuk vinden.



wij gaan opruimen

wij gaan opruimen



help je mee

help je mee



we doen dat allemaal samen

we doen dat allemaal samen



help maar mee

help maar mee



op de melodie van smakelijk eten.

en deze gebruik ik ook altijd voor het tanden poetsen

Hier vanaf dat hij een jaar is ofzo, denk ik. Al zo vroeg mogelijk in ieder geval. Maar wel op zijn niveau. toen hij een jaar was maakten we er samen een feestje van, samen op onze knieeen door de kamer blokjes zoeken. hoe ouder hij werd hoe meer opdrachten ik hem heb gegeven.

Nu hij 2 is kan ik zeggen:’ Je moet even alle duplo in de mand doen.

En dan zoekt hij door de hele kamer zijn duplo en ruimt het zelf op. Af en toe doen we het nog samen als hij echt een geen-zin bui heeft, maar in principe kan hij het nu zelf.

Het is nog wel te moeilijk om opdrachtn op te volgen als:’ Doe de duplo in de mand, je kleurtjes in de doos en de blokjes in die mand.’ Dat is gewoon teveel. Maar 1 voor 1 gaat prima.

al heel snel!

Ik ben er eigenlijk gelijk mee begonnen spelenderwijs toen hij begon te kruipen.

En het is al sinds een hele tijd zo dat als ik vraag of hij wil opruimen, hij dat ook netjes doet.

Geef hem wel aanwijzingen zo als: L. wil jij voor mama alle blokjes in de bak doen? en dan doet hij dat.



Ik werk zelf op een baby/dreumes groep en daar kennen ze ook allemaal vanaf ongev 1 jaar opruimen zelfs de kruipers, zo schattig :inlove:

Wij hebben de stelregel dat je met 1 ding tegelijk kan spelen, wil je iets nieuws dan eerst opruimen. Werkt prim ook bij peuters van 2

Ben begonnen ergens rond 1 jaar. I.p.v. opruimen eerst aanleren dat ze niet de hele kist leeg mogen trekken. Trekken ze hem wel helemaal leeg en hebben ze eindelijk wat ze zochten,dan moet eerst de rest terug (samen).

Bij Jo sloeg het goed aan (later bleek dat hij een neurotisch type is, alles netjes). Bij Eli kost het nog steeds moeite. Die raakt snel afgeleid,maar helpt op zijn manier goed mee als ik hem een gerichte opdracht geef.

Jo verzint het zelf.



Nu hebben ze beide al vanaf dat het kon meegeholpen in het ‘huishouden’ en bij klusjes. Gewoon om even afgeleid te zijn,zodat ik ook aan ruimen en soppen toekwam. Als ik dan de ramen deed bijvoorbeeld,mochten zij vast het andere raam inzepen e.d.

Nu nog steeds helpen ze graag mee. Het liefst in de tuin. Het zijn gewoon leuke,gezellige momenten. Het opruimen van speelgoed en kamer opruimen is dan heel normaal.



Sowieso als ze met 1 ding klaar zijn,dan moet dat eerst opgeruimd,voordat ze de volgende ton aanpakken.



Ik denk vanaf 1,5 kan je spelenderwijs beginnen. Vanaf 2 is een prima leeftijd het door te zetten.

Hier vanaf 2 jaar. Als ik nu zeg dat Lars op gaat ruimen dan doet hij zijn duplo & zijn Thomas de treinen in de daarvoor bestemde bakken. Met de overige “zooi” (ja, kan het niet anders omschrijven :lol: ) help ik hem en moet ik hem ook wel meer aansporen. Kost wel even tijd, maar samen opruimen kan ook heel leuk zijn!