leren met geld om te gaan...

hoe hebben julllie je kind dat geleerd?



Luna is 6 zit in groep 3 is nu met schoolreisje weg en mocht dus geld meenemen :shifty: en dan loop je dus even tegen het feit aan dat ze zich nooit voor geld heeft geintresseerd en totaal nog niet begrijpt hoe dat werkt… :oops:



vorige week ofzo ook liepen we naar de winkel en ik moest naar de groenteboer dus ik zeg oh ik moet dan eerst even geld halen want bij de groenteboer kan je niet pinnen

Luna krijg je dat zo gratis uit de muur

ik was het maar waar :lol:

dus gevraagd aan haar of ze wist hoe dat ging met geld hoe we daar aan kwamen

zij ja je moet naar de winkel en dan iets halen en zorgen dat ze in de winkel heel veel geld terug geven zodat je steeds meer krijgt



zij is dus in de veronderstelling dat als je met 1 muntje betaalt en je krijgt er 3 terug dat je meer geld hebt



heb d’r toen uitgelegd dat d’r vader werkt en dat er mensen zijn die daar geld voor geven en als wij geld uitgeven in de winkel dat wij dan minder geld hebben al kunnen het meer muntjes zijn





maar toen vanmorgen heb ik haar 5 euro meegegeven voor schoolreisje

een munt van 2

een munt van 1

2 muntjes van 50

4 muntjes van 20

en 2 van 10



en zij dacht dat ze ik weet niet hoeveel geld had :shifty: toen heb ik even een snelcursus geld gegeven welke muntjes wat was (dus die 2 van 50 hetzelfde zijn als die van 1 enzo)

toen heb ik het kleine geld weggepakt en gezegt als jij nou straks iets ga kopen en het kost 1.30 wat geef je dan?

ze had die van 2 en 1

zij zoveel heb ik niet :frowning:

uitgelegd dat die van 2 goed was en toen 50 en 20 cent terug gegeven zij helemaal blij van 1 munt ging ze naar 2 muntjes :doh:



ik hoop maar dat ze vriendelijk genoeg zijn in dat park en geen misbruik maken ervan en dat de moeder die meeloopt er ook een beetje oplet :pray: :pray:



maar hoe ga ik dit aanpakken dat zij besef gaat krijgen van geld? (wij doen alles ongeveer met de pinpas als de glazenwasser voor de deur staat staan wij meestal van oeps… je bent geweest we hebben geen geld in huis :oops: )

zijn er spellen ofzo die erbij kunnen helpen en zijn die ook realistisch genoeg?

hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ik vind 5 euro om mee te nemen op schoolreisje groep 3 best veel. Maar als dat de richtlijnen van school zijn dan is dat natuurlijk okee.



Daarnaast vind ik het niet gek dat een kind van 6 nog niet zo veel van geld weet. Misschien is het bij jou een beetje weinig met de voorbeelden die je geeft maar rekenen met geld hoeft toch nog helemaal niet in groep 3?

Wij laten de kinderen soms dingen betalen. Ijsjes, bakker, bloemen ed. Niet van hun eigen geld :wink: En van hun zakgeld kopen ze wel eens iets.

We doen ook wel eens spelletjes met geld. Mijn potje kleingeld op de kop en dan een afgesproken bedrag bij elkaar zoeken. Op verschillende manieren.

je kan al met zakgeld beginnen

hier kreeg jan het in 2 delen

en voor op de spaarreking

en wat hij uit mocht geven

hij noemde het altijd zijn spaarpot en shoppot

aangeven in de winkel dat iets koopt omdat het minder kost

en toch iets vaker contant geld in huis hebben, zodat je haar eens kan laten betalen in de winkel



verder is er het zakgeldspel

doel is sparen voor voor een fiets

maar onderhand kan het gebeuren dat je moet betalen omdat je een bal door het raam hebt geschopt, kan je dus minder sparen

en je moet bij alle 4 winkels iets kopen

Hier liepen we deels tegen hetzelfde aan, maar toen we van de week uitgebreid uitleg wilde geven bleek dat ze op school al wel rekensommen met geld maken.

Het enige wat we dus nog moesten uitleggen was dat 100 centen in 1 euro gaan, dus 100 klinkt meer maar het is hetzelfde.

Ik zou op school ook eens vragen want het is dus wel in de lesmethode in te passen, doen ze hier ook.



Verder inderdaad werkeln met zakgeld, vaak winkeltje spelen, spelletjes zoals levensweg (werkt met grotere bedragen maar ze leren er veel van kwa geld) en dat soort dingen.

hier zijn we met 6 jaar begonnen met zakgeld.



1 euro in de week. 50 cent voor de lange doelen spaarpot (een groter spaardoel… de oudste 2 hebben daar inmiddels allebei een ds van gekocht, maar daar stopten ze ook verdiensten van koninginnedag in, geld dat ze kregen voor hun rapport, ze hadden ieder voor een euro helpen de auto wassen etc etc) en 50 cent mogen ze kiezen of die in de kleine doelen spaarpot gaat (voor dus de kleinere dingen… knikkers, boekje of andere kleine prullaria die ze echt heeeeel erg graag willen hebben) of ook voor het grote doel ingezet gaat worden (tot ze de ds hadden ging het vaak daar in, nu splitsen ze het echt, maar van het kleine doelen gebeuren hebben ze nog weinig gekocht).



Onze oudste wordt bijna 8 en zal straks iets meer gaan krijgen… nog even kijken/ nadenken hoeveel dat gaat worden.



Beide heren (bijna 8 en net 6) weten inmiddels aardig hoe het werkt… dat papa geld verdient en dat dat genoeg is, maar dat voor we er leuke dingen mee kunnen doen het huis van betaald moet worden, dat we ook betalen voor het water uit de kraan (dus niet laten stromen :wink: ) dat stroom ook geld kost (dus geen licht laten branden :angel: ), dat de boodschappen geld kosten etc.



