leren fietsen met of zonder?!

Mijn zoontje is drie en heeft sinds een jaar een loop fiets…hier kan hij goed mee overweg. nu vonden ze op het cb raar dat hij nog niet kon fietsen :think: dus nu had ik even een vrije avond dus ben beetje aan het googelen maar hoe hebben jullie dit aangepakt?

• wat is de grootte van de eerste fiets?
  • wel of niet met zijwieltjes, zeker als ze al een loop fiets gewend zijn…

Bedankt alvast

wat een raar cb…hoezo is het nou weer raar dat een kind van 3 niet kan fietsen?

(eerste hits op google, ok, niet de meest betrouwbare bron, geven 5 als gemiddelde leeftijd aan om zonder zijwieltjes te fietsen)

los daarvan als antwoord op je vraag: n heeft ook heel lang op een loopfietsje gefietst. Voor zijn 4de verjaardag een echte fiets gekregen, mét zijwieltjes. Hij heeft een tijd met zijwieltjes gefietst (vn omdat ie niet zo;n doorzetter is en vindt dat ie alles maar in 1 x moet kunnen, anders laat maar… :shifty: ), en na een paar maanden werd het duidelijk dat die zijwieltjes hem meer in de weg zaten dan dat ze um hielpen. toen eraf gehaald, en toen had ie het vrij snel door.

ik zou, als je kindje doorzettingsvermogen heeft zonder proberen, idd juist omdat ie van loopfiets afkomt. Maar vooral zou ik niet het idee hebben dat je kind nu opeens per se moet. Hij heeft echt nog tijd genoeg om het te leren, dus als het er nu nog niet in zit, is het echt geen schande als ie nog een tijdje lekker op zijn loopfietsje door gaat.

ja raar he?! kwam op google ook al niks tegen over dat het raar is… :think: maar toch snap ik haar wel…dat ze na een jaar op een loopfietsje wel wat nieuws kunnen…moet eerst de sneeuw weg zijn :mrgreen:

maar jouw zoontje dus wel eerst met…volgens mij zitten die zijwieltjes er ook bijna standaard op bij die hele kleine fietsjes…

nee het is geen doorzetter meer een angsthaasje

Kes heeft voor zijn derde verjaardag een loopfiets gekregen. Hij was ermee vergroeid zowat! Toen ik na een maand of 9 zag dat hij steeds vaker met zijn benen in de lucht zat (dus zijn evenwicht kon bewaren) hebben we de zijwieltjes van zijn fiets (12 inch) gehaald en leerde hij binnen 10 minuten fietsen!

@fleur: bedankt 12 inch, tien minuten, 3 jaar en 9 maanden check!

gelukkig is geen kind het zelfde maar zo krijg ik een beetje een richtlijn… :oops:

ruim 5 jaar daar voor vast geroest aan zijn trekker en 3 wieler en daarna 5 weken over gedaan te leren fietsen op 16 inch daarna over naar 20 inch

Anne fietse met zijwieltjes toen ze 2 jaar was en zonder op een 16 inch toen ze 3.5 jaar was…tja ieder kind is anders, maar goed dat ze niet allemaal dezelfde lijn volgen.

Nou ik kan je zeggen dat mijn beide kinderen nog niet kunnen fietsen!

Althans niet zonder zijwielen dan. Mèt sjezen ze zo weg, maar zonder is een ander verhaal.

Gewoon teveel angst. Ik heb het losgelaten. We proberen het komend voorjaar wel weer opnieuw. :slight_smile:

I.S. kan en durft ook nog niet zonder zijwieltjes te fietsen. Ze heeft gewoon het evenwichtsgevoel nog niet. Nou ja, jammer dan. Volgende zomer gaan we het weer proberen en in de tussentijd laten we haar zoveel mogelijk met zijwieltjes elke dag fietsen zodat ze dalijk wel het gevoel gaat krijgen.

L.R. heeft nu een loopfiets gekregen, is ietsjes te groot maar van de zomer is het wel de juiste maat, dus die gaat leren loopfietsen :lol:

Dochter kreeg een loopfiets en we hadden de zijwieltjes op de oude 12inch fiets van broer gezet zodat ze al een beetje feeling kreeg voor het fietsen/trappen en de fiets.

Nu vlak voor de sneeuw kwam de zijwieltjes eraf gehaald en ze kon het eigelijk direct! :thumbup:

Haha de buren stonden er van te kijken!

Onze dochter heeft het geleerd op een oude fiets(letterlijk :wink: ) zonder zijwieltjes.

Elke dag samen geofend hier voor op straat.Zij fietsen,in het begin een poging tot,en mama of papa meelopen.Hoe vaker we oefenden hoe minder we hoefden te ondersteunen.Nu ze kan fietsen hebben we een nieuwe gekocht voor dr voor t eggie!

@Judith75 wrote:

Nou ik kan je zeggen dat mijn beide kinderen nog niet kunnen fietsen!

Althans niet zonder zijwielen dan. Mèt sjezen ze zo weg, maar zonder is een ander verhaal.

Gewoon teveel angst. Ik heb het losgelaten. We proberen het komend voorjaar wel weer opnieuw. :slight_smile:

Helemaal mee eens :thumbup:

Onze oudste was bijna 7 toen ie het pas deed, en de middelste is nu 7, en doet het nog niet. Niemand heeft er last van, en het voordeel is dat ALS ze het dan doen, het ook meteen goed gaat. Dus je hoeft niet met een pijnlijke rug of buiten adem mee te rennen en vast te houden :mrgreen:

Jongste is 5 en fietst ook niet.Nooit. Wij wonen op een flat, en dus is fietsen niet handig hier. Er is gewoon geen ruimte. Ik heb het ook losgelaten, want mijn oudtse fietst nu het beste en het meest veilig van al zijn klasgenoten namelijk, dus vroeg kunnen fietsen heeft echt geen meerwaarde (behalve het plezier voor de kinderen natuurlijk).

Mariano was 2,5 toen hij een 12 inch fietsje met zijwielen kreeg.

Vorig jaar in de zomervakantie had hij een grotere fiets gekregen met zijwielen en hadden we de zijwielen van de kleine fiets eraf gehaalt.

Hij is toen samen met zijn vriendje gaan oefenen en binnen 1 dg konden ze dus zonder zijwielen. Hij was ds weer erg vroeg vond ik nog geen 4.