Leren lezen koffertje en het grote basisschool spel

Jesse heeft met zijn verjaardag en sinterklaas in aantocht, een verlanglijstje gemaakt mbv het speelgoedboek.

Nou staat er ook het leren lezen koffertje op en het grote basisschoolspel.



Maar zijn deze twee dingen al wel geschikt voor hem? Hij is 5, wordt in november 6 en zit in groep twee. Hij vind het best interesant om lettertjes te leren, maar met woorden heeft hij moeite en vind hij ook nog niet zo heel leuk.

En het basisschool spel is vanaf groep drie. Hij wilde hem er toch opzetten, dus uitgelegd dat alshij hem krijgt dat we best kunnen kijken of er al wat inzit voor hem, maar dat er ook kans is dat we dat spel dan nog even weg moeten leggen.



Maar goed, wie heeft het en gebruikt, en zouden deze twee dingen aansluiten bij Jesse of nog te hoog gegrepen? Want anders kijk ik liever naar wat anders om bijv. woordjes te leren, passend bij zijn leeftijd/groep.

Zijn dat dan de dingen die hij het liefste wil hebben?

Mijn kinderen hebben zeker 30 dingen aangekruist.



Ik zou gewoon andere dingen van zijn lijst kiezen.

Je kan altijd kijken of je andere leuke woord- en letterspellen kan vinden. Heeft Mini-loco daar niets in? Kwaad kan het niet als een kind het leuk vind,maar zou het eerder aanpassen aan het speelse. Dan kan hij zelf kijken wat hij er mee wil.

Merijn wil het basisschoolspel ook aan Sinterklaas vragen :smiley:



Ik zou inderdaad, wat Lous zegt, ook wat anders kiezen van zijn lijst. De hele serie spulletjes van maan roos vis (is de leesmethode op school die gebruikt wordt in groep 3) is echt gebaseerd op wat de kinderen leren in de klas, dus herkenbaarheid etc.



Merijn heeft bijv. nu de poster met alle woordjes en de schrijfletters erop op zijn kamer hangen en heeft de scheurkalender die iedere dag een opdracht geeft die synchroom loopt aan wat er in de klas behandeld wordt.



Dus ik zou er nog even mee wachten omdat jouw kindje die herkenbaarheid en beleving van het spul dus niet heeft tov een kind dat wel in groep 3 zit en dus in die fase.



Er zijn echt genoeg andere dingen waar je spelenderwijs met letters en woorden bezig kan zijn, zoals het blauwe ik leer’ koffertje van jumbo, is geloof ik voor 3/4 jarigen, maar is nog best moeilijk voor 5 jarige die nog niet op school leert lezen, hebben wij ervaren. Dus ik zou met zoiets beginnen… niet te moeilijk. Die rode koffer is echt te moeilijk nog nu.

Bedankt voor de reacties, daar heb ik wel wat aan.



En nee, het is niet wat hij het liefst wil hebben, maar het is zo dat de familie vrij groot is en hij aan meerdere mensen dingen mag vragen.

Dus als er bijv. voor sinterklaas ook wat leerzaams bijzit, vind ik dat wel leuk om samen met hem te doen. Maar vandaar dus ook deze vraag, want een spel wat te hoog gegrepen is werkt uiteraard averechts in het leerproces.



Ga ik nog even verder rondkijken wat er is.