Leonardoschool?

Ik heb het vorige topic over hoogbegaafdheid doorgelezen… maar nu zoek ik eigenlijk serieuze reeacties m.b.t. scholen voor hb kinderen. Zijn er Kok-ers met kinderen op zo’n school en bevalt het of juist niet?

Hoi Kira, mijn oudste dochter van 9 zit op een leonardoschool. Voor haar bevalt dat heel goed. We hadden al een hele schoolcarriëre met haar achter de rug, en niet zo’n prettige. Hoewel ze op haar laatste school - daltononderwijs - redelijk op haar plek was. Op Leonardo kan ze voor het eerst op haar niveau werken en ze voelt zich veel prettiger tussen de kinderen. Eindelijk is ons sociale en spontane kind weer terug. Die waren we kwijt geraakt in groep 1 :frowning:



Onze jongste wordt volgende week getest. We weten al dat ook zij hoog in de boom zit. Vorig jaar getest met SON. Ze zit op de mytylschool en op dit moment zou leonardo geen optie voor haar zijn. Gelukkig voelt zij zich nog wel prettig op school en dankzij de kleine klassen kunnen ze haar gemakkelijker eigen werk aanbieden. Er wordt nu gekeken of ze met een eigen leerlijn naar groep 2 gaat of nu doorstroomt naar groep 3 (ze wordt in augustus 5)

Fijn om te lezen dat jullie dochter nu zo op haar plek zit. Mijn tweede zoon zit nu nog op het montessori en heeft het daar echt wel naar zijn zin, maar ik merk dat ze hem steeds minder kan bieden wat hij nodig heeft. Zijn beste vriendin en vriendje bleken ook hb, en zijn vorig jaar al naar het leonardo gegaan. Ik hoop voor hem nu ook de juiste keus te maken al vind ik het heel dubbel omdat hij sociaal gezien (gelukkig!) helemaal niet vast is gelopen. Een nieuwe school, verder weg. Heel spannend allemaal, maar hopelijk de juiste keus, ook voor hem.

Wij hebben er 4 die Leonardo-onderwijs volgen. Bevalt super.

Wat wil je weten?

Er is hierover verder gepraat bij ‘groep 1 en 2’.



Hoe oud zijn jouw kinderen? Zitten ze al langer op leonardo onderwijs. Wij hebben bijna het eerste jaar achter de rug. En heel blij dat we de stap genomen hebben. Vorig jaar nog wel erg getwijfeld. We hadden net een schoolwissel achter de rug. Gelukkig steunden de juffen van haar klas ons enorm. Dat heeft wel geholpen. Plus dat we hier een grote groep mensen met hb kinderen kennen (via o.a. HINT) en die gingen bijna allemaal.

Ze zijn 11, 9, 8 en 6 jaar en volgen nu voor het tweede jaar Leonardo-onderwijs. Van school wisselen doe je idd niet zomaar, toch gaan wij komend school jaar weer verkassen. De oudste gaat (toch) naar het VO en de jongsten hebben plek op een Leon dicht bij huis. Blijft spannend! Wat dat betreft was de keuze voor de vorige wisseling (van regulier naar Leonardo) makkelijker, slechter kon het niet. Nu zitten ze heerlijk in hun vel en gaat het puur om de afstand.



Voordien was ik helemaal geen voorstander van aparte klassen, de maatschappij is immers ook niet zo homogeen. Achteraf denk ik dat dat nog het beste is van de school. De kinderen voelen zich veilig en kunnen zich tussen ontwikkelingsgelijke toch beter ontwikkelen, met name persoonlijk. Op een reguliere school, al doen ze nog zo hun best, blijft het toch een afwijkend kind en -vooral in basisonderwijs- geen enkel kind wil graag anders zijn dan de groep.



De oudste gaat wel weer naar regulier VO, een categoriaal Gym. Inmiddels is ze persoonlijk veel sterker en vind ze het stiekum zelfs wel leuk anders te zijn dan anderen. Bovendien zijn de verschillen binnnen het VO natuurlijk al vele malen kleiner dan in het BO. We hebben daar wel vertrouwen in en als het fout mocht lopen zien we dat dan wel weer. Langetermijnplanning hebben we wat de kinderen betreft allang opgegeven…

Lange termijnplanning doen wij ook niet aan. Zelfs onze eisen liggen al niet meer zo hoog. Eerst maar eens kijken hoelang ze haar op de lagere school kunnen bezighouden. Wat we daarna gaan doen zien we wel. Voorlopig is hier in het noorden nog geen leo college dus…



‘Vroeger’ dacht ik ook dat je kinderen het beste bij elkaar kon hebben, goede voorbereiding op de maatschappij. Daar ben ik volledig vanaf gestapt. Onze oudste liep in groep 1 helemaal vast. Ik ben tegen honderden muren opgelopen en er vaak ook dwars doorheen gegaan. Vaak zonder al te veel succes (behalve hoofdpijn :mrgreen: ) Op Leonardo gaat het veel beter. Met ups en downs, maar in elk geval klasgenoten die haar begrijpen. En ze doen gewoon allemaal hun eigen werk op hun eigen niveau. Samen werken leren ze dmv projecten. Ze is veel sterker geworden. Niet meer zo snel van slag, durft meer. Zo langzaamaan durven we te hopen dat het goed komt.



