leren klokkijken

sophie is heel erg bezig met de tijd en klokken.

Nu heeft ze van sinterklaas een wekker gekregen, maar hoe leer je een kind eigenlijk klok kijken?

met de opmerking: vraag maar aan mama hoe laat het is is ze het niet mee eens :lol:

de 6 en twaalf (dus half en uur) die begint ze nu te kennen.

naar mijn idee is ze er gewoon nog wat te jong voor, maar haar drang naar informatie is enorm groot dus wellicht dat er hier iemand een tip heeft

kan fietje al cijfers lezen ?

je begint eerst bij de hele uren,

maar dan moet ze wel 1-12 herkennen.

wat je kan doen is een klok natekenen,

en zo even testen…

als je even op google zoekt, klok leren, kom je op leuke website’s :thumbup:

cijfers lezen gaat redelijk goed. En weet ze er eentje niet, dan begint ze gewoon vanaf 1 te tellen :inlove:

en kan idd wel eens even gaan googelen :lol:

Ze is wel heel jong. In groep 4 beginnen ze echt met de klok, maar heb er zelfs in groep 5 nog die m niet kennen. Als t kwartje eenmaal valt en ze de logica erachter snappen kennen ze m zo. E heeft er ook interesse in, maar het is nog vrij moeilijk om ze de klok te leren. Vraagt toch wel een bepaald inzicht. De klok aanleren is sowiezo best lastig als ze het licht niet zien. :wink:

Wij doen het meestal in 2 delen. Eerst de bovenkant dan de onderkant. Eerst hele uren, dan halve, dan kwartieren en dan pas naar 10 en 5 min voor en over heel en half.

Succes!

Ik denk ook dat ze nog wel erg jong is.

Anna heeft sinds twee jaar Intresse, maar sinds een jaar snapt ze er pas echt iets van. Nu kan ze de hele, halve en kwart uren, en dat is meer dan voldoende voor haar. Ze vraagt nu ook niet meer verder.

Ik heb toendertijd gegoogled op werkbladen voor klokkijken, en aan de hand daarvan heb ik haar een hoop uit kunnen leggen

Als je me een pb stuurt met je mailadres, kan ik even kijken of ik ze nog op de computer heb staan

dank jullie wel voor jullie reacties!

ze kent nu de hele en halve uren, en dat vind ik meer als genoeg.

Dat zijn meestal ook de tijden dat ze weg moet (psz) dus hier houd ik het maar even bij…

Als ze eraan toe is, dan zou ik haar niet gaan afremmen.

Idd eerst de hele, dan de halve uren en daarna de kwartieren.

Soms verkopen ze bij kruidvat of action of hema van die niet al te dure houten oefenklokken, waarmee je het goed kunt uitleggen.

Maar op internet is ook genoeg leuks te vinden. Succes!

hier ook regelmatig de vraag hoe laat het is, maar onze klok heeft romeinse cijfers. Dus komt ze tot drie, want dan wordt het anders :slight_smile: Ze weet wel als die bovenaan staat is het uur, :slight_smile: dan zegt ze, nu is eht uur he… maar hoeveel?

OVerigens benoem ik zelf ook altijd, kik maar op de klok, het is half vier, dus tijd om te gaan,

Ik heb toevallig gisteren van ons mam een stukje uit de krant gekregen met een artikel over een klok, echt helemaal voor kinderen.

Maar dat heb ik in de logeertas gestopt (kindjes logeren een nachtje bij opa en oma) dus ik kan nu even niet opzoeken hoe dat ding heet.

Was echt een heel gaaf ding, met kaartjes van bepaalde dingen die je in de klok kan " steken" (bv een plaatje met een bedje, en die steek je dan bij de 7. Als het dan 7 uur is, dan ziet ze dat het bedtijd is)

Ga de kindjes vanmiddag weer ophalen, dan kan ik het even voor je nakijken.

Ineens schoot me weer te binnen hoe dat ding heet; it’s a clock.

Google er maar eens op.

Misschien is dat leuk om spelenderwijs de klok te leren kennen!

oooh leuk!! wat een goed idee zeg!! soort van dag planner!

Die is idd heel leuk, heb m willen kopen, maar toen ik m in het echt zag vond ik m toch niet heel handig.