Leren fietsen/ angst om te vallen

Sinds een aantal weken zijn we bezig om onze dochter te leren fietsen zonder zijwieltjes.

Eerder had ze hier nooit behoefte aan maar nu ze met haar verjaardag een grotere fiets (zonder zijwieltjes) zou krijgen, wilde ze het wel.

We merken ook echt wel dat ze het echt graag wil leren want ze wil aan iedereen haar nieuwe fiets gaan showen maar ze is zoooo bang om te vallen… Want pijn is niet fijn zegt ze dan.

Ze kan volgens mijn man best fietsen maar zodra hij haar loslaat, slaat de paniek toe en zet ze gelijk haar voeten op de grond.

Tja, en vallen hoort er nu eenmaal bij dus zeggen dat dat niet gebeurt zal niet geloofwaardig zijn :angel:

Ik had gehoopt dat het na een aantal x wel minder zou worden maar haar angst blijft tot nu toe even groot op het paniekerige af.

Heeft iemand tips hoe we haar die angst kunnen laten ‘overwinnen’?

Ik heb toen voor Sebastiaan knie-, elleboog- en polsbeschermers gekocht (helm had 'ie al) en toen ging het ineens een stuk beter. Hij heeft ook tijdelijk een kleiner fietsje gehad (had een 16inch) en binnen een week had hij alle vertrouwen erin en vond hij fietsen geweldig :smiley: .

Dus misschien zoiets proberen?

ik heb ook een kindje dat heel bang is (voor veel dingen) dus ik las even mee. Maar wat een goed idee die beschermers. Had ik zelf nooit aan gedacht maar ga ik gelijk halen :thumbup:

Onze oudste is ook altijd bang geweest bij het fietsen. Vooral bang om te vallen. Leren fietsen is hier dus ook heel moeizaam gegaan. En toen kon ze fietsen, maar daar was het ook mee gezegd. Heel langzaam, vreselijk slingeren en dan natuurlijk daardoor vallen. Tot we haar een helm op het hoofd hebben gezet. Sindsdien fietst ze of ze nooit anders heeft gedaan. Ze is nu 10 en draagt nog steeds een helm. Dat vindt ze prettig en het kan haar niet zoveel schelen wat de anderen zeggen. Eerlijk gezegd vind ik het zelf ook wel zo veilig. Van mij mocht het hier normaler worden dat (ook oudere) kinderen een helm dragen.

mijn vriend heeft zoonlief wijs gemaakt dat je groot wordt van vallen… haha

dus Mischa riep toen hij leerde fietsen, geeft niets hoor als je valt, dan wordt ik groot :mrgreen:

De knie- en armbeschermers en helm heeft ze al eens aangehad en toen was het miepen omdat mevrouw de polsbeschermers ook aan wilde.

Toen hebben we uitgelegd dat het belangrijk was dat ze tijdens het fietsen haar polsen moet kunnen bewegen maar dat was niet goed…

Uiteindelijk hebben we alles weer achterwege gelaten omdat het niets uithaalde.

Van vallen word je groot, haha! Die van ons zegt dan gewoon dat ze niet groot wil worden :mrgreen:

Haar neef zegt altijd: pijn is fijn! Hailey roept dan dat dat niet waar is!!!

Ja, ons meisje is moeilijk over te halen. Dat heeft haar zwemjuf ook als eens gezegd: Hailey valt niet te manipuleren, nee is nee.

Het beste is (in ons geval dan) gewoon om haar die drempel over te duwen, dan komt ze meestal wel tot de ontdekking dat het allemaal wel meevalt.

Maar in dit geval weten we gewoon niet zo goed hoe we dit aan moeten pakken.

Met bv peuterzwemmen durfde ze niet in het water te springen, uiteindelijk hebben we haar letterlijk die drempel over geduwd en toen was het goed.

Maar als we haar op de fiets loslaten… waar is dan die drempel?

en als ze andere vriendjes ziet fietsen dan zonder zijwieltjes??? ook niet gevoelig voor zeker…

lastig, maar ze leert het vast wel ooit :wink:

Tja het hoort er natuurlijk wel een beetje bij :slight_smile:

Ik zou er gewoon lang achteraan rennen (of hub sturen) en haar vast houden zodat ze veel zeflvertrouwen krijgt.

Dan af en toe een beetje los laten tot ze echt kan fietsen. Maar vallen voorkomen dat kan natuurlijk niet, zelfs als ze echt goed kunnen fietsen vallen ze nog wel eens.

Hier ook een meisje die heel bang is voor pijn en bloed echt ze gilt de boel bij elkaar en is niet te kalmeren (ze valt meestal helemaal uitgeput van het huilen in slaap ze houdt het ook zo een uur vol met gillen :frowning: )

Ze is samen met een buurmeisje (10 dgn ouder dan haar) begonnen met oefenen, het buurmeisje kon na 1 week fietsen maar Y.eline bleef angstig. Maar toch stapte ze steeds op dr 12 inch fietsje en maakte een loopfiets ervan ipv fietsen haha. Maar zo leerde ze een beetje evenwicht te houden we hebben haar zelf dr gang laten gaan, want als we wilde helpen was het gillen dat ze het niet wou.

