Leren fietsen

Hoi,

Even een vraagje!

Hoe oud waren jullie kindjes toen ze zelfstandig konden fietsen.

Noah wordt mij eigenlijk te zwaar voor achterop, maar het leren fietsen wil nog niet zo geweldig.

Hebben jullie tips of ervaringen die jullie met mij willen delen?

Groetjes Gismo

veel zelf laten fietsen is eigenlijk het enige wat je kan doen

dat ze vertrouwen krijgt dat ze het kan

zonder zijwieltjes fietsen,…

dat is een kwestie van durven, zelfvertrouwen van ik kan het

bij de een gaat dat sneller dan bij de ander.

nou die van mij fietst ook echt nog niet hoor, hij vind het doooooodeng zonder zijwieltjes… ach we hebben ons er maar bij neergelegd dat het waarschijnlijk vanzelf wel gaat komen, van het zomer zitten we weer op de camping en daar is een megagroot grasveld , mischien dat ie het dit jaar wel aandurft om daar te gaan oefenen…

(ik weet wat je bedoelt hoor met ze worden zooooo zwaar achterop, mijn fiets begeeft het al haast , spaken die eruit knappen enz)

veel sucses maar de enige tip die ik kan geven is … forceer het niet het komt vanzelf…(hoop ik :mrgreen: )

wat wel helpt; een kleiner fietsje zonder zijwielen

jan fietste al op een 16 inch maar no way dat de zijwielen er af mochten

hij durfde dat echt niet

we hebben toen een heeeel goedkoop 12 inch gekocht.

op die 12 inch kon hij makkelijk met de voeten op de grond komen

hij bepaalde dan dus zelf; ik fiets of ik stop want ik vind het eng.

na 2 weken oefenen, mochten van zijn eigen fiets de zijwielen af en hij fietste in 1 keer weg,…

Anna Sofie kon fietsen toen ze vier was en voor haar vijfde verjaardag hebben we een grote fiets gekocht.

Ze kon het eerst ook niet en van de een op de andere dag had ze het door.

En ik vind het doodeng he… Maar goed, moet maar aan de helm en polsbeschermers want ik geloof best dat zij veilig fietst maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de rest van de weggebruikers :wink:

Sietse wordt over 3 maanden 6 jaar maar durft nog steeds niet te fietsen.

En niet zozeer hijzelf wordt te zwaar voor achterop, maar op een gegeven moment wordt zijn kleine zusje van 3 jaar wel te groot voor voorop. Ruimte genoeg hier en een klein fietsje om het op te leren maar hij wil het niet.

De oudste 4 waren bijna 5 of net 5 jaar toen ze zelfstandig leerde fietsen. ook niet echt jong dus.

Oke, dus die van mij is niet de enige die laat fietst!

Mijn zoon is 6 jaar en 5 maanden en heeft absoluut geen vertrouwen in dat fietsen. Er ligt een prachtig kadootje klaar in de kast, dat hij krijgt als ie alleen een klein stukje kan fietsen. Nu het weer mooi weer is probeer ik elke dag hem zover te krijgen dat we 1 rondje gaan oefenen.

Eerst wilde hij een helm, anders mochten de zijwieltjes er niet af :lol:

Heel slim en verstandig van hem toch? Oja, en ik heb gewacht tot ie met z’n voeten bij de grond kon met het weghalen van de zijwieltjes. Ik zit inderdaad wel eens te denken dat ie op een kleiner fietsje misschien wel eerder zelf had gedurfd…maarja, dit fietsje (16 inch) hadden we nu al, nog van z’n zus.

Dus met helm oefenen we en het zal echt wel lukken op een dag, maar ik had verwacht dat ie het wel eerder kon omdat ie verder motorisch best vlug was.

Het grappige is, is dat z’n grote zus laat leerde fietsen omdat ze evenwichtproblemen heeft, maar die was al met al jonger toen ze het echt kon!

En wat in het voordeel van mijn zoontje is, hij is nogal een lichtgewicht (17 kg) dus hij is niet echt te zwaar nog vind ik, maar ik voel nu wel steeds z’n knietjes tegen m’n billen, haha!

