Geen idee meer hoe dat met de oudste ging :oops: maar ik word gek van Lev zijn schrijf- en leesdrang.
Hij is de hele dag met pen en papier in de weer; schrijft kleine woordjes (aap, lol, pop, papa, top, sop, pap) en wil continu weten hoe je iets schrijft of hoe je iets kunt lezen.
Nu weet ik nog wel dat je het beste de aa-p zo kunt aanleren, maar verder kom ik niet.
Maandag gaat hij naar school en ik hoop dat hij zich daar een beetje kan richten op wat andere dingen, want ik ken hem langer dan vandaag en hij wordt vast boos omdat hij niet meteen leert lezen daar :?
Hoe kan ik hem het beste helpen? Zijn er ook leuke materialen die ik kan gebruiken (nog een pluspunt, als hij met lezen en schrijven bezig is zit hij eindelijk heerlijk geconcentreerd aan tafel )
De bibliotheek heeft hele leuke ‘kleutersamenvoorleesboekjes’ en uitgeverij zwijsen heeft ook hele leuke materialen http://www.zwijsen.nl/
Mijn dochtertje van 5 is ook constant bezig met schrijven en rekenen. Ik heb vorig jaar een jaar stage gelopen in groep 3.Weet niet welke methode ze gebruiken bij hem op school,meest gangbare is Veilig Leren Lezen,hier is ook een site van.Mss dat je daar wat aan hebt.
Allebei mijn dochters hadden die drang naar lezen en schrijven ook al heel jong. De oudste heeft zichzelf leren lezen met boekjes uit de bibliotheek. De jongste zit op een andere school en daar hebben ze het in groep 1 al opgepakt. Ze heeft in groep 2 leren lezen en schrijven. Wel op een heel ander tempo dan in groep 3. Maar voldoende om aan te vullen op wat ze zelf graag wil en waar ze aan toe was. Ze leest nu met heel veel plezier simpele boekjes.
Juul leest boekjes op avi 1 niveau. Hij wilde ook heel graag leren schrijven, maar omdat hij ontzettend faalangst heeft durfde hij op een gegeven moment niet meer te schrijven want zijn geschreven letters zagen er niet het zelfde uit als mijn letters… :? Ik heb voor Juul een koffertje gekocht met kaarten erin en letters, zo kan hij met die letters het woord maken dat bij het plaatje hoort.
Het schrijven komt wel, en ik heb liever dat ze hem dat op school leren. Zo leert hij het meteen goed…
Het is wat met die juli 2007 kids… Lev is er ook al vroeg bij…
Hier op school hebben ze bijvoorbeeld een woordjesschrift. Het kind geeft aan welk woord het wil schrijven. Juf schrijft dat dan voor en het kind schrijft het 4 keer na en maakt er daarna een tekening bij. Klinkt vreselijk schools, maar de meeste kinderen van 4 of 5 hebben daar echt lol in.
Je hebt ook dozen met magneetletters. Hiermee kunnen ze woordjes “leggen”.
En wat al genoemd is, de samen lees boekjes uit de bieb :thumbup:
Gelukkig is er tegenwoordig best veel aandacht voor kinderen die hierom vragen. Je ziet ook dat er steeds meer kinderen zijn die het willen., en ook op steeds jongere leeftijd.
Bij de hema heb je leuke pakketjes met letter-stempels en ook bakken met letter-stickers. Zo kan hij spelenderwijs bezig zijn met letters en woorden
@hanneke wrote:
Hier op school hebben ze bijvoorbeeld een woordjesschrift. Het kind geeft aan welk woord het wil schrijven. Juf schrijft dat dan voor en het kind schrijft het 4 keer na en maakt er daarna een tekening bij. Klinkt vreselijk schools, maar de meeste kinderen van 4 of 5 hebben daar echt lol in.
.
Wat een super leuke methode
Anne begon er op de peuterspeelzaal al mee. Ik ben toen naar de basisschool gegaan waar ze naartoe zou gaan als ze 4 was en daar hebben ze me uitgelegd dat ik haar ‘kleine’ letters en dus geen hoofdletters kon aanleren. Nu zit Anne eindelijk in groep 3 en zit bij veilig leren lezen in Raket/zon, dus ze schiet vooruit en dat hadden we wel verwacht.
Woordjes voorschrijven en naschrijven doen we hier ook, vooral als ze te lang of te moeilijk zijn. Anne heeft ook letters om zelf thuis woorden mee te leggen en nog meer van dat spul.
O ja, en de letters uitspreken als korte klanken, dus de A spreek je niet uit als AAAAA, maar echt als a…de aa is wel aaaa, de o spreek je uit zoals je m in bos uitspreekt en de oo zoals boos. De b ook als b, en niet als beee. Hoop dat je t zo een beetje begrijpt
ja, dat met de uitspraak snap ik, ik heb al een kind op school
Dus kleine letters?
Ik sprak vanmorgen een directeur van een basisschool hier en die gaat wat werkbladen kopiëren om blokletters mee te leren, want dat zijn vooral bij de kleuters de eerste letters die ze overal zien.
Volgens haar dan.
Eerst maar eens gewoon kijken hoe hij het trekt om naar school te gaan, is al spannend genoeg.
Maar bedankt voor de tips, ik wil ook even op zoek naar de woordklapper van Zwijssen. Lijkt me echt iets voor hem.
Hema heeft ook leuke werkboekjes voor jonge kinderen, en een soort kaartspel met letters, hier ook gebruikt. Heel ‘simpel’ en laagdrempelig, echt een aanrader. :thumbup:
Is miniloco misschien ook wat voor hem?
Saar heeft van school een letterdoos gekregen. Is ook een enorm succes hier. Misschien staan die wel op MP? En verder inderdaad naschrijven. Zij vroeg hoe je een woord moest schrijven en dat deed ik dan en dan ging zij het nadoen.