Nu 3 weken later fietst ze op een 14 inch fiets zonder zijwielen oke nog wel heel wankelig en vaak doet ze dr voeten nog aan de grond maar ze fietst. Ze is nog wel heel waakzaam en let heel goed op maar ben zo trots op dr weer een angst overwonnen!

Hier ook een, hij gaf ook nooit zo om fietsen.

Toen hij 4 was vertelde hij, ik ga fietsen als ik 5 ben. Helm gekregen via helmproject op school net na 5e verjaardag… nu zegt hij… ik ga pas fietsen als ik 6 ben ik vind het eng en niet leuk.

Hij wil graag een skelter, wij hebben hem gezegd dat hij een skelter mag als hij eerst leert fietsen zonder zijwieltjes… dan wacht ik wel tot ik 6 ben. Nee dan moet je een nieuwe fiets en hebben we geen geld meer voor een skelter… ooh dan betaal ik die wel zelf… of ik vraag het sinterklaas…

Ik heb het meer rond me gezien en het was gewoon te vroeg, het schijnt gewoon iets te zijn in de hersenenen. Ze moeten er ook aan toe zijn.

Ik laat het waaien en als hij wil fietsen is het met zijwielen tot hij er zelf weer over begint (of tot ik het weer beu ben dat hij niet lekker naast me kan fietsen…)

natas

Hier een meisje van ruim 5 die sinds 2 weken kan fietsen zonder zijwieltjes. Ze wilde het heeel graag al eerder kunnen, maar moest idd gewoon die drempel over.

Wat hier hielp is haar zelf laten aanklooien op een kleiner fietsje (die ze dan in eerste instantie als loopfiets gebruikte). Er achter aan rennen terwijl je een stok (of jasje) beethoudt werkte hier niet. Dan raakte ze in paniek van ‘niet loslaten he?!’ en ging achterom kijken wat weer slingeren als gevolg had, waardoor ze bijna ging vallen.

Motivatie kwam uiteindelijk door die mooie grote roze fiets waar ze straks mee naar school mag fietsen en het feit dat de meeste kindjes uit de klas het ook konden.

Overigens komt die klik vanzelf.

Ze crosst nu stoepjes af, rijd dwars door gras en molshopen en neemt de scherpste bochten. Oh en ze is nog niet gevallen :wink:

Mijn dochter had dit ook.

Wij lieten haar los maar vertelde het niet.

We zeiden dat we het zadel vast hadden maar hadden haar niet vast.

na een paar x lieten we wel zien dat ze los fietste en vertelde haar dat ze al de hele tijd los fietste daardoor had ze vertrouwen erin en nu vind ze het geweldig.

Ik heb Jimmy een aantal keer zichzelf laten vallen met de fiets, op het gras natuurlijk he :mrgreen:

Heel voorzichtig hem zichzelf laten vallen om te laten zien dat vallen (op het gras) geen pijn doet. Hij heeft ook wel leren fietsten op het gras en dan gaat het op de stoep daarna een stuk makkelijker.

Wij hebben een Biky-biky gekocht via marktplaats.

Geen angst hier om te vallen, want papa of mama vangen hem altijd op.

Succes! Wij zijn ook midden in het proces om hem te leren fietsen…

Haal het topic maar eens omhoog want vandaag heeft ze voor het eerst een heel stuk alleen gefietst! :dance:

De afgelopen maanden hebben we het idd een beetje laten gaan. Zo eens in de 2 weken moest ze van ons wel een keertje oefenen om wel met die fiets vertrouwd te blijven.

En je voelde gewoon dat ze het wel kon alleen dat zelfvertrouwen he…

Maar vanavond heeft papa haar oude fietsje er bij gepakt en toen stapte ze op en reed ze weg :shock: gek kind :lol:

Ze is naar haar oom en tante een paar straten verderop gefietst en papa er hollend achteraan.

:inlove: BEN ZOOOO TROTS :inlove:

@Wendy wrote:

Haal het topic maar eens omhoog want vandaag heeft ze voor het eerst een heel stuk alleen gefietst! :dance:

De afgelopen maanden hebben we het idd een beetje laten gaan. Zo eens in de 2 weken moest ze van ons wel een keertje oefenen om wel met die fiets vertrouwd te blijven.

En je voelde gewoon dat ze het wel kon alleen dat zelfvertrouwen he…

Maar vanavond heeft papa haar oude fietsje er bij gepakt en toen stapte ze op en reed ze weg :shock: gek kind :lol:

Ze is naar haar oom en tante een paar straten verderop gefietst en papa er hollend achteraan.

:inlove: BEN ZOOOO TROTS :inlove:

Geweldig, zag de topic nu pas maar zat ook te denk aan een fiets hesje binky bike of zo iets hete het. Was een succes hier.