De jongste zit (gedeeltelijk) in een rolstoel en hebben we ook eerst naar een reguliere peuterspeelzaal gedaan. Helemaal fout. Ze was altijd anders en kon aan heel veel dingen niet meedoen. Plus nog alle tegenstand van de ouders. Wat een gedoe zeg. Ze is helemaal opgebloeid op het speciaal onderwijs. Nu hopen we dat ze op mytyl wel voldoende uitdaging gaat krijgen, want ook deze dame is zeer begaafd.



Dat is dan inderdaad moeilijker om weer te wisselen, maar wat dichter bij huis is ook lekker. Wij moeten ruim 20 km. Dat is heel goed te doen. Het is al beter dan vorig jaar. Vorig jaar hoefden we niet veel verder, maar wel veel langer onderweg.

Gedeeltelijk zijn mijn vragen hier en bij het andere topic wel beantwoord.

Heb afgelopen maandag ook een informatieavond gehad op het Leo dus dat scheelt natuurlijk. Het enige waar we ons nog een beetje zorgen maken is dat er aangegeven werd dat veel kinderen op de leo komen uit een situatie van vastlopen (logisch) en geen of weinig sociale contacten. Nu is het probleem bij onze zoon voornamelijk aanpassen en dus niet op niveau werken, maar is hij verder heel sociaal en heeft een hele grote vaste vriendengroep. We hopen dus echt dat hij dat vast blijft houden, ook als de andere kinderen daarin wat zwakker in zijn. Gelukkig kent hij al heel wat kindjes uit zijn toekomstige klas, dat is wel fijn. Tja, een nieuwe school en nog redelijk in de opstartfase blijft een gok…

Nu eerst maar een apple laptop scoren, wat een uitgave is dat.

Moeten jullie de lap zelf betalen?



Mijn ervaring is dat veel leo kinderen inderdaad flink vastgelopen zijn. De onderbouwgroep heeft de nodige opstartproblemen gehad. Mede door deze problematiek. Toch heeft zich dat uiteindelijk gevormd tot een hechte groep met veel sociale contacten. De bovenbouwgroep had zich snel gevormd. De kinderen waren al vele ervaringen (teleurstellingen) rijker en hadden niet zo’n hoge verwachtingen meer. Toch was het snel een klas waarin iedereen met elkaar samenwerkte. Ondanks het grote leeftijdsverschil (8-11) en een leerling met asperger.

Zijn de leonardoscholen waar jullie kinderen naartoe gaan aparte scholen dan?

De school waar Lara heengaat is opgebouwd uit units met 100 kinderen, verticale leeftijdsopbouw, en één van die units is een leonardoklas. Die klas maakt dus deel uit van een school waar verder geen hoogbegaafde kinderen zitten. Ze krijgen leonardo-onderwijs, maar ‘unit wit’ doet ook gewoon mee aan de reguliere sportdagen, kerstvieringen, kamp etc.

Is dat gebruikelijk voor een leonardoschool, of zijn het meestal wel zelfstandige scholen?

leonardoschool is eigenlijk geen goede benaming, zo mogen wij het officieel niet eens noemen. Het is inderdaad een afdeling, groep binnen een ‘gewone’ school. Dit jaar had de leonardoafdeling twee groepen: een onder- en een bovenbouw. Volgend schooljaar komt er een middenbouw bij. Ze hebben les in hun eigen groep en sportdagen en zo zijn gezamenlijk. Dit jaar hebben ze ook enkele (gast)lessen met leeftijdsgenoten van de reguliere school gevolgd. Gym is ook weleens gezamenlijk gedaan, maar dat was niet zo’n succes. Volgend jaar willen ze nog meer integreren. Hoe ze dat precies gaan doen weet ik niet, dat merken we wel. Het is de bedoeling dat ze meer in groepjes gaan werken en dat ze niet meer strak aan de klassen vastzitten. Er zitten best wel veel kinderen daar op school die dan wel niet hoogbegaafd, maar wel slim zijn. Met verschillende dingen kun je ze dan goed laten samen werken. En sowieso is het natuurlijk goed wel met leeftijdsgenoten om te blijven gaan. Iets wat wij trouwens nog wel doen in de vorm van sport en in het dorp spelen met oud-klasgenootjes.

Okee, dan is het eigenlijk een beetje wat ze in belgië een ‘kangoeroeklasje’ noemen? Of is dat nog weer iets anders?



Hier hebben ze dus geen onder-, midden- of bovenbouw, maar één groep met maximaal 100 kinderen, verdeeld over 4 mentorgroepen, maar werkend in dezelfde ruimte en met elkaar.

Tot op een zekere hoogte (ik heb even gegoogled op kangoeroeklas).



Bij Leonardo zitten de kinderen volledig op de leonardoafdeling. Ze krijgen de reguliere stof gecompact en veel uitbreiding. Daarnaast krijgen ze nog andere vakken zoals o.s. schaken, filosofie en spaans. En er zijn door het jaar heen verschillende projecten. http://www.leonardostichting.nl/Scholen/leonardoconcept.aspx



Hoe het verdeeld wordt en hoeveel groepen er zijn verschilt per Leonardo. Heeft vooral te maken met geld. In Nederland zijn er de laatste jaren heel wat ‘Leonardo’s’ ontstaan. Daar zitten hele goeden bij, maar ook zeker slechten. Alles blijft staan of vallen met de leerkracht.