Dat als wij pinnen bij de winkel dat dat zeg maar onze ‘kleine doelen spaarpot’ is waar het geld uit komt.

En dat wij ook een spaarrekening hebben waar wij voor langere termijn geld op sparen, voor bijv. vorig jaar een nieuwe vriezer.



Ik pin overigens bewust maandelijks een deel contant en betaal daar dus ook in winkels mee. Als zij mee gaan dan betalen zij vaak.

Ook met de 3e doe ik dat nu al… kijk daar staat een? 2! nou en op dit muntje staat? ook een 2! nou dan kan je dat daarmee betalen, ga maar naar de kassa en regel het maar :lol: .



De oudste rekent inmiddels al zelf vantevoren uit of hij geld terug moet krijgen of niet.



Hier in groep 3 rekenen ze trouwens ook al met geld, doen ze dat bij jullie niet?

Want ook nummer 2 kan steeds beter op voorhand bepalen welke munten hij dan het makkelijkste kan geven en wat hij nog terug moet krijgen. Nog wel een beetje op de vingers rekenen soms, geld blijft toch anders dan gewoon rekenen, maar het lukt vaak wel.

hier gaatdat al een hele tijd gewoon spelenderwijs. Inderdaad zelf laten betalen in winkels. Dan komt inderdaad vrij snel het principe aan bod dat meer muntjes niet per se meer geld hoeft te betekenen.

En hoe dat werkt met de bank heb ik ook gewoon uitgelegd toen voor het eerst die vraag kwam die luna ook stelde.



ik vind dit echt van die dingen die je je kind niet leert door er eens goed voor te gaan zitten, maar door ze gewoon te betrekken bij het dagelijkse leven. Daar leren ze heel veel van.

@fiep klophout wrote:

hier gaatdat al een hele tijd gewoon spelenderwijs. Inderdaad zelf laten betalen in winkels. Dan komt inderdaad vrij snel het principe aan bod dat meer muntjes niet per se meer geld hoeft te betekenen.

En hoe dat werkt met de bank heb ik ook gewoon uitgelegd toen voor het eerst die vraag kwam die luna ook stelde.



ik vind dit echt van die dingen die je je kind niet leert door er eens goed voor te gaan zitten, maar door ze gewoon te betrekken bij het dagelijkse leven. Daar leren ze heel veel van.




Zo gaat het hier ook hoor. En K weet dat wij werken om centjes te verdienen. Ze heeft nog geen besef van waarde maar ik laat haar af en toe wel wat betalen met geld zo leren ze het het beste denk ik.

wij zijn in groep 3 begonnen met zakgeld.



ook heeft Milan het zakgeldspel gekregen! echt een superleuk spel en je leert ook meer over geld en het ermee omgaan!

@fiep klophout wrote:

hier gaatdat al een hele tijd gewoon spelenderwijs. Inderdaad zelf laten betalen in winkels. Dan komt inderdaad vrij snel het principe aan bod dat meer muntjes niet per se meer geld hoeft te betekenen.

En hoe dat werkt met de bank heb ik ook gewoon uitgelegd toen voor het eerst die vraag kwam die luna ook stelde.



ik vind dit echt van die dingen die je je kind niet leert door er eens goed voor te gaan zitten, maar door ze gewoon te betrekken bij het dagelijkse leven. Daar leren ze heel veel van.






hier hetzelfde :slight_smile:

@Mam van 2 wrote:

@fiep klophout wrote:
hier gaatdat al een hele tijd gewoon spelenderwijs. Inderdaad zelf laten betalen in winkels. Dan komt inderdaad vrij snel het principe aan bod dat meer muntjes niet per se meer geld hoeft te betekenen.

En hoe dat werkt met de bank heb ik ook gewoon uitgelegd toen voor het eerst die vraag kwam die luna ook stelde.



ik vind dit echt van die dingen die je je kind niet leert door er eens goed voor te gaan zitten, maar door ze gewoon te betrekken bij het dagelijkse leven. Daar leren ze heel veel van.






hier hetzelfde :slight_smile:




Hier ook…

Anne krijgt vanaf haar 6e op zondag zakgeld. 2 * 50 cent. 1 Gaat daarvan in de ‘uitgeefspaarpot’ 1 in haar ‘niet uitgeefspaarpot’.



Met het geld in de uitgeefspaarpot mag ze kopen wat ze wilt (onder voorbehoud, en geen snoepgoed ed), van haar niet uitgeefspaarpot moet ze sparen voor dingen die niet voor de hand liggen…bv als ze al genoeg kleren heeft en ze wilt perse dat 1e shirt dat ze gezien heeft dan kan ze dat daarvan betalen, of doorsparen voor grote dingen.



Wij zijn al heel vroeg begonnen met uitleg over geld, sparen, salaris, bank etc. Laatst is ze helemaal zelf naar de supermarkt gelopen voor de eerste keer. Ze wilde heel graag zelf champignons bakken en is ze dus zelf gaan kopen in de winkel. Ze had het keurig gedaan, moest 95 cent betalen, heeft 2 keer 50 cent gegeven en heel stoer 5 cent terug gekregen incl kassabon.



Heel veel bij betrekken is ons motto. Anne begrijpt al aardig goed wat duur is of goedkoop en bij dingen die ze twijfelt vraagt ze het…zoals prijzen van huizen lijken heel duur en 10cent voor 1 blaadje wit print papier klinkt goedkoop (maar is het niet)…

ok vaker pinnen dus :smiley: en Luna vaker laten afrekenen :thumbup:



zakgeld is ook een goed idee :thumbup: