Hallo allemaal,
Demi is in januari vier geworden en toen ingestroomd in de combiklas groep 1/2 (zij was dan een groep nul-ler zoals ze dat bij ons noemen)
Nou hebben we voor de zomer een gesprek gehad met de juf en die gaf aan dat ons Demi een zeer inteliigente tante is en als het zo doorgaat ze na groep 1 door kan gaan naar groep 3. Dit houdt in dat ze dit jaar dus wat dingen van groep 2 mee gaat doen om te kijken of ze dat allemaal kan en leuk vindt.
Leuk om te horen dat je kind het goed doet op school maar ik spring nu zeker geen gat in de lucht omdat ze zeker voor de zomer sociaal gezien nog echt vier was, en ik vind het belangrijker dat ze het naar haar zin heeft op school dan dat ze het studiebolletje van de klas is.
De afspraak die we nu gemaakt hebben is dat we afwachten tot november en dan bekijken wat we gaan doen.
Nu vindt Demi lezen en schrijven helemaal leuk en ik wil haar daar graag verder mee helpen. Op school doen ze dit natuurlijk nog maar beperkt, maar ze houdt wel van een uitdaging. Mijn vraag is dan ook of jullie dit ook doen en zo ja, hoe? Zijn er bv spelletjes (online ofzo) die hier in kunnen ondersteunen?
Even voor de duidelijkheid: ik wil haar zeer zeker niet gaan pushen, maar gewoon aanbieden waar ze om vraagt.
Grtz
Muts
ik heb voor l.yann spellen gekocht van dora : rekenen, abc en woorden
ze vind het leuk om te doen,
ook heeft ze het maan roos vis spel. maar deze gaan we volgende week eens proberen.
miss. een idee dit ook met de meester/juf te bespreken?
miss. hebben hun nog wel een leuk idee… of goede tips.
Hebben jullie al LOCO en dan miniloco, dat is van 4-6 jaar volgens mij en staan ook leerzame spelletjes op met letters enzo.
Voor I is het nog wat lastig, wie weet vindt ze het over een tijdje wel leuk.
Ik leer lezen en ik leer schrijven van Jumbo zijn ook erg leuk en goed voor het leerproces. Let erop dat je alleen kleine letters leert en geen hoofdletters, dus niet de letters van het toetsenbord. Dat zou het lezen en schrijven bevorderen als je dat goed doet. En met letters uitspreken, moet je dat doen zoals je ze in het woord gebruikt, dus echt k en niet ka zeggen.
Onze dochter is precies hetzelfde verhaal. (maart 4 jaar geworden). verstandelijk en emotioneel is ze heel ver, maar wij hebbe dan weer het ‘probleem’ dat ze een onderdeurtje is en zeker als ze straks een groep gaat overslaan.
Ze leest en schrijft ook heel graag. Ook rekenen komt regelmatig voorbij. Ik heb aanstaande woensdag een gesprek met de meester over hoe ik haar hierin kan begeleiden. Tot nu toe doet ze alles uit zichzelf en push / stimuleer ik niks. Ik wil echter wel graag dat ze het meteen leert volgens het schoolse systeem. Ze leest nu bijvoorbeeld al op AVI 4 niveau, maar hoe leer je een kind dat ze rekening moet gaan houden met leestekens bijvoorbeeld. Het zou zonde zijn als ze in groep 3 of 4 te horen krijgt…ja maar dat doen we niet zo, maar zo en dat ze dan fout aangeleerd gedrag weer moet gaan ombuigen naar het juiste. Ik verwacht woensdag de juiste handvatten te krijgen, zodat ik haar meteen op het goede spoor zet en houd.
Hier thuis hebben we inderdaad ook een koffertje met ik leer lezen en ik leer rekenen. Verder haal ik regelmatig nieuwe boekjes bij de bieb. Het is dus niet zo dat ze zo goed leest, omdat ze de tekst al van buiten kent.
Ik lees dit echt even zo :shock: :shock: :shock: :shock:
Wat knap zeg. Al kunnen lezen op AVI 4 niveau.
Das toch "werk"van groep 3 of 4 :think: :think: :think: Of zie ik dat helemaal verkeerd???
Y.ara leest nog niks hoor. Kan wel haar naam schrijven :think: :thumbup: :thumbup: Maar verder vind ze het wel oke :thumbup: :thumbup:
Wel makkelijk met naar bed gaan,hoef je zelf niet meer voor te lezen :oops: :lol: Maar wordt je voorgelezen :mrgreen: :lol:
Tja schoen, das het ene kind voor het andere. Onze oudste zit nu in groep 3 en begint nu met lezen Hij is ook heel slim, maar lui en het komt zoals het komt. Hij vindt het wel makkelijk dat zijn kleine zusje al zo goed leest. Dan hoeft hij niet zelf z’n best te doen, maar vraagt aan haar wat er staat.
Ondertussen heb ik het gesprek met de meester gehad over de leesvaardigheid. Voor zover de meester wist is onze dochter de jongste die al zo ver is met lezen. Voor school dus ook een hele uitdaging. Eind oktober wordt bij haar een AVI test afgenomen. Zelf mogen we haar begeleiden op het gebied van begrijpend lezen, zoals verwijswoordjes en vragen wat ze net gelezen heeft. Dat nog op max. AVI 2 niveau. Voor het leuke mag ze gewoon de boekjes pakken die ze wil en mag dus hogere AVI zijn.
En 's avonds inderdaad leest ze vaker voor. Zij een verhaaltje van Jip en Janneke bijvoorbeeld en wij ook nog eentje.
De gestreepte boekjes zijn wel heel goed en wordt in groep 1 al mee begonnen. Borre is de hoofdrol speler. Hier is het echt favoriet!