Leren lezen/schrijven

Ik heb onderstaande ook al bij groep 3/4 gezet, maar daar wordt volgens mij niet zo veel gelezen, dus ook maar ff hier (als het niet mag dan hoor ik het wel)



Tigo zit nu in groep 2 maar hij is momenteel erg bezig met lezen en schrijven… Het gaat hem best goed af en kan al wat aardig wat simpele woorden lezen en schrijven. Maar nu wil hij leren schrijven zoals ze in groep 3 doen… Aanelkaar letters :-S… En nu weet ik toch niet meer hoe dat gaat

Heb me suf gezocht op het internet voor een voorbeeld alfabet aan elkaar letters maar kan nergens iets vinden.

En als hij dan toch wil leren schrijven is het wel het slimste om hem de aan elkaar methode te “leren”, want dat is wat ze in groep 3 gaan doen…

Maar ik kan dus nergens voorbeelden vinden…



Kan iemand mij helpen? Waar staat het online, of misschien heeft iemand dat thuis die het aan mij kan mailen???

bedoel je dit?



Pas daar wel mee op, want het schrijfschrift is niet iets wat ze meestal direct doen als ze in groep 3 komen, maar later in groep 3, aangezien het geen leesletters zijn die in de boeken staan, die ze nodig hebben om te gaan leren lezen. Je kan dan beter de gewone letters leren. Kinderen kunnen dan de letters (schrijfletters en leesletters) doorelkaar gaan halen en moeilijkheden met lezen krijgen. Daarbij zit er verschil in de verschillende methodes van een school. Dan moet hij het weer veranderen als hij in groep 3 zit. Bovenstaande voorbeeld is namelijk niet bij ons op school, maar misschien wel bij iemand anders. Motorisch zijn kinderen er vaak ook nog niet aan toe. De hersenen kunnen de kruisingen over de middellijnen vaak nog niet goed maken. Ik heb een (vroege) leerling in de klas (5 jaar) en die heeft daar (evenals de andere jonge kinderen) echt nog heel veel moeite mee. Ik zou dus vooral iets anders gaan oefenen. Hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik dit schrijf. (ben lerares groep 3 :oops: )



Wel fijn dat hij zo gemotiveerd is!!

in groep 3 word er meestal ook eerst los geschreven…mischien kun je beter wachten zodat hij niet straks ineens weer een pasje terug moet doen.

Dat kaartje is precies wat ik bedoel… Thanx



Geeft niet hoor diddle, ik snap het wel uit juffen oogpunt.

Maar hij wil het zo graag en ik zie er eerlijk gezegd niet zo veel kwaad in…

Klopt trouwens wel hoor dat tigo er motorisch nog niet aan toe is, hij loopt zelfs wat achter in zijn fijne motoriek…

Maar ja… moet ik zn enthousiastme dan gaan temperen. Ik vind het wel leuk eigenlijk dat hij er zo enthousiast over is…

Mischien kun je dan aan de juf/meester van groep 3 vragen of hij alvast wat oefeningetjes mag hebben?

of mischien hebben ze in groep 2 wat extra materiaal voor hem.

Ik snap best dat je kind het graag wil, maar besef wel dat: (en dan zal deze juf weer vakantie gaan houden :wink: )


  • hij moeite kan graag krijgen met het leren lezen, doordat leesletters en schrijfletters niet op elkaar lijken en voor verwarring kunnen zorgen
  • je hem motorisch overvraagt, wat problemen op kan leveren
  • hij het op de verkeerde schrijfwijze aangeleerd kan krijgen
  • hij misschien andere schrijfletters op school krijgt als bovenstaande
  • er niet voor niets een reden is dat de schrijfletters pas later in groep 3 aangeleerd worden


  • en misschien totaal onbelangrijk…maar juffen vaak niet zo heel erg blij zijn met eigen onderwijzers thuis. En daarmee bedoel ik absoluut niet gemotiveerde ouders die hun kind willen helpen en steunen waar mogelijk.



    Ik persoonlijk zou wel even nadenken met zoveel nadelen tegen weinig voordelen. :oops:

@Frank@ wrote:

Klopt trouwens wel hoor dat tigo er motorisch nog niet aan toe is, hij loopt zelfs wat achter in zijn fijne motoriek…

Maar ja… moet ik zn enthousiastme dan gaan temperen. Ik vind het wel leuk eigenlijk dat hij er zo enthousiast over is…




Wat je dan beter kan doen is schrijfpatronen gaan oefenen. In elke boekhandel zijn daar boekjes voor te krijgen. Of google eens op schrijfpatronen, dan vind je tal van werkbladen die je kan uitprinten. Dat zijn de voorlopers op schrijfletters.

Dan ken je mijn tigo niet. Die wil geen patronen die wil LETTERS :smiley: :smiley: :smiley:



Maar ik snap jou wel hoor diddle…

En ik ga hem echt geen lesgeven ofzo maar laat hem er een beetje mee stoeien.