Nou ja zeg, dat zal je altijd zien; hij fietst! Opeens had ie hem door ofzo, of een goeie bui, maar hij zei ‘laat maar los mam’ en daar ging ie :mrgreen:

Steeds na een meter of 30 stopt ie weer, maar hij kan het! :dance:

Dus, beide kinderen fietsen vanaf 6 jaar

Groetjes van een trotse mama (ook trots op mezelf, haha)

wat goed zeg !!!

Oh meiden ik schaam me diep :oops: :oops: :oops:

Ik heb helemaal geen mailtjes gehad dat er gereageerd was op mijn topic.

Ga nu snel even jullie antwoorden lezen.

Ben erg blij met jullie antwoorden en ga het dus ook niet forceren. Ik dacht echt dat Noah harstikke laat was.

Gelukkig hebben we hier nog even de tijd, want de jongste is nog geen 1,5 dus die kan voorlopig nog voorop. Maar Baukje het is inderdaad wel lastig als de jongste niet meer voorop kan en de ander nog niet zelf kan fietsen.

Killing voor je fiets is het inderdaad wel. Gelukkig heb ik om die reden ook nog geen andere fiets gekocht. Zolang ik die zitjes nog gebruik hou ik deze fiets.

We hebben hier ook zo’n inimini fietsje staan. 12 inch, maar zelfs daarmee kan hij nog niet helemaal goed zijn voetjes aan de grond krijgen. Ja het is een mini-mannetje hoor!

Ik wacht rustig af en oefen af en toe is met hem, maar ga er geen strijd van maken.

Groetjes Gismo

Nou, eerst was het ruzie om leren fietsen, maar zoals hij zelf gisteren al zei ‘nu ik kan fietsen vind ik het wel leuk!’

Mocht ie gisteren naar zwemles fietsen, hij op de stoep, ik ernaast op het fietspad. Toch 1 hele km! En ook weer terug, zonder problemen. Ja, af en toe even stoppen omdat het eng werd, maar dan weer dapper verder.

Komt ie net z’n bed uit, klaagt ie dat z’n hele lijf zeer doet, en dat ie de trap niet af kan! Arme jongen, spierpijn natuurlijk!

Fietsen zonder zijwieltjes:

Jens: 4 jaar en 4 maanden (met 2 dagen had ie alles onder de knie, inclusief opstappen, remmen en bochten maken)

Mats: 3 jaar en 8 maanden (duurde ruim 1 maand voordat ie voorgaande onder de knie had)

Mats ‘moest’ echter omdat ie te zwaar werd om achterop te tillen.

uhm Renzo kan het dus ook nog niet…

Maar goed tip die van dat kleinere fietsje…die staat er nog nu zonder zijwieltjes want die zitten op zijn grotere fiets nu!

Dus dat gaan we doen…ik heb wel al een helm liggen,want met zelf fietsen leren wil ik dat hij dat op heeft :shifty:

ons joni heeft het haar zelf geleerd. Ze ging op de fiets zonder wieltjes zitten (en hield eerst haar voeten aan de grond), zo deed ze een 10 minuutjes of het een loopfiets was. Daarna zette ze vanzelf haar voeten op de trappers en was ze ermee weg. Eerst gewoon rechtdoor en toen ze voelde dat dat ging begon ze ook bochten te maken.

Dat ging allemaal op een goede dag (ze was dan ook maar 2 keer gevallen en is een doorzetter vandaar)

ze was toen 4 jaar en half . Nu denkt ze dat ze wielrenner is als ze op de fiets zit en kan ik haar amper volgen als we langs het kanaal gaan fietsen.

Ik zou zeggen leg de fiets gewoon achter op het gras en laat je kind gewoon zelf uitzoeken hoe het in zijn werking gaat!

Dan gaat alles gewoon op zijn/haar tempo.

Misschien moeten we Noah en Samila eens samen op de fiets zetten…(elk een eigen fiets natuurlijk)

Wedstrijdje, wie t t eerst kan, hahahaha :oops:

Hoi,

Quinten heeft het sinds zondag door hoe hij moet fietsen, en doet het nu ook zelfstandig. :dance: En Quinten is 4,5. Hij werd ook te zwaar voor achterop te zitten.

Groetjes, Christa

Jo gaat vanmiddag met Samila proberen zonder wieltjes te fietsen.

We gaan wel ff een helmpje kopen eerst…