Ik ben geen juf maar een mama :wink:

Het is leuk dat hij zo enthousiast is maar ik zou er inderdaad mee oppassen.



Als hij namelijk in groep het idee heeft: ‘oh dit weet ik al’, zijn kinderen vaak geneigd minder op te letten of ze gaan zich vervelen in groep 3. En dan missen ze juist belangrijke dingen die ze nog niet wisten. En dan is er kans op achterlopen. Ik ken meerder mensen in het basisonderwijs en dit zijn de dingen (problemen) waar ik ze wel eens over hoor.



En inderdaad word er in groep 3 eerst los geschreven.



Succes ermee.

Misschien eens praten met zijn juf van groep 2, of er iets voor hem gezocht kan worden op dat gebied, maar wel dusdanig dat het zijn verdere ontwikkeling niet schaad?



Mijn oudste heeft hetzelfde namelijk, maar dan met rekenen. Hij zit ook in groep 2. Hij wil dolgraag sommetjes maken. Zijn juf pikte dat op omdat hij tijdens speeltijd vaak met zijn ziel onder zijn arm liep, en hij is nu in de klas bezig met eenvoudige rekenopdrachten. Zo heeft hij een nieuwe uitdaging, maar niet dusdanig dat hij dingen aanleert die hij straks in groep 3 weer af moet leren…

verschilt echt op scholen dat los en schrijfletters!!



ik was op een school daar leerden ze de leesletters, en gelijk de schrijfletter om te schrijven! daar schreven ze dus met de schrijfletters… die aanelkaarschrijfdingesen!



volgens mij kan je gerust lekker letters schrijven met em! is ook nog wel goed voor zijn motoriek ook!! letters verven met vingerverf ozow is dan ook wel leuk… of alleen zijn naam met aan elkaarschrijfletters!

Als je kleintje een storing heeft aan zijn fijne motoriek (iets wat ik zelf ook heb overigens) kan het hem eigenlijk alleen maar helpen om die oefeningen vroeg te beginnen. En zeker nu hij het nog leuk vind. Ik weet dat schrijven zo ontzettend frustrerend was voor mij. Ik had er een hekel aan, en ieder dictee was een martelgang. Dus als je hem nu al kunt helpen zodat het iets makkelijker gaat voor hem, ben ik er helemaal voor. :thumbup:

ik zou het even overleggen met de juf

misschien kun je inderdaad als iets van oefeningen van ze krijgen

en dan kun je meteen uitleggen waarom je dit met hem wilt doen, zodat ze ervan afweet en zich niet op de tenen getrapt hoeft te voelen.

Vraag even na welke schrijfmethode er gebruikt wordt op de school… Er zijn kleine verschillen in het schrijven van de letters en je wilt niet dat je kind iets leert wat niet gebruikt wordt op de school…







Afleren is ALTIJD moeilijker!!

@Frank@ wrote:

Klopt trouwens wel hoor dat tigo er motorisch nog niet aan toe is, hij loopt zelfs wat achter in zijn fijne motoriek…

Maar ja… moet ik zn enthousiastme dan gaan temperen. Ik vind het wel leuk eigenlijk dat hij er zo enthousiast over is…




volgens de juf van daphne kan het geen kwaad en leren ze het in groep 3 zonder problemen :thumbup:



dit soort oefeningen zijn wel goed voor de fijne motoriek…



je kan ook googelen op schrijfoefeningen en bij sommige boekhandels heb je ook van die oefenboekjes :thumbup:

hebben ze geen appart programma bij de kleuters… zodat kinderen als die behoefte hebben aan echt lezen en schrijven er vanaf 1 januari ermee kunnen beginnen?? je kan ze nl ook remmen in hun ontwikkeling door niet mee te gaan met de ontluikende geletterdheid!

Mijn dochtertje van 4 is ook heel erg bezig met schrijven, ze wil alle namen van iedereen schrijven.

Ze heeft totaal geen benul hoe je elke letter apart uitspreekt, maar herkent er wel steeds meer en kan al veel letters schrijven.

En ik "leer"haar dat gewoon als ze daarom vraagt…

En ik ben ook een juf, en ik heb een paar jaar groep 3 gedraaid.

Dus weet er wel iets van :wink:

Waar ik wel erg op let is dat ze de letters nu al goed aanleert, wel de leesletters dus. Niet de schrijfletters nog, want daar is ze nog niet aan toe.

Ik heb veel kinderen in de klas gehad die iig hun naam al schreven, maar vaak in hoofdletters bijvoorbeeld.

En dat is er moeilijk uit te krijgen!

Dus misschien kun je hem de leesletters aanbieden, daar beginnen ze toch vaak mee in groep 3 dus kan echt geen kwaad!

Die schrijfletters komen wel